Warto pamiętać, że działania publicznych instytucji wydatkujących wspólne środki są – co do zasady – transparentne i każdy zainteresowany ma prawo je weryfikować zgodnie z ustawą z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (tu: LINK DO USTAWY). Wykonawcy często zastanawiają się, jak sprawdzić, czy zamawiający i wybrany w przetargu konkurent realizują umowę o zamówienie zgodnie z założeniami przyjętymi w postępowaniu. Pytają nas także, jak pozyskać informacje o przebiegu procedury, która nie podlega ustawie Prawo zamówień publicznych z uwagi na wartość zakupu do 130.000 zł. W tym celu wolno im żądać dostępu do informacji publicznej. Instytucja nie może – poza ustawowymi wyjątkami – odmówić tego dostępu oraz pytać o cel i interes w pozyskaniu informacji.
Jako zamawiający przeprowadziliśmy postępowanie niepubliczne w tzw. trybie prostym (do 100 zł) pn. „Pozycjonowanie i optymalizacja stron internetowych Zamawiającego”. Otrzymaliśmy wniosek o udostępnienie wykonawcy biorącemu udział w postępowaniu ofert wraz z załącznikami i całej korespondencji z zamawiającym w ramach postępowania (np. wezwania zamawiającego, informacje o poprawieniu omyłek, odpowiedzi wykonawcy i inne składane pisma). Wykonawca we wniosku powołuje się na art. 1, art. 6, art. 14 ustawy z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (tekst jedn.: Dz.U. z 2020 r. poz. 2176). Według nas w przypadku postępowania niepublicznego powoływanie się na informację publiczną jest bezpodstawne. Czy mamy rację?