zmiany w umowie

Czy procedura dokonywania zmian wynagrodzenia powinna być szczegółowo określona w umowie?

Pytanie:

Wykonawca w styczniu zwrócił się do zamawiającego z wnioskiem o zmianę wysokości wynagrodzenia świadczonej usługi przygotowania posiłków, uzasadniając wzrostem wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę i wzrostem wysokości minimalnej stawki godzinowej w roku 2021. Umowa na świadczenie usługi (wieloletnia) obowiązuje od 11 września 2020 r. W umowie występują zapisy regulujące zasady zmiany wynagrodzenia wykonawcy, w tym wynikające z ustawowego wzrostu minimalnego wynagrodzenia za pracę. Wykonawca złożył dokumenty uzasadniające zmianę umownego wynagrodzenia. Zamawiający po analizie przedłożonych dokumentów ma wątpliwości co do zasadności złożonego wniosku. Według zamawiającego wykonawca na etapie przygotowania i złożenia oferty (termin składania ofert upływał 11 sierpnia 2020 r.) posiadał wiedzę o przewidywanej wysokości wzrostu minimalnego wynagrodzenia w 2021 roku i w cenie ofertowej powinien ten wzrost uwzględnić. Okres świadczenia przez wykonawcę usługi w 2020 roku to tylko 3,5 mies. Propozycje płacy minimalnej na 2021 rok były już znane w lipcu 2020 roku. Czy zmianę wynagrodzenia wykonawca mógł przewidzieć i powinien skalkulować cenę ofertową z uwzględnieniem przewidywanego wzrostu m.in. minimalnego wynagrodzenia za pracę? Czy zamawiający powinien wniosek wykonawcy uznać za nieuzasadniony i pozostawić wynagrodzenie bez jego zmiany? Jakich dokumentów może żądać zamawiający do zweryfikowania zatrudnienia przez wykonawcę na podstawie umowy o pracę osób wykonujących czynności w zakresie realizacji zamówienia (z umowy o pracę nie wynika, iż dana osoba jest zatrudniona przy realizacji zamówienia)? Czy do obliczenia wysokości zmiany wynagrodzenia wykonawcy będzie wyłącznie brane pod uwagę wynagrodzenie minimalne osób zatrudnionych przy realizacji zamówienia?

Zamawiający nie może swobodnie dokonywać modyfikacji umowy na etapie realizacji zamówienia

Pytanie:

Zamawiający w dniu 14.07.2015 roku wszczął procedurę przetargową w trybie art. 39 ustawy Pzp na przebudowę drogi powiatowej zamieszczając ogłoszenie o zamówieniu w Biuletynie ZP. W siwz zamawiający zawarł następujące zapisy:
I. termin realizacji zamówienia 30.09.2015 rok.
II. w istotnych postanowieniach umowy Zamawiający zastrzegł sobie możliwość przedłużenia terminu wykonania zamówienia w przypadku:

  1. konieczności wykonania robót dodatkowych, nieobjętych zamówieniem podstawowym, niezbędnych do prawidłowego wykonania przedmiotu zamówienia o którym mowa w § 1 umowy.
  2. konieczności wykonania robót uwzględnionych w Dokumentacji projektowej, a nie wyszczególnionych w przedmiarze robót i kosztorysie ofertowym,
  3. konieczności wykonania rozwiązań zamiennych zatwierdzonych przez projektanta, w  stosunku do rozwiązań ujętych w dokumentacji projektowej,
  4. jeżeli warunki atmosferyczne uniemożliwiają prowadzenie robót budowlanych zgodnie z wymaganiami opisanymi w specyfikacji technicznej. Wstrzymanie robót z tego powodu musi być potwierdzone w dzienniku budowy i zaakceptowane przez Inspektora Nadzoru,
  5. wystąpienia przerw w realizacji robót lub ich wstrzymanie z przyczyn niezależnych od Wykonawcy.

Konieczność przedłużenia terminu umowy w przypadku wystąpienia okoliczności, o których  mowa powyżej potwierdza Inspektor Nadzoru po złożeniu przez Wykonawcę w trakcie realizacji robót pisemnego wniosku z uzasadnieniem konieczności zmiany terminu oraz podania okresu o jaki termin powinien zostać przedłużony. Zła organizacja pracy oraz niewielki zakres zmian ilościowych robót nie uzasadniają przedłużenia terminu umowy. Ponadto Zamawiający zawarł zapisy dopuszczające fakturowanie częściowe do wysokości 90% wynagrodzenia. Faktury częściowe mogą być wystawiane nie częściej niż raz w miesiącu.
Po otwarciu ofert w dniu 29 lipca 2015 r. okazało się że zamawiającemu brakuje środków finansowych na przedmiotowe zadanie, które mogą być wprowadzone do budżetu dopiero na sesji Rady Powiatu w dniu 4 września 2015 r., w związku z powyższym wystąpiono do wykonawców o przedłużenie terminu związania ofertą. Ostatecznie umowa z wykonawcą ma zostać podpisana w dniu 10 września 2015 roku.

Pytanie jest czy w takiej sytuacji zamawiający może zmodyfikować zapisy umowy dotyczące fakturowania częściowego – zmienić w umowie, że rozliczenie inwestycji będzie jedna fakturą. Ponadto czy na podstawie w/w zapisów istotnych postanowień umowy (wymienionych w pkt II niniejszego pisma) zamawiający może wydłużyć wykonawcy termin wykonania zadania ze względu na przedłużającą się procedurę wyboru wykonawcy.