
Nadchodzi przełom w transparentności procesów zakupowych. Zgodnie z nowymi przepisami, rejestr umów od 1 lipca 2026 r. obejmie wszystkie kontrakty stanowiące zamówienie publiczne w rozumieniu ustawy Prawo zamówień publicznych, zawierane przez jednostki sektora finansów publicznych. Kierownicy jednostek będą zobowiązani do udostępniania w systemie teleinformatycznym szczegółowych danych o zawartych umowach – od ich wartości i przedmiotu, aż po źródła finansowania. Dla profesjonalistów rynku zamówień publicznych oznacza to konieczność wdrożenia nowych procedur raportowania, gdyż każda umowa zawarta w formie pisemnej, dokumentowej lub elektronicznej będzie musiała stać się jawna dla każdego obywatela bez konieczności składania wniosku o dostęp do informacji publicznej.
Od 1 lipca 2026 r. zamawiający będą funkcjonować w nowej rzeczywistości jawności kontraktów: informacje o umowach objętych obowiązkiem trafią do Centralnego Rejestru Umów Jednostek Sektora Finansów Publicznych, prowadzonego w systemie teleinformatycznym zapewnianym przez ministra finansów. Dane mają być dostępne publicznie – bez wniosku o informację publiczną – co wymusza wdrożenie jednolitych procedur ewidencji i raportowania umów we wszystkich komórkach zakupowych jednostki.
Proces legislacyjny dotyczący Centralnego Rejestru Umów opisywaliśmy m.in. tutaj:
Z punktu widzenia harmonogramu wdrażania zmian, kluczowe są trzy daty:
|
Data |
Co się dzieje |
Co to oznacza w praktyce |
|
1 stycznia 2026 r. |
wejście w życie ustawy (z wyjątkami) |
czas na przygotowanie procedur, mapowanie procesów, podział ról |
|
1 kwietnia 2026 r. |
system teleinformatyczny ma być gotowy |
testy, zakładanie kont „na wniosek”, przygotowanie integracji/eksportów |
|
1 lipca 2026 r. |
start obowiązku publikacji |
obowiązek dotyczy umów zawartych od tej daty |
Za prowadzenie i aktualizację danych w rejestrze będzie odpowiadać bezpośrednio kierownik każdej jednostki sektora finansów publicznych. W przypadku umów zawieranych na rzecz organu władzy publicznej, obowiązek ten spoczywa na kierowniku jednostki obsługującej dany organ.
Zgodnie z ustawą w rejestrze muszą znaleźć się informacje o umowach, które spełniają łącznie dwa warunki:
1) stanowią zamówienie w rozumieniu art. 7 pkt 32 ustawy Prawo zamówień publicznych.
2) zostały zawarte w formie pisemnej, dokumentowej, elektronicznej lub innej formie szczególnej.
Kierownik jednostki będzie miał również prawo (choć nie obowiązek) publikowania informacji o umowach, które stanowią zamówienie, ale nie zostały zawarte w wyżej wymienionych formach. Wszystkie wpisy muszą być dokonywane bez zbędnej zwłoki, nie później niż w terminie 30 dni od dnia zawarcia umowy lub jej zmiany.
W CRU JSFP mają pojawić się co najmniej informacje o:
Dane mają być przechowywane 5 lat liczonych od końca roku, w którym umowa przestała obowiązywać.
Ustawodawca przewiduje katalog umów, dla których informacji w rejestrze się nie zamieszcza – w tym m.in.:
Po zmianach przyjętych w 2025 roku rejestr ma funkcjonować w modelu bez progu kwotowego (w praktyce: odpada „bezpieczny limit”, a ryzykiem staje się skala i automatyzacja procesu). Wcześniejsza kwota 500 zł, potem planowana wartość 10.000 zł zostały z ustawy usunięte.
Kierownik JSFP będzie mieć obowiązek publikacji informacji o każdej umowie bez względu na jej wartość, jeśli tylko spełni dwie przesłanki omówione na wstępie (forma zawarcia i status zamówienia z Pzp).
Co istotne dla obywateli, dane udostępnione w rejestrze nie będą już wymagały składania wniosku o dostęp do informacji publicznej.
Dla praktyków zamówień publicznych wprowadzenie rejestru oznacza konieczność ścisłej ewidencji kontraktów. Minister Finansów doprecyzuje w drodze rozporządzenia m.in. szczegółowy sposób określania wartości umowy, zakres informacji o umowie a także zakres wniosków o dostęp do systemu.