Zakup podręczników i innych materiałów do szkolnych bibliotek nie wymaga przetargu

Stan prawny na dzień: 21.07.2014
e-book i książki

Zamawiając, usługi lub dostawy z zakresu działalności oświatowej związane z gromadzeniem w bibliotekach szkolnych podręczników oraz materiałów edukacyjnych i ćwiczeniowych nie trzeba stosować ustawy – Prawo zamówieniach publicznych. Wyjątkiem są zamówienia przekraczające 30.000 euro. W stosunku do nich przewidziano tryb uproszczony.

Do ustawy z 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych (tekst jedn.: Dz.U. z 2013 r. poz. 907 ze zm.) wprowadzono nowy przepis zawarty w art. 4 pkt 8c. Zgodnie z nim trybów określonych w tej ustawie nie stosuje się, jeśli przedmiotem zamówienia są dostawy lub usługi z zakresu działalności oświatowej związane z gromadzeniem w bibliotekach szkolnych podręczników, materiałów edukacyjnych i materiałów ćwiczeniowych.

Niestosowanie ustawy – Prawo zamówień publicznych przy nabywaniu podręczników jest możliwe pod warunkiem, że zamówienia takie nie służą wyposażaniu placówek w środki trwałe przeznaczone do bieżącej obsługi działalności. Ich wartość nie może też przekraczać tzw. progów unijnych (patrz: art. 11 ust. 8 ustawy).

Zmiany wprowadzono również w ustawie o systemie oświaty (ustawa z 30 maja 2014 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw, Dz.U. z 2014 r. poz. 811). Artykuły 22az, 22aza, 22azb oraz 22azc przewidują możliwość stosowania uproszczonego trybu zakupu przez szkołę podręczników, materiałów edukacyjnych i materiałów ćwiczeniowych, jeżeli wartość zamówienia przekracza wyrażoną w złotych równowartość kwoty 30.000 euro.

Dyrektor, udzielając takiego zamówienia musi zamieścić ogłoszenie na stronie internetowej szkoły lub organu prowadzącego. Samo zamówienie musi być przejrzyste oraz zapewniać równe traktowanie potencjalnych wykonawców oraz  uwzględniać okoliczności mogące mieć wpływ na jego udzielenie. Ogłoszenie powinno być upublicznione przez szkołę w sposób zapewniający zainteresowanym podmiotom możliwość terminowego przystąpienia do procedury. Na wspomnianych stronach internetowych należy także podać informację o udzieleniu zamówienia, określając nazwę albo imię i nazwisko podmiotu, z którym zawarto umowę o wykonanie zamówienia, albo informację o nieudzieleniu tego zamówienia.

Wprowadzone rozwiązania są analogiczne do tych, które przyjęto niedawno w stosunku do zamówień, których przedmiotem są dostawy lub usługi z zakresu działalności kulturalnej związanej z gromadzeniem materiałów przez biblioteki będące instytucjami kultury.

Autor:

Karol Zawadzki