Poleć znajomemu

Zamówienia publiczne na odbiór odpadów zgodnie z nowymi przepisami

Dodano:
wysypisko małe

Gmina może powołać spółkę prowadzącą gospodarkę odpadami, która będzie mogła brać udział w przetargach organizowanych przez spółkę matkę w imieniu właściwej gminy.

Nowelizacja ustawy z 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości porządku w gminach z 1 lipca 2011 r. (dalej „ustawa o utrzymaniu czystości i porządku”) wprowadziła nowy system gospodarowania odpadami. Zgodnie z nim to gmina będzie wyłaniać operatora odpadów na jej terenie na podstawie przepisów ustawy z 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (dalej „ustawa Pzp”). Stosowanie ustawy Pzp budzi wiele kontrowersji w kontekście udziału gminnych spółek, których wyłącznym zadaniem jest wykonywanie usługi odbioru odpadów na obszarze danej gminy. Udział w przetargu organizowanym przez gminę nie gwarantuje im bowiem zachowania swojego status quo w przypadku niekorzystnego rozstrzygnięcia postępowania organizowanego przez gminę.

Niezależnie od ww. wątpliwości zasadnym jest zastanowienie się nad ryzykami związanymi z udziałem spółek gminnych w postępowaniach organizowanych przez gminy, tak dla samych gmin, będących zamawiającymi w rozumieniu ustawy Pzp jak i spółek gminnych, na gruncie ustawy Pzp zwanymi wykonawcami. Na wstępie wskazać należy, iż uczestnictwo w przetargu na obszarze gminy w charakterze wykonawcy jej własnej jednostki organizacyjnej wymaga przekształcenia takiej jednostki w spółkę prawa handlowego. Zgodnie bowiem z definicją zamówienia publicznego zawartą w ustawie Pzp jest to umowa odpłatna, tym samym nie jest zamówieniem publicznym zlecenie udzielane przez gminę swojej jednostce organizacyjnej nie posiadającej osobowości prawnej, a korzystającej z osobowości gminy. W przeciwnym razie dochodziłoby bowiem do czynności prawnej dokonywanej z samym sobą.

Ustawodawca nie zabrania jednak stworzenia przez spółkę prowadzącą gospodarkę odpadami spółki córki, która to spółka będzie mogła wówczas startować w takich postępowaniach organizowanych przez spółkę matkę w imieniu właściwej gminy. Sytuacja taka może również budzić wątpliwości w kontekście podstawowych zasad systemu prawa zamówień publicznych i wielce prawdopodobnym jest tutaj wniesienie odwołania przez innego wykonawcę podważający udział takiej spółki córki w postępowaniu przetargowym. Należy jednak pamiętać, iż ciężar udowodnienia zarzutów podnoszonych w odwołaniu będzie spoczywał na odwołującym co w konkretnym stanie faktycznym może być bardzo utrudnione.

Organizując postępowanie na wybór operatora odpadów należy pamiętać o obowiązku przestrzegania podstawowych zasad udzielania zamówień publicznych tj. równego traktowania wykonawców oraz uczciwej konkurencji określonych w art. 7 ustawy PZP. Osoby wykonujące czynności w postępowaniu powinny zaś czynić to w sposób zapewniający bezstronność i obiektywizm. Ustawodawca używając niefortunnego sformułowania „przetarg” de facto narzuca tryb postępowania w którym należy przeprowadzić tryb postępowania, tj. tryb przetargu nieograniczonego albo przetarg ograniczony. Udział spółki gminnej z założenia nie narusza w żaden sposób podstawowych zasad udzielania zamówień publicznych, co oczywiście nie wyklucza możliwości złożenia odwołania przez innego wykonawcę w takim postępowaniu w sytuacji dowiedzenia, iż dokumentacja postępowania czy też czynności po otwarciu stawiały w lepszej, nieuprawnionej pozycji spółkę gminną.

Autor:

Marek Sterniczuk, aplikant radcowski w Dziale Zamówień Publicznych

Piotr Trębicki, radca prawny, wspólnik Kancelarii CZUBLUN TRĘBICKI w Warszawie

Nie ma jeszcze komentarzy do tego dokumentu.
Zaloguj się aby dodać komentarz

Bezpłatne webinarium!

Podział zamówienia na części 

Zasady. Wartość szacunkowa. Warunki udziału

24 lipca (środa) 

Transmisja online, na żywo od godz. 10 

Zapisz się już dziś >> 

Poradnia

Odpowiedzi nawet na najtrudniejsze pytania

Zadaj pytanie ekspertowi Sprawdź wszystkich ekspertów portalu »

Porady

Rozbieżności w ofercie w zakresie powołania się na cudze zasoby – bądź pewien, jakie działania podjąć

Pytanie: W postępowaniu poniżej unijnych progów wykonawca złożył ofertę i dołączył do niej wstępne oświadczenia dotyczące warunków udziału w postępowaniu i podstaw wykluczenia. Wynika z nich, że samodzielnie spełnia on warunki...

monika-winsche
Monika Winsche
16.07.2018
Czytaj więcej »
Sprawdź, czym się kierować, uzasadniając brak podziału zamówienia na części w protokole postępowania

Pytanie: Jak uzasadnić w protokole z postępowania brak podziału zamówienia na części (art. 96 ust. 1 pkt 11 ustawy Pzp)? Procedura dotyczy świadczenia usług połączenia kilku lokalizacji zarządu budynków komunalnych w Krakowie...

monika-winsche
Monika Winsche
16.07.2018
Czytaj więcej »

Aktualności

Planowane zmiany Pzp w związku z RODO – sprawdź, czego się spodziewać
Od 25 maja br. obowiązują wprost przepisy unijnego rozporządzenia tzw. RODO oraz nowa polska ustawa o ochronie danych osobowych (Dz.U. z 2018 r. poz. 1000). Regulacje te są źródłem wielu niewiadomych – szczególnie dla zamawiających, którzy...
Zasady komunikacji w postępowaniu o udzielenie zamówienia
Sposób  porozumiewania się z wykonawcami w trakcie postępowania o udzielenie zamówienia określa podmiot zamawiający. To do niego należy decyzja w zakresie wyboru środków, za pomocą których będzie przekazywał wykonawcom informacje i je od nich...
11.07.2018 Czytaj więcej »
Automatyzm w wykluczeniu wykonawców z postępowania jest niedopuszczalny
Artykuł 22d ust. 2 ustawy Pzp ma zapewniać realną dostępność potencjału wykonawcy przy realizacji zamówienia. Aby wskazany cel został osiągnięty, stosowanie tej normy nie może opierać się na przesłankach formalnych i powodować jakiegokolwiek...
09.07.2018 Czytaj więcej »

Nasi partnerzy, osiągnięcia i opinie klientów

wiper-pixel