Poleć znajomemu

Koniec z czarną listą wykonawców – jest już projekt zmian ustawy Pzp

Wioleta Szczygielska

Autor: Wioleta Szczygielska

Dodano:
prezes

Unormowanie kwestii ofert z rażąco niską ceną oraz zmiana zasad wykluczania wykonawców – to główne założenia projektu nowelizacji ustawy Prawo zamówień publicznych, który w ostatnich dniach został przekazany do konsultacji społecznych.

„Nowelizacja ustawy jednoznacznie określi procedury badania ofert, których cena wydaje się zamawiającemu niewiarygodnie niska i która powoduje ryzyko wykonania zamówienia w sposób nieodpowiadający wymaganiom” – zapowiedział Urząd Zamówień Publicznych autor projektu. W tym celu zostaną poszerzone możliwości badania przez administrację publiczną realności ceny proponowanej przez wykonawcę. Jak twierdzi UZP, obowiązujące od 2004 roku przepisy ustawy oraz praktyka ich stosowania okazały się w tej kwestii niewystarczające. Nie udało się także wypracować spójnego orzecznictwa – czytamy w uzasadnieniu projektu.

Odejście od pojęcia rażąco niskiej ceny

Urząd proponuje usunięcie pojęcia „rażąco niskiej ceny” z polskiego porządku prawnego. Zaleca natomiast, aby ustawa doprecyzowała, w jakich okolicznościach zamawiający ma obowiązek zwrócić się do wykonawcy o wyjaśnienia. Za cenę „nienormalnie niską” uznana będzie taka, która nie zapewnia wykonania zamówienia zgodnie z wymaganiami określonymi przez zamawiającego lub wynikającymi z odrębnych przepisów prawa.

Niedopuszczalne będzie odrzucenie oferty z powodu nienormalnie niskiej ceny bez uprzedniej możliwości wykazania przez przedsiębiorcę realności oferty. Zamawiający będzie mógł ją odrzucić, jeżeli oferent nie wykaże, że cena jest uzasadniona i zapewnia wykonanie zamówienia.

Nowym rozwiązaniem będzie możliwość żądania od wykonawcy informacji potwierdzających zasadność niskiej ceny, dotyczących zatrudnienia i warunków pracy jego personelu, w tym jego wynagrodzenia.

Nowe warunki wykluczenia wykonawcy

Projekt nowelizacji Pzp wskazuje też przesłanki wykluczenia z postępowania firm, które wcześniej w sposób poważny naruszyły obowiązki zawodowe i nie wykonały lub wykonały nienależycie zamówienie publiczne.

Orzeczeniem z 13 grudnia 2012 r. Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej jednoznacznie przesądził, iż podstawą wykluczenia wykonawcy mogą być jego wszelkie zawinione uchybienia, które wpływają na jego wiarygodność zawodowa, w tym sytuacje niewykonania lub nienależytego wykonania zamówienia. Zgodnie z tym orzeczeniem, niedopuszczalne jest wprowadzenie przepisów, które zobowiązywałyby zamawiającego do automatycznego wykluczenia z postępowania wykonawcy – a taki charakter miały dotychczasowe przepisy – art. 24 Prawa zamówień publicznych.

Negatywne skutki zawinionych uchybień wykonawcy będą ograniczone w czasie, w przypadku zamówień na dostawy lub usługi okres ten będzie wynosił 3 lata, a na roboty budowlane 5 lat.

UZP kończy z czarną listą wykonawców

Nowelizacja uchyli także, najmocniej krytykowane przez środowisko wykonawców, przepisy o tzw. czarnej liście. Jest to, prowadzony przez prezesa UZP wykaz firm, które wyrządziły szkodę, nie wykonując zamówienia lub wykonując je nienależycie. Według autorów projektu, wymusi to faktyczne, wymagane przez orzeczenie Trybunału Sprawiedliwości UE, indywidualne podejście przez zamawiającego do każdego z wykonawców.

Autor:

Wioleta Szczygielska

Źródło:

Projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo zamówień publicznych, Polski Kongres Drogowy

Wioleta Szczygielska

Autor: Wioleta Szczygielska

Redaktor prowadząca miesięczników "Ochrona danych osobowych" i "Dokumentacja ODO", redaktor portalu PoradyODO.pl

Nie ma jeszcze komentarzy do tego dokumentu.
Zaloguj się aby dodać komentarz

Poradnia

Odpowiedzi nawet na najtrudniejsze pytania

Zadaj pytanie ekspertowi Sprawdź wszystkich ekspertów portalu »

Bezpłatne webinarium!

Zamówienia in-house 

Praktyka i orzecznictwo

20 czerwca (środa), godz. 11

Transmisja online na żywo

Zapisz się już dziś >> 

Porady

Błędy w projekcie umowy można bez problemu naprawić przed terminem składania ofert

Pytanie: W ogłoszonym postępowaniu przetargowym zamawiający po umieszczeniu ogłoszenia zauważył, że zrobił błąd w zapisach projektu umowy w zakresie kar umownych (niefortunnie zwolnił z nich wykonawcę). Czy zamawiający może...

Czytaj więcej »
Wspólne zlecanie zamówień a zasady wpłaty wadium

Pytanie: Jako wspólni zamawiający zamierzamy ogłosić przetarg nieograniczony w formule zaprojektuj i wybuduj. Chcemy podzielić zamówienie na części. Czy w tym przypadku wadium powinno być wpłacone (zabezpieczone) oddzielnie dla...

Czytaj więcej »

Aktualności

RODO a zamówienia publiczne – 4 wybrane elementy szczególnie ważne dla uczestników postępowań
Po 25 maja 2018 r. rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia...
Wykonawca, wykazując swoje doświadczenie, może powołać się na kilka realizowanych przez siebie umów
Dopuszczalne jest, aby wykonawca wykazywał swoje doświadczenie, powołując się łącznie na dwie lub większą liczbę umów jako jedno zamówienie. Wyjątkiem jest sytuacja, w której instytucja zamawiająca wykluczyła taką możliwość na podstawie...
Zasady składania oświadczeń w zakresie wyłączenia się z procedury konkursowej
W przypadku konkursów ostateczna lista wykonawców jest znana wraz z upływem terminu na składanie wniosków o dopuszczenie do udziału w konkursie. Zatem terminem właściwym dla złożenia odpowiedniego oświadczenia o braku lub istnieniu...

Nasi partnerzy, osiągnięcia i opinie klientów

wiper-pixel