Od kiedy spółki komunalne ze 100% udziałem gminy zastosują ustawę o doręczeniach elektronicznych?

Stan prawny na dzień: 11.12.2023
Od kiedy spółki komunalne ze 100% udziałem gminy zastosują ustawę o doręczeniach elektronicznych?

Od 10 grudnia 2023 r. część zamawiających m.in. jednostki samorządu terytorialnego jest zobowiązana korzystać z usługi Krajowego Systemu Doręczeń Elektronicznych świadczonej przez Pocztę Polską do końca 2025 roku zgodnie z ustawą o doręczeniach elektronicznych (Dz.U. z 2023 r. poz. 285). Czy obowiązek ten w tej dacie dotyczy również zamawiającego będącego spółką komunalną tj. Miejskim Zespołem Opieki Zdrowotnej sp. z o.o., w którym 100% udziałów należy do gminy? Kto i od kiedy stosuje nowe przepisy? Sprawdź w krótkim wyjaśnieniu. 

Spółka komunalna – Miejski Zespół Opieki Zdrowotnej sp. z o.o.  z 100% udziałem gminy jest zobowiązany stosować przepisy ustawy o doręczeniach elektronicznych w zakresie doręczania korespondencji z wykorzystaniem publicznej usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego lub publicznej usługi hybrydowej, z tym że od 1 stycznia 2025 r.

Katalog podmiotów zobowiązanych do korzystania z doręczeń elektronicznych

Stosownie do art. 155 ust. 5 ustawy z 18 listopada 2020 r. o doręczeniach elektronicznych (Dz.U. z 2023 r. poz. 285 ze zm.):

  • agencje wykonawcze,
  • instytucje gospodarki budżetowej,
  • państwowe fundusze celowe,
  • samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej,
  • uczelnie publiczne,
  • Polska Akademia Nauk i tworzone przez nią jednostki organizacyjne,
  • państwowe i samorządowe instytucje kultury,
  • inne państwowe lub samorządowe osoby prawne utworzone na podstawie odrębnych ustaw w celu wykonywania zadań publicznych

są zobowiązane stosować przepisy ustawy w zakresie doręczania korespondencji z wykorzystaniem publicznej usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego lub publicznej usługi hybrydowej od dnia określonego w komunikacie wydanym na podstawie art. 155 ust. 10 tej ustawy.

Zgodnie z art. 155 ust. 10 ww. ustawy 29 maja 2023 r. Minister Cyfryzacji wydał komunikat w sprawie określenia terminu wdrożenia rozwiązań technicznych niezbędnych do doręczania korespondencji z wykorzystaniem publicznej usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego lub publicznej usługi hybrydowej oraz udostępnienia w systemie teleinformatycznym punktu dostępu do usług rejestrowanego doręczenia elektronicznego w ruchu transgranicznym (Dz.U. poz. 1077). Wśród podmiotów objętych komunikatem, zobowiązanych do stosowania przepisów o doręczeniach elektronicznych od 10 grudnia 2023 r., są wymienione te z art. 155 ust. 5 ww. ustawy.

Stosownie zaś do art. 155 ust. 9 ww. ustawy, podmioty publiczne inne niż wymienione w art. 155 ust. 1–7 są zobowiązane stosować przepisy ustawy w zakresie doręczania korespondencji z wykorzystaniem publicznej usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego lub publicznej usługi hybrydowej od 1 stycznia 2025 r. Takim podmiotem publicznym zgodnie z art. 2 pkt 6 lit. c ww. ustawy są inne niż określone w lit. a (czyli inne niż jednostki sektora finansów publicznych w rozumieniu przepisów ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych) osoby prawne utworzone w szczególnym celu zaspokajania potrzeb o charakterze powszechnym, niemające charakteru przemysłowego ani handlowego, jeżeli podmioty, o których mowa w tym przepisie oraz w lit. a (jednostki sektora finansów publicznych w rozumieniu przepisów ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych) i lit. b (inne niż określone w lit. a państwowe jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej), pojedynczo lub wspólnie, bezpośrednio albo pośrednio przez inny podmiot: finansują je w ponad 50% lub posiadają ponad połowę udziałów albo akcji, lub sprawują nadzór nad organem zarządzającym, lub mają prawo do powoływania ponad połowy składu organu nadzorczego lub zarządzającego.

Jeżeli gmina będąca jednostką sektora finansów publicznych posiada 100% udziałów w Miejskim Zespole Opieki Zdrowotnej sp. z o.o., to taki podmiot będzie traktowany jako podmiot publiczny w rozumieniu ww. przepisów. Będzie więc zobowiązany stosować przepisy ustawy w zakresie doręczania korespondencji z wykorzystaniem publicznej usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego lub publicznej usługi hybrydowej, dopiero od 1 stycznia 2025 r.

Reguły zlecania usługi doręczenia elektronicznego

Odnośnie do drugiego pytania pomocne może być stanowisko zawarte w opinii UZP (https://www.gov.pl/web/uzp/zamowienia-na-publiczna-usluge-rejestrowanego-doreczenia-elektronicznego-oraz-publiczna-usluge-hybrydowa). Zdaniem UZP, jeżeli zamówienia udziela zamawiający publiczny, a przedmiotem świadczenia jest publiczna usługa rejestrowanego doręczenia elektronicznego oraz publiczna usługa hybrydowa,  a usługodawcą – Poczta Polska S.A.  to przyjmując, że Poczta Polska S.A jest zamawiającym publicznym, o którym mowa w  art. 4  pkt 3 ustawy Pzp, a także jest jedynym podmiotem, z mocy ustawy uprawnionym w okresie do 31 grudnia 2025 r. do świadczenia publicznej usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego oraz publicznej usługi hybrydowej, uprawnione jest przyjęcie, że spełniona będzie przesłanka zastosowania wyłączenia obowiązku stosowania ustawy Pzp, o którym mowa w art. 10 ust. 2 pkt 4 ustawy Pzp (w okresie, w którym Poczta Polska S.A. będzie operatorem wyznaczonym).

Dotyczy ono wyłączenia spod stosowania przepisów ustawy Pzp zamówienia na usługi udzielane przez zamawiającego publicznego i zamawiającego sektorowego zamawiającemu publicznemu, któremu wyłączne prawo do świadczenia tych usług przyznano na podstawie ustawy lub innego aktu normatywnego podlegającego publikacji.

Podstawa prawna

Autor:

Andrzela Gawrońska-Baran

Andrzela Gawrońska-Baran

Andrzela Gawrońska-Baran

radca prawny, doktor nauk prawnych. W ramach praktyki zawodowej prowadzi AGB Kancelarię Radcy Prawnego. Absolwentka Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie oraz...