Zamawiający nie może sam zdecydować o objęciu zamówienia reżimem ustawy Pzp

Stan prawny na dzień: 24.11.2016
64072e649eca09508a806f145859e60848bf3da6-medium

Wyłączenie postępowania spod procedury właściwej dla postępowań o udzielenie zamówienia publicznego stanowi o jego wyjęciu z reżimu ustawowego i poddaniu procedurom o łagodniejszym rygorze. Postępowanie prowadzone na podstawie przepisów Kodeksu cywilnego uzupełnionego regulaminem wewnętrznym nie może zostać uznane za postępowanie prowadzone w reżimie ustawy Pzp (wyrok z 11 października 2016 r.; sygn. akt KIO 1773/16).

Za postępowanie toczące się pod „reżimem Pzp” zamawiający uznał jedynie procedurę udzielenia zamówienia prowadzoną na bazie regulacji krajowych Państw Członkowskich UE implementujących dyrektywy z tego obszaru. Nie sposób natomiast uznać, iż postępowanie wyłączone spod przepisów (czy to krajowych, czy innych Państw Członkowskich UE) jest postępowaniem objętym „reżimem” postępowań właściwych dla zamówień publicznych. Sama zgodność prowadzonej procedury z jakimikolwiek przepisami nie powoduje, iż są one wpisane w określony porządek prawny – w tym wypadku sformalizowany tryb (postępowanie przetargowe) właściwe dla zamówień publicznych. Możliwość prowadzenia postępowania poza procedurą właściwą dla postępowań o udzielenie zamówienia publicznego stanowi bowiem o ich wyjęciu poza określony reżim i poddaniu procedurom o łagodniejszym rygorze niż preferowany przez zamawiającego.

Autor:

Agata Hryc-Ląd

doświadczony praktyk w dziedzinie zamówień publicznych, doradca,

członek Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Konsultantów Zamówień Publicznych, obecnie główny specjalista w dużej instytucji zamawiającej

Agata Hryc-Ląd

Agata Hryc-Ląd

specjalistka z zakresu zamówień publicznych zawodowo związana z największą instytucją zamawiającą w Polsce działającą w branży inwestycji infrastrukturalnych, uczestniczka procesu legislacyjnego...