Art. 46c ustawy o zwalczaniu chorób zakaźnych czy art. 6a specustawy koronawirusowej – zamówienia publiczne w COVID-19

Stan prawny na dzień: 23.12.2021
Art. 46c ustawy o zwalczaniu chorób zakaźnych czy art. 6a specustawy koronawirusowej – zamówienia publiczne w COVID-19

Pewien zamawiający – szpital wydziela obecnie 35 łóżek dla pacjentów z COVID-19. Czy wobec tego może zakupić sprzęt medyczny taki jak np.: kardiomonitory, pompy infuzyjne, materace przeciwodleżynowe na podstawie art. 46c ustawy o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi z pominięciem stosowania ustawy Pzp? Nasz ekspert stoi na stanowisku, że w takiej sytuacji zamawiający powinien rozważyć możliwość zastosowania art. 6a specustawy koronawirusowej, nie zaś art. 46c ustawy o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi. Dlaczego? Odpowiedź znajdziesz w opracowaniu.

W tym artykule
  • Którą ustawę zastosować i dlaczego?
  • Właściwa interpretacja art. 6a specustawy koronawirusowej
  • Jakich formalności trzeba dopełnić, dokonując zakupu?

Na temat zamówień publicznych udzielanych w czasie COVID-19 przeczytasz więcej m.in. w artykułach:

Sam fakt, że szpital wydziela łóżka „covidowe”, nie uzasadnia tego, by sprzęt medyczny zamawiać poza ustawą Prawo zamówień publicznych. W takiej sytuacji należy koniecznie wykazać związek przyczynowo-skutkowy między zakupem a przeciwdziałaniem COVID-19. 

Zakup sprzętu medycznego z pominięciem ustawy Pzp będzie zasadny, tylko wówczas gdy sprzęt ten jest niezbędny, by zminimalizować skutki pandemii. Innymi słowy, urządzenia powinny być „dedykowane” osobom chorym na COVID. Ich zakup zaś musi być realizowany w związku z faktem, że szpital pełni nowe obowiązki, a nie z uwagi na konieczność realizacji planów budżetowych tej jednostki.

Którą ustawę zastosować i dlaczego?

Od 8 marca 2020 r. obowiązuje ustawa o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (dalej specustawa koronawirusowa). Ustawa ta była już wielokrotnie zmieniana, a część jej regulacji przestała w międzyczasie obowiązywać. Jednak to właśnie jej przepisy mają pierwszeństwo do czynności związanych z ogłoszoną pandemią COVID-19.

Jak stanowi art. 1 ust. 2 ustawy koronawirusowej, ustawę z 5 grudnia 2008 r. o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi (Dz.U. z 2019 r. poz. 1239 ze zm.) stosuje się w zakresie nieuregulowanym w tej ustawie.

Artykuł 46c ustawy o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi stosuje się, tylko wówczas gdy specustawa koronawirusowa nie uregulowała danej kwestii.

Właściwa interpretacja art. 6a specustawy koronawirusowej

W przypadku opisanym w treści pytania tj. do zakupu dostaw w czasie pandemii, należy zastosować art. 6a specustawy koronawirusowej.

Zgodnie z jego brzmieniem do zamówień na usługi lub dostawy niezbędne do przeciwdziałania COVID-19 nie stosuje się ustawy z 11 września 2019 r. – Prawo zamówień publicznych, jeżeli spełnił się przynajmniej jeden z dwóch warunków. Mianowicie:

  • zachodzi wysokie prawdopodobieństwo szybkiego i niekontrolowanego rozprzestrzeniania się choroby lub
  • wymaga tego ochrona zdrowia publicznego.

Aby skorzystać ze zwolnienia, należy zatem wykazać następujące 3 okoliczności:

  1. Przedmiotem zamówienia są dostawy lub usługi.
  2. Zamówienie jest realizowane w celu przeciwdziałania COVID-19.
  3. Zachodzi wysokie prawdopodobieństwo szybkiego i niekontrolowanego rozprzestrzeniania się choroby lub wymaga tego ochrona zdrowia publicznego.

Przeciwdziałanie to pojęcie szerokie. Z całą pewnością obejmuje ono wszelkie działania, jakie podejmuję się, by zapobiegać rozprzestrzenianiu się wirusa, zwalczaniu zakażenia czy też jego skutków. Będą to także wszelkie działania profilaktyczne.

Tym samym, zastosowanie tej regulacji będzie wydawało się racjonalne, wówczas gdy zamawiający wykaże istnienie związku przyczynowo-skutkowego między zakupem a przeciwdziałaniem COVID.

Jakich formalności trzeba dopełnić, dokonując zakupu?

Jeżeli zamawiający uzasadni powyższe, musi wówczas pamiętać o obowiązkach, jakie spoczywają na nim w związku z udzielaniem zamówienia z zastosowaniem tego zwolnienia.

Jak stanowi art. 6a ust. 2 specustawy, zamawiający, w terminie 7 dni od dnia udzielenia zamówienia, zamieszcza w Biuletynie Zamówień Publicznych informację o udzieleniu tego zamówienia.

Podaje w niej:

1)      nazwę (firmę) i adres siedziby zamawiającego;

2)      datę i miejsce zawarcia umowy lub informację o zawarciu umowy drogą elektroniczną;

3)      opis przedmiotu umowy, z wyszczególnieniem odpowiednio ilości rzeczy lub innych dóbr oraz zakresu usług;

4)      cenę albo cenę maksymalną, jeżeli cena nie jest znana w chwili zamieszczenia ogłoszenia;

5)      okoliczności faktyczne, które uzasadniają udzielenie zamówienia bez zastosowania przepisów ustawy z 11 września 2019 r. – Prawo zamówień publicznych;

6)      nazwę (firmę) podmiotu albo imię i nazwisko osoby, z którymi zawarł umowę.

Autor:

Katarzyna Bełdowska

Katarzyna Bełdowska

Katarzyna Bełdowska

ekspert z zakresu zamówień publicznych, wieloletni praktyk działający zarówno po stronie zamawiających jak i wykonawców, autor licznych profesjonalnych publikacji z dziedziny zamówień publicznych, w...
Słowa kluczowe:
zamówienie publiczne