Poleć znajomemu

Zamówienia publiczne na odbiór odpadów zgodnie z nowymi przepisami

Dodano: 14 marca 2013
wysypisko małe

Gmina może powołać spółkę prowadzącą gospodarkę odpadami, która będzie mogła brać udział w przetargach organizowanych przez spółkę matkę w imieniu właściwej gminy.

Nowelizacja ustawy z 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości porządku w gminach z 1 lipca 2011 r. (dalej „ustawa o utrzymaniu czystości i porządku”) wprowadziła nowy system gospodarowania odpadami. Zgodnie z nim to gmina będzie wyłaniać operatora odpadów na jej terenie na podstawie przepisów ustawy z 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (dalej „ustawa Pzp”). Stosowanie ustawy Pzp budzi wiele kontrowersji w kontekście udziału gminnych spółek, których wyłącznym zadaniem jest wykonywanie usługi odbioru odpadów na obszarze danej gminy. Udział w przetargu organizowanym przez gminę nie gwarantuje im bowiem zachowania swojego status quo w przypadku niekorzystnego rozstrzygnięcia postępowania organizowanego przez gminę.

Niezależnie od ww. wątpliwości zasadnym jest zastanowienie się nad ryzykami związanymi z udziałem spółek gminnych w postępowaniach organizowanych przez gminy, tak dla samych gmin, będących zamawiającymi w rozumieniu ustawy Pzp jak i spółek gminnych, na gruncie ustawy Pzp zwanymi wykonawcami. Na wstępie wskazać należy, iż uczestnictwo w przetargu na obszarze gminy w charakterze wykonawcy jej własnej jednostki organizacyjnej wymaga przekształcenia takiej jednostki w spółkę prawa handlowego. Zgodnie bowiem z definicją zamówienia publicznego zawartą w ustawie Pzp jest to umowa odpłatna, tym samym nie jest zamówieniem publicznym zlecenie udzielane przez gminę swojej jednostce organizacyjnej nie posiadającej osobowości prawnej, a korzystającej z osobowości gminy. W przeciwnym razie dochodziłoby bowiem do czynności prawnej dokonywanej z samym sobą.

Ustawodawca nie zabrania jednak stworzenia przez spółkę prowadzącą gospodarkę odpadami spółki córki, która to spółka będzie mogła wówczas startować w takich postępowaniach organizowanych przez spółkę matkę w imieniu właściwej gminy. Sytuacja taka może również budzić wątpliwości w kontekście podstawowych zasad systemu prawa zamówień publicznych i wielce prawdopodobnym jest tutaj wniesienie odwołania przez innego wykonawcę podważający udział takiej spółki córki w postępowaniu przetargowym. Należy jednak pamiętać, iż ciężar udowodnienia zarzutów podnoszonych w odwołaniu będzie spoczywał na odwołującym co w konkretnym stanie faktycznym może być bardzo utrudnione.

Organizując postępowanie na wybór operatora odpadów należy pamiętać o obowiązku przestrzegania podstawowych zasad udzielania zamówień publicznych tj. równego traktowania wykonawców oraz uczciwej konkurencji określonych w art. 7 ustawy PZP. Osoby wykonujące czynności w postępowaniu powinny zaś czynić to w sposób zapewniający bezstronność i obiektywizm. Ustawodawca używając niefortunnego sformułowania „przetarg” de facto narzuca tryb postępowania w którym należy przeprowadzić tryb postępowania, tj. tryb przetargu nieograniczonego albo przetarg ograniczony. Udział spółki gminnej z założenia nie narusza w żaden sposób podstawowych zasad udzielania zamówień publicznych, co oczywiście nie wyklucza możliwości złożenia odwołania przez innego wykonawcę w takim postępowaniu w sytuacji dowiedzenia, iż dokumentacja postępowania czy też czynności po otwarciu stawiały w lepszej, nieuprawnionej pozycji spółkę gminną.

Autor:

Marek Sterniczuk, aplikant radcowski w Dziale Zamówień Publicznych

Piotr Trębicki, radca prawny, wspólnik Kancelarii CZUBLUN TRĘBICKI w Warszawie

Nie ma jeszcze komentarzy do tego dokumentu.
Zaloguj się aby dodać komentarz

Bezpłatne webinarium!

Zobacz, jak zmieni sie Prawo zamówień publicznych!

Polityka Zakupowa Państwa

24 października (środa), godz. 11-12

transmisja live

Zapisz się już teraz >> 

Poradnia

Odpowiedzi nawet na najtrudniejsze pytania

Zadaj pytanie ekspertowi Sprawdź wszystkich ekspertów portalu »

Porady

Upewnij się, jak poprawnie publikować informacje o zmianach ogłoszenia w Dz.Urz. UE

Pytanie: Kiedy należy zamieścić ogłoszenie o zmianie ogłoszenia na stronie zamawiającego w przetargach powyżej progów unijnych? Czy należy zrobić to niezwłocznie po przekazaniu ogłoszenia do Dz.Urz. UE (art. 12a ust. 3 ustawy...

Czytaj więcej »
Zobacz, czy trzeba sprawdzić, czy oddział wykonawcy zalega z podatkami

Pytanie: Jak powinien postąpić zamawiający, gdy ofertę złożył wykonawca będący przedsiębiorstwem wielooddziałowym (np. spółką, która dodatkowo ma kilka oddziałów, z których każdy może samodzielnie zatrudniać pracowników)...

Czytaj więcej »

Aktualności

Jakie skutki ma skrótowe podanie nazwy wykonawcy w zawiadomieniu o wyborze jego oferty?
Czynność wyboru najkorzystniejszej oferty jest działaniem pierwotnym w stosunku do zawiadomienia o jej dokonaniu. Zawiadomienie to ma charakter jedyne informacyjny (wyrok KIO z 9 sierpnia 2018 r., sygn. akt  KIO 1459/18).
Nowy Prezes Urzędu Zamówień Publicznych
Dnia 13 września br. odwołano dotychczasową prezes Urzędu Zamówień Publicznych Małgorzatę Stręciwilk. Zastąpił ją dotychczasowy wiceprezes Urzędu Hubert Nowak.
25.09.2018 Czytaj więcej »
Zamówienia sektorowe – katalog ułatwień proceduralnych i ważnych uprawnień zamawiającego
Zamówienie sektorowe realizowane jest w celu wykonania jednego z rodzajów działalności, prowadzonej w sektorach wydobywczych, gospodarki wodnej, energetyki, transportu i usług pocztowych. Zamówienia sektorowe są obłożone mniejszym rygorem...

Nasi partnerzy, osiągnięcia i opinie klientów

wiper-pixel