nowe prawo zamówień publicznych

Prawo zamówień publicznych – jednolita ustawa

Prawo zamówień publicznych – tekst jednolity 2023

Ustawa z 11 września 2019 r. – Prawo zamówień publicznych od daty jej uchwalenia była już kilkukrotnie nowelizowana. Ustawodawca trzy razy wydał akt jednolity ustawy Pzp, aby ułatwić analizę jej przepisów. Ostatni ujednolicony tekst ustawy ukazał się 14 sierpnia 2023 r. Odnajdziemy go pod adresem: Dz.U. z 2023 r. poz. 1605. 

Analiza potrzeb i wymagań w nowej ustawie Pzp – Portal ZP.pl

Analiza potrzeb i wymagań w nowej ustawie Pzp

Wpisany w art. 83 ust. 1 nowej ustawy Pzp obowiązek przygotowania analizy potrzeb i wymagań dotyczy zamawiających publicznych, którymi są:

1)      jednostki sektora finansów publicznych w rozumieniu przepisów ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz.U. z 2019 r. poz. 869, 1622 i 1649);

2)      inne, niż określone w pkt 1, państwowe jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej;

3)      inne, niż określone w pkt 1, osoby prawne, utworzone w szczególnym celu zaspokajania potrzeb o charakterze powszechnym, niemających charakteru przemysłowego ani handlowego, jeżeli podmioty, o których mowa w tym przepisie oraz w pkt 1 i 2, pojedynczo lub wspólnie, bezpośrednio lub pośrednio przez inny podmiot:

a)      finansują je w ponad 50% lub

b)      posiadają ponad połowę udziałów albo akcji lub

c)      sprawują nadzór nad organem zarządzającym lub

d)      mają prawo do powoływania ponad połowy składu organu nadzorczego lub zarządzającego;

4)      związki podmiotów, o których mowa w pkt 1 lub 2, lub podmiotów, o których mowa w pkt 3.

Zamawiający sektorowi

Nowa ustawa Pzp oprócz zamawiających publicznych wyróżnia również zamawiających sektorowych i subsydiowanych. Zamawiający sektorowi to podmioty, którymi są:

1)      zamawiający publiczni w zakresie, w jakim wykonują jeden z rodzajów działalności sektorowej, o której mowa w art. 5 ust. 4 ustawy Pzp;

2)      inne, niż określone w pkt 1, podmioty, które wykonują jeden z rodzajów działalności sektorowej, o której mowa w art. 5 ust. 4 ustawy Pzp, oraz na których zamawiający publiczni, pojedynczo lub wspólnie, bezpośrednio lub pośrednio przez inny podmiot wywierają dominujący wpływ, w szczególności:

a)      posiadają ponad połowę udziałów albo akcji lub

b)      posiadają ponad połowę głosów wynikających z udziałów albo akcji lub

c)      mają prawo do powoływania ponad połowy składu organu nadzorczego lub zarządzającego;

3)      inne, niż określone w pkt 1 i 2, podmioty, które wykonują jeden z rodzajów działalności sektorowej, o której mowa w ust. 4, jeżeli działalność ta jest wykonywana na podstawie praw szczególnych lub wyłącznych.

Pamiętać trzeba, że: „(...) W świetle art. 5 ust. 1 pkt 1 nowej ustawy Pzp zamawiający publiczni mogą być jednocześnie zaliczani do zamawiających sektorowych, jeżeli wykonują jeden z rodzajów działalności określonej w art. 5 ust. 4 tej ustawy. Przynależność tych podmiotów do zamawiających sektorowych nie będzie dotyczyła całej działalności jednostki, lecz jedynie zakresu prowadzonej przez nią działalności sektorowej.

Zatem każdy zamawiający publiczny prowadzący działalność w zakresie gospodarki wodnej, energii elektrycznej, gazu i energii cieplnej, usług transportowych, portów, przystani i portów lotniczych, usług pocztowych oraz wydobycia paliw – spełniającą kryteria określone w art. 5 ust. 4 nowej ustawy Pzp – będzie w rozumieniu ustawy Pzp kwalifikowany jako zamawiający sektorowy (...)” – tak Urząd Zamówień Publicznych w odpowiedzi na pytanie: „Czy zamawiający publiczni mogą być jednocześnie zamawiającymi sektorowymi?”.