nowelizacja ustawy prawo zamówień publicznych

Konflikt interesów w nowej ustawie Pzp

Konflikt interesów i potwierdzenie niekaralności – wyłączenie z postępowania

Osoby, które wykonują czynności związane z przygotowaniem i prowadzeniem postepowania o udzielenie zamówienia publicznego muszą być bezstronne. Wykonawcy powinni mieć pewność, że żaden z nich nie jest faworyzowany z uwagi na jakiekolwiek powiązania – czy to służbowe czy prywatne – z zamawiającym.  Dlatego też osoby, które prowadzą postępowanie i które mają konflikt interesów z wykonawcą, będą musiały wyłączyć się od dokonywania czynności w procedurze. Sprawdź, jak złożyć i odebrać oświadczenie o braku konfliktu interesów oraz niekaralności od osób wykonujących czynności w postępowaniu.

W tym artykule
  • Czynności związane z przygotowaniem oraz przeprowadzeniem postępowania o udzielenie zamówienia wykonują osoby zapewniające bezstronność i obiektywizm.
  • Oświadczenie o braku konfliktu interesów złoży osoba, która wykonuje czynności związane z przeprowadzeniem postępowania o zamówienie publiczne. Chodzi w szczególności takie działania jak: ocena spełniania przez wykonawców warunków udziału w postępowaniu, badanie ofert, odrzucenie ofert, wybór oferty najkorzystniejszej, inne czynności dokonywane od momentu wszczęcia postępowania (np. publikacji ogłoszenia o zamówieniu w BZP). 
  • Ustawa Pzp zobowiązuje także do złożenia oświadczenia o braku lub istnieniu konfliktu interesów osoby udzielające zamówienia, czyli de facto te, które zawierają umowę o zamówienie publiczne.
  • Artykuł 56 ust. 3 ustawy Pzp przesądza, że osoby wymienione w tym przepisie podlegają wyłączeniu z dokonywania czynności związanych z przeprowadzeniem postępowania, jeżeli prawomocnie skazano je za przestępstwo (o ile nie nastąpiło zatarcie skazania) popełnione w związku z postępowaniem o zamówienie.
  • Ustawa Pzp precyzuje, w jakim terminie osoby z art. 56 ust. 1 i 3, mają składać odpowiednie oświadczenie. Termin ten art. 56 ust. 5 i 6 ustawy Pzp uzależnia m.in. od katalogu okoliczności, jakich składane oświadczenie ma dotyczyć.

Może zainteresuje Cię także:

Oświadczenie z art. 56 Pzp – wzór i ważne wskazówki związane z wyłączeniem z postępowania

0aeNowe Prawo zamówień publicznych – najważniejsze regulacje

Nowe Prawo zamówień publicznych – najważniejsze regulacje (cz. III)

Przed zamawiającymi i wykonawcami kolejne zmiany. Tym razem stworzono zupełnie nową ustawę Prawo zamówień publicznych, rezygnując tym samym z nowelizowania dotychczasowej. Czy ten fakt oznacza, że rynek zamówień publicznych przejdzie kolejną potężną rewolucję? Otóż nie. Oczywiście zostaną wprowadzone pewne nowe obowiązki i uprawnienia dla uczestników postępowań wynikające m.in. z dotychczasowej praktyki i orzecznictwa sądów oraz KIO. Jednak nowa ustawa to przede wszystkim uporządkowanie procesu zlecania zamówienia publicznego. Przedstawiamy drugą część artykułu na ten temat. Sprawdź, czy w zakresie procedur zlecania zamówień publicznych czekają Cię jakieś zmiany.

W artykule m.in.:

  • W nowej ustawie Pzp rozróżniono dwa dokumenty zamówienia − specyfikację warunków zamówienia oraz opis potrzeb i wymagań.

  • Nowa ustawa Pzp zawiera normę, która nie została przewidziana w obecnej ustawie Pzp, zgodnie z którą zamawiający może wyznaczyć termin składania ofert bądź ofert wstępnych krótszy o 5 dni.

  • Jak wynika z art. 256 nowej ustawy Pzp, zamawiający może unieważnić postępowanie o udzielenie zamówienia odpowiednio przed upływem terminu składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu albo ofert, jeżeli wystąpiły okoliczności powodujące, że dalsze prowadzenie postępowania jest nieuzasadnione.

nowe prawo zamówień publicznych

Nowe Prawo zamówień publicznych – najważniejsze zmiany (cz. II)

Przedstawiamy drugą część artykułu na temat zmian w systemie zamówień publicznych, które zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2021 r. Z tekstu dowiesz się m.in.:

  • jakie zmiany czekają uczestników procedur zamówieniowych w odniesieniu do liczenia terminów w postępowaniu,
  • co to jest analiza potrzeb zamawiającego i kiedy trzeba będzie jej dokonać,
  • jak zmienia się zakres wymogów, jakie zamawiający może postawić konsorcjum,
  • co nowego w zasadach opisu przedmiotu zamówienia.

W artykule m.in.:

  • Jeżeli początkiem terminu oznaczonego w godzinach jest określona godzina, rozpoczyna się on z początkiem pierwszej godziny i kończy z upływem ostatniej. Jeżeli natomiast termin określony w godzinach został oznaczony tak, że jego początek wyznacza pewne zdarzenie (np. otwarcie aukcji elektronicznej), to przy jego obliczaniu nie uwzględnia się godziny, w której to zdarzenie nastąpiło.
  • Wprowadzony nowelizacją ustawy Pzp z lipca 2016 roku obowiązek sporządzania oraz publikacji planu postępowań o udzielenie zamówień, został poszerzony o dodatkowy obowiązek jego aktualizacji.
  • Obowiązkowa analiza potrzeb zamawiającego poprzedzająca wszczęcie postępowania, o której mowa w art. 83 nowej ustawy Pzp, będzie dotyczyć zamówień o wartości równej progom unijnym lub je przekraczającej. W wyniku analizy zamawiający m.in.:

a)      zweryfikuje zasadność udzielenia zamówienia, w tym faktu, czy nie może zaspokoić danej potrzeby zasobami własnymi;

b)      zbada możliwość zastosowania alternatywnych sposobów i środków zaspokojenia zidentyfikowanych potrzeb przez wskazanie możliwych wariantów.

  • Zgodnie z art. 84 nowej ustawy Pzp zamawiający, przed wszczęciem postępowania o udzielenie zamówienia, może przeprowadzić wstępne konsultacje rynkowe, w celu przygotowania postępowania i poinformowania wykonawców o swoich planach i wymaganiach dotyczących zamówienia. Konsultacje mają charakter fakultatywny i mogą być stosowane niezależnie od wartości zamówienia.
  • Zamawiający będzie musiał obowiązkowo wskazać w opisie przedmiotu zamówienia kryteria stosowane w celu oceny równoważności. Obowiązek w zakresie określenia reguł oceny równoważności, będzie wynikać wprost z art. 99 ust. 6 nowej ustawy Pzp.
  • Obligatoryjne dotąd przesłanki wykluczenia z art. 24 ust. 1 pkt 16, 17 i 18 ustawy Pzp, przeniesiono do podstaw fakultatywnych.