Poleć znajomemu

Koniec z czarną listą wykonawców – jest już projekt zmian ustawy Pzp

Wioleta Szczygielska

Autor: Wioleta Szczygielska

Dodano: 14 sierpnia 2013
prezes

Unormowanie kwestii ofert z rażąco niską ceną oraz zmiana zasad wykluczania wykonawców – to główne założenia projektu nowelizacji ustawy Prawo zamówień publicznych, który w ostatnich dniach został przekazany do konsultacji społecznych.

„Nowelizacja ustawy jednoznacznie określi procedury badania ofert, których cena wydaje się zamawiającemu niewiarygodnie niska i która powoduje ryzyko wykonania zamówienia w sposób nieodpowiadający wymaganiom” – zapowiedział Urząd Zamówień Publicznych autor projektu. W tym celu zostaną poszerzone możliwości badania przez administrację publiczną realności ceny proponowanej przez wykonawcę. Jak twierdzi UZP, obowiązujące od 2004 roku przepisy ustawy oraz praktyka ich stosowania okazały się w tej kwestii niewystarczające. Nie udało się także wypracować spójnego orzecznictwa – czytamy w uzasadnieniu projektu.

Odejście od pojęcia rażąco niskiej ceny

Urząd proponuje usunięcie pojęcia „rażąco niskiej ceny” z polskiego porządku prawnego. Zaleca natomiast, aby ustawa doprecyzowała, w jakich okolicznościach zamawiający ma obowiązek zwrócić się do wykonawcy o wyjaśnienia. Za cenę „nienormalnie niską” uznana będzie taka, która nie zapewnia wykonania zamówienia zgodnie z wymaganiami określonymi przez zamawiającego lub wynikającymi z odrębnych przepisów prawa.

Niedopuszczalne będzie odrzucenie oferty z powodu nienormalnie niskiej ceny bez uprzedniej możliwości wykazania przez przedsiębiorcę realności oferty. Zamawiający będzie mógł ją odrzucić, jeżeli oferent nie wykaże, że cena jest uzasadniona i zapewnia wykonanie zamówienia.

Nowym rozwiązaniem będzie możliwość żądania od wykonawcy informacji potwierdzających zasadność niskiej ceny, dotyczących zatrudnienia i warunków pracy jego personelu, w tym jego wynagrodzenia.

Nowe warunki wykluczenia wykonawcy

Projekt nowelizacji Pzp wskazuje też przesłanki wykluczenia z postępowania firm, które wcześniej w sposób poważny naruszyły obowiązki zawodowe i nie wykonały lub wykonały nienależycie zamówienie publiczne.

Orzeczeniem z 13 grudnia 2012 r. Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej jednoznacznie przesądził, iż podstawą wykluczenia wykonawcy mogą być jego wszelkie zawinione uchybienia, które wpływają na jego wiarygodność zawodowa, w tym sytuacje niewykonania lub nienależytego wykonania zamówienia. Zgodnie z tym orzeczeniem, niedopuszczalne jest wprowadzenie przepisów, które zobowiązywałyby zamawiającego do automatycznego wykluczenia z postępowania wykonawcy – a taki charakter miały dotychczasowe przepisy – art. 24 Prawa zamówień publicznych.

Negatywne skutki zawinionych uchybień wykonawcy będą ograniczone w czasie, w przypadku zamówień na dostawy lub usługi okres ten będzie wynosił 3 lata, a na roboty budowlane 5 lat.

UZP kończy z czarną listą wykonawców

Nowelizacja uchyli także, najmocniej krytykowane przez środowisko wykonawców, przepisy o tzw. czarnej liście. Jest to, prowadzony przez prezesa UZP wykaz firm, które wyrządziły szkodę, nie wykonując zamówienia lub wykonując je nienależycie. Według autorów projektu, wymusi to faktyczne, wymagane przez orzeczenie Trybunału Sprawiedliwości UE, indywidualne podejście przez zamawiającego do każdego z wykonawców.

Autor:

Wioleta Szczygielska

Źródło:

Projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo zamówień publicznych, Polski Kongres Drogowy

Wioleta Szczygielska

Autor: Wioleta Szczygielska

Redaktor prowadząca miesięczników "Ochrona danych osobowych" i "Dokumentacja ODO", redaktor portalu PoradyODO.pl

Nie ma jeszcze komentarzy do tego dokumentu.
Zaloguj się aby dodać komentarz

Bezpłatne webinarium!

Zobacz, jak zmieni sie Prawo zamówień publicznych!

Polityka Zakupowa Państwa

24 października (środa), godz. 11-12

transmisja live

Zapisz się już teraz >> 

Poradnia

Odpowiedzi nawet na najtrudniejsze pytania

Zadaj pytanie ekspertowi Sprawdź wszystkich ekspertów portalu »

Porady

Upewnij się, jak poprawnie publikować informacje o zmianach ogłoszenia w Dz.Urz. UE

Pytanie: Kiedy należy zamieścić ogłoszenie o zmianie ogłoszenia na stronie zamawiającego w przetargach powyżej progów unijnych? Czy należy zrobić to niezwłocznie po przekazaniu ogłoszenia do Dz.Urz. UE (art. 12a ust. 3 ustawy...

Czytaj więcej »
Zobacz, czy trzeba sprawdzić, czy oddział wykonawcy zalega z podatkami

Pytanie: Jak powinien postąpić zamawiający, gdy ofertę złożył wykonawca będący przedsiębiorstwem wielooddziałowym (np. spółką, która dodatkowo ma kilka oddziałów, z których każdy może samodzielnie zatrudniać pracowników)...

Czytaj więcej »

Aktualności

Jakie skutki ma skrótowe podanie nazwy wykonawcy w zawiadomieniu o wyborze jego oferty?
Czynność wyboru najkorzystniejszej oferty jest działaniem pierwotnym w stosunku do zawiadomienia o jej dokonaniu. Zawiadomienie to ma charakter jedyne informacyjny (wyrok KIO z 9 sierpnia 2018 r., sygn. akt  KIO 1459/18).
Nowy Prezes Urzędu Zamówień Publicznych
Dnia 13 września br. odwołano dotychczasową prezes Urzędu Zamówień Publicznych Małgorzatę Stręciwilk. Zastąpił ją dotychczasowy wiceprezes Urzędu Hubert Nowak.
25.09.2018 Czytaj więcej »
Zamówienia sektorowe – katalog ułatwień proceduralnych i ważnych uprawnień zamawiającego
Zamówienie sektorowe realizowane jest w celu wykonania jednego z rodzajów działalności, prowadzonej w sektorach wydobywczych, gospodarki wodnej, energetyki, transportu i usług pocztowych. Zamówienia sektorowe są obłożone mniejszym rygorem...

Nasi partnerzy, osiągnięcia i opinie klientów

wiper-pixel