Poleć znajomemu

Zamówienia publiczne na odbiór odpadów zgodnie z nowymi przepisami

Dodano:
wysypisko małe

Gmina może powołać spółkę prowadzącą gospodarkę odpadami, która będzie mogła brać udział w przetargach organizowanych przez spółkę matkę w imieniu właściwej gminy.

Nowelizacja ustawy z 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości porządku w gminach z 1 lipca 2011 r. (dalej „ustawa o utrzymaniu czystości i porządku”) wprowadziła nowy system gospodarowania odpadami. Zgodnie z nim to gmina będzie wyłaniać operatora odpadów na jej terenie na podstawie przepisów ustawy z 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (dalej „ustawa Pzp”). Stosowanie ustawy Pzp budzi wiele kontrowersji w kontekście udziału gminnych spółek, których wyłącznym zadaniem jest wykonywanie usługi odbioru odpadów na obszarze danej gminy. Udział w przetargu organizowanym przez gminę nie gwarantuje im bowiem zachowania swojego status quo w przypadku niekorzystnego rozstrzygnięcia postępowania organizowanego przez gminę.

Niezależnie od ww. wątpliwości zasadnym jest zastanowienie się nad ryzykami związanymi z udziałem spółek gminnych w postępowaniach organizowanych przez gminy, tak dla samych gmin, będących zamawiającymi w rozumieniu ustawy Pzp jak i spółek gminnych, na gruncie ustawy Pzp zwanymi wykonawcami. Na wstępie wskazać należy, iż uczestnictwo w przetargu na obszarze gminy w charakterze wykonawcy jej własnej jednostki organizacyjnej wymaga przekształcenia takiej jednostki w spółkę prawa handlowego. Zgodnie bowiem z definicją zamówienia publicznego zawartą w ustawie Pzp jest to umowa odpłatna, tym samym nie jest zamówieniem publicznym zlecenie udzielane przez gminę swojej jednostce organizacyjnej nie posiadającej osobowości prawnej, a korzystającej z osobowości gminy. W przeciwnym razie dochodziłoby bowiem do czynności prawnej dokonywanej z samym sobą.

Ustawodawca nie zabrania jednak stworzenia przez spółkę prowadzącą gospodarkę odpadami spółki córki, która to spółka będzie mogła wówczas startować w takich postępowaniach organizowanych przez spółkę matkę w imieniu właściwej gminy. Sytuacja taka może również budzić wątpliwości w kontekście podstawowych zasad systemu prawa zamówień publicznych i wielce prawdopodobnym jest tutaj wniesienie odwołania przez innego wykonawcę podważający udział takiej spółki córki w postępowaniu przetargowym. Należy jednak pamiętać, iż ciężar udowodnienia zarzutów podnoszonych w odwołaniu będzie spoczywał na odwołującym co w konkretnym stanie faktycznym może być bardzo utrudnione.

Organizując postępowanie na wybór operatora odpadów należy pamiętać o obowiązku przestrzegania podstawowych zasad udzielania zamówień publicznych tj. równego traktowania wykonawców oraz uczciwej konkurencji określonych w art. 7 ustawy PZP. Osoby wykonujące czynności w postępowaniu powinny zaś czynić to w sposób zapewniający bezstronność i obiektywizm. Ustawodawca używając niefortunnego sformułowania „przetarg” de facto narzuca tryb postępowania w którym należy przeprowadzić tryb postępowania, tj. tryb przetargu nieograniczonego albo przetarg ograniczony. Udział spółki gminnej z założenia nie narusza w żaden sposób podstawowych zasad udzielania zamówień publicznych, co oczywiście nie wyklucza możliwości złożenia odwołania przez innego wykonawcę w takim postępowaniu w sytuacji dowiedzenia, iż dokumentacja postępowania czy też czynności po otwarciu stawiały w lepszej, nieuprawnionej pozycji spółkę gminną.

Autor:

Marek Sterniczuk, aplikant radcowski w Dziale Zamówień Publicznych

Piotr Trębicki, radca prawny, wspólnik Kancelarii CZUBLUN TRĘBICKI w Warszawie

Nie ma jeszcze komentarzy do tego dokumentu.
Zaloguj się aby dodać komentarz

Poradnia

Odpowiedzi nawet na najtrudniejsze pytania

Zadaj pytanie ekspertowi Sprawdź wszystkich ekspertów portalu »

Bezpłatne webinarium!

Zamówienia in-house 

Praktyka i orzecznictwo

20 czerwca (środa), godz. 11

Transmisja online na żywo

Zapisz się już dziś >> 

Porady

Kiedy w procedurze odwróconej żądać wykazania rozwiązań równoważnych?

Pytanie: W procedurze odwróconej na roboty budowlane o wartości poniżej progu unijnego zamawiający żąda, aby wykonawca, który powołuje się na opisywane przez zamawiającego rozwiązanie równoważne, wykazał, że spełnia ono określone w...

Czytaj więcej »
Sprawdź, czy zamawiający w procedurze unijnej może oceniać wykonawców tylko na podstawie JEDZ

Pytanie: Z orzecznictwa KIO płyną wnioski, że ustawa Pzp w obecnym kształcie pozwala na nieżądanie  od wykonawców wszystkich dokumentów na potwierdzenie spełnienia warunków udziału w postępowaniu lub braku podstaw do wykluczenia...

Czytaj więcej »

Aktualności

RODO a zamówienia publiczne – 4 wybrane elementy szczególnie ważne dla uczestników postępowań
Po 25 maja 2018 r. rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia...
Wykonawca, wykazując swoje doświadczenie, może powołać się na kilka realizowanych przez siebie umów
Dopuszczalne jest, aby wykonawca wykazywał swoje doświadczenie, powołując się łącznie na dwie lub większą liczbę umów jako jedno zamówienie. Wyjątkiem jest sytuacja, w której instytucja zamawiająca wykluczyła taką możliwość na podstawie...
Zasady składania oświadczeń w zakresie wyłączenia się z procedury konkursowej
W przypadku konkursów ostateczna lista wykonawców jest znana wraz z upływem terminu na składanie wniosków o dopuszczenie do udziału w konkursie. Zatem terminem właściwym dla złożenia odpowiedniego oświadczenia o braku lub istnieniu...

Nasi partnerzy, osiągnięcia i opinie klientów

wiper-pixel