Czy wolno zrezygnować z wymogów z art. 29 ust. 3a ustawy Pzp z powodu pandemii?

Dodano: 28.04.2020
Pytanie:

Zamawiający prowadzi przetarg nieograniczony na usługę utrzymania czystości w formie przetargu nieograniczonego. Wykonawca zwrócił się do zamawiającego z wnioskiem o odstąpienie od zastosowania art. 29 ust. 3a ustawy Pzp dotyczącego wymogu zatrudnienia na podstawie umowy o pracę osób wykonujących czynności w realizacji zamówienia. Prośbę  uzasadnia trudnościami w dostępie do usług lekarzy z zakresu medycyny pracy oraz innych lekarzy, którzy na mocy specustawy mogą wydać zaświadczenie o dopuszczeniu do pracy (ważne przez 30 dni od zniesienia stanu epidemii).

Odpowiedź:

Jeżeli w zamówieniu na usługi utrzymania czystości występują czynności polegające na wykonywaniu pracy na podstawie umowy o pracę, to zamawiający ma obowiązek zawrzeć w opisie przedmiotu zamówienia opisany wymóg (zatrudnienia przez wykonawcę lub podwykonawcę osób na podstawie umowy o pracę).

Stosownie do art. 29 ust. 3a ustawy Pzp zamawiający określa w opisie przedmiotu zamówienia na usługi lub roboty budowlane wymogi zatrudnienia przez wykonawcę lub podwykonawcę na podstawie umowy o pracę osób wykonujących wskazane przez zamawiającego czynności w zakresie realizacji zamówienia, jeżeli wykonanie tych czynności polega na wykonywaniu pracy w sposób określony w art. 22 § 1 Kodeksu pracy.

Z art. 29 ust. 3a ustawy Pzp koreluje art. 36 ust. 2 pkt 8a ustawy Pzp, zgodnie z którym, gdy zamawiający w opisie przedmiotu zamówienia na usługi określi wymagania zatrudnienia na podstawie umowy o pracę osób, które będą wykonywały po stronie wykonawcy lub podwykonawcy czynności wskazane przez zamawiającego, wówczas zamawiający jest zobowiązany wskazać w siwz w szczególności:

1)      sposób dokumentowania zatrudnienia osób, o których mowa w art. 29 ust. 3a ustawy Pzp,

2)      swoje uprawnienia w zakresie kontroli spełniania przez wykonawcę wymagań, o których mowa w art. 29 ust. 3a ustawy Pzp oraz sankcji z tytułu niespełnienia tych wymagań,

3)      rodzaj czynności niezbędnych do realizacji zamówienia, których dotyczą wymagania zatrudnienia na podstawie umowy o pracę.

Dla egzekucji obowiązku z art. 29 ust. 3a ustawy Pzp nie jest konieczne, aby wykonawca zatrudniał konkretną liczbę pracowników, ale to, aby pracownicy mający w zakresie swoich obowiązków czynności wskazane przez zamawiającego byli zatrudnieni na umowę o pracę.

Mając na uwadze powyższe, do umowy powinny być wprowadzone postanowienia, które będą zobowiązywać wykonawcę do wykonywania opisanych przez zamawiającego czynności pracownikami zatrudnionymi na podstawie umowy o pracę, zgodnie ze zobowiązaniem zawartym w ofercie oraz przewidywać sposób weryfikacji tego zobowiązania na etapie wykonywania prac.

W opisanym w pytaniu przypadku wykonawca zwrócił się do zamawiającego z wnioskiem o odstąpienie od zastosowania art. 29 ust. 3a ustawy Pzp dotyczącego wymogu zatrudnienia na podstawie umowy o pracę osób wykonujących czynności w realizacji zamówienia. Uzasadnia to trudnościami w dostępie do lekarzy z zakresu medycyny pracy oraz innych lekarzy, którzy na mocy specustawy mogą wydać zaświadczenie o dopuszczeniu do pracy (ważne przez 30 dni od zniesienia stanu epidemii).

W mojej ocenie brak jest jednak podstaw do odstąpienia od wypełnienia wymogu nałożonego na zamawiającego na podstawie art. 29 ust. 3a ustawy Pzp, jeżeli w zamówieniu na usługi utrzymania czystości występują czynności polegające na wykonywaniu pracy na podstawie umowy o pracę.

Zamawiający może oczywiście w pewnym stopniu uwzględnić szczególną sytuację, jaka wystąpiła w związku z epidemią koronawirusa i ograniczenia wynikające ze specustawy.

Mógłby przykładowo przewidzieć w umowie:

  • odpowiednie terminy na przedłożenie dokumentów potwierdzających zatrudnienie osób,
  • możliwość ich wydłużenia na uzasadniony wniosek wykonawcy czy też
  • odstąpienie od sankcji naliczenia kary umownej, jeżeli niedopełnienie obowiązków dotyczących zatrudnienia na umowę o pracę nie wynika z przyczyn leżących po stronie wykonawcy, co będzie on w stanie wykazać.
Odpowiedź udzielona:

7 kwietnia 2020 r.

Autor:

Andrzela Gawrońska-Baran

radca prawny, doktor nauk prawnych, była wiceprezes Urzędu Zamówień Publicznych,

w latach 2010–2016 dyrektor departamentu zamówień publicznych w dużej instytucji zamawiającej

Andrzela Gawrońska-Baran

Andrzela Gawrońska-Baran

radca prawny, doktor nauk prawnych. W ramach praktyki zawodowej prowadzi AGB Kancelarię Radcy Prawnego. Absolwentka Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie oraz...