Projekt nowelizacji Prawa zamówień publicznych: nowe zasady dopuszczania wykonawców z państw trzecich po wyrokach TSUE

Stan prawny na dzień: 05.06.2025
Zmiany Prawa zamówień publicznych: wykonawcy z państw trzecich

W odpowiedzi na wyroki Trybunału Sprawiedliwości UE w sprawach Kolin i CRRC Qingdao Sifang, rząd przygotował projekt nowelizacji Prawa zamówień publicznych, który umożliwia zamawiającym skuteczne ograniczenie udziału wykonawców z państw spoza UE nieobjętych międzynarodowymi umowami handlowymi. Nowe przepisy przewidują nie tylko możliwość ich niedopuszczenia do udziału w postępowaniu, ale również pozwalają ustalić wobec nich mniej korzystne warunki zamówienia oraz pozbawiają ich prawa wnoszenia środków ochrony prawnej. Nowelizacja ma uporządkować dotychczasową praktykę i zwiększyć pewność prawa dla zamawiających.

Polecam Ci również inne artykuły dotyczące zmian Prawa zamówień publicznych i ustaw towarzyszących:

Planowana nowelizacja ustawy – Prawo zamówień publicznych stanowi odpowiedź na najnowsze orzecznictwo Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej. Chodzi o wyroki, które przesądziły, że wykonawcy z tzw. państw trzecich – niebędących stronami umów międzynarodowych gwarantujących dostęp do unijnego rynku zamówień publicznych – nie mają zapewnionego równego dostępu do unijnych postępowań o udzielenie zamówienia publicznego. W świetle wyroków TSUE z 2024 r. (sprawa C-652/22 – Kolin) oraz z 2025 r. (sprawa C-266/22 – CRRC Qingdao Sifang), dopuszczenie takich wykonawców do udziału w postępowaniu może nastąpić wyłącznie na podstawie wyraźnej decyzji zamawiającego, podjętej na etapie przygotowania dokumentów zamówienia.

W odpowiedzi na te rozstrzygnięcia, rządowy projekt przewiduje dodanie do Prawa zamówień publicznych nowych regulacji (m.in. art. 16a i 16b), które przekazują zamawiającemu prawo decyzji o dopuszczeniu wykonawców z państw trzecich do postępowania. Jednocześnie projekt wprowadza możliwość różnicowania warunków zamówienia wobec takich wykonawców bez obowiązku uzasadniania naruszenia zasady równego traktowania.

Kontekst orzeczeń TSUE i ich znaczenie dla unijnego rynku zamówień publicznych

Bezpośrednim impulsem do przygotowania nowelizacji Prawa zamówień publicznych były dwa wyroki Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej:

W obu sprawach Trybunał potwierdził, że wykonawcy z państw trzecich, z którymi Unia Europejska nie zawarła żadnej umowy międzynarodowej sprawie wzajemnego i równego dostępu do rynku zamówień publicznych, nie mają zagwarantowanego prawa udziału w unijnych postępowaniach przetargowych.

Trybunał podkreślił przy tym, że kompetencja do regulowania zasad dostępu do unijnego rynku zamówień publicznych przysługuje wyłącznie Unii Europejskiej w ramach wspólnej polityki handlowej.

Oznacza to, że państwa członkowskie nie mogą wprowadzać ogólnych norm prawnych dopuszczających lub zakazujących udziału wykonawców z państw trzecich nieobjętych umowami międzynarodowymi – byłoby to bowiem działanie w zakresie zastrzeżonym dla instytucji unijnych.

Jednocześnie jednak TSUE wyraźnie zaznaczył, że prawo UE nie zakazuje zamawiającym dopuszczania takich wykonawców do zamówień publicznych – o ile decyzja w tym zakresie zostanie wyrażona w dokumentacji postępowania (ogłoszeniu lub SWZ). To państwo członkowskie – poprzez swoje ustawodawstwo – decyduje, czy pozostawić zamawiającemu możliwość samodzielnego określenia zasad udziału wykonawców z państw trzecich. I właśnie takie rozwiązanie przyjmuje projekt nowelizacji ustawy Pzp.

W efekcie wyroki TSUE wywołały potrzebę doprecyzowania, że:

  • wykonawcy z państw objętych umowami UE o wzajemnym i równym dostępie do zamówień publicznych muszą być traktowani na równi z wykonawcami unijnymi,
  • pozostali wykonawcy z państw trzecich mogą zostać dopuszczeni do udziału w postępowaniu wyłącznie na podstawie jednoznacznej decyzji zamawiającego,
  • brak decyzji zamawiającego będzie stanowić podstawę odrzucenia oferty wykonawcy z państwa trzeciego.

Nowe uprawnienia zamawiającego – art. 16a i 16b Prawa zamówień publicznych

W odpowiedzi na wyroki TSUE projekt nowelizacji Prawa zamówień publicznych wprowadza do ustawy dwa nowe przepisy ogólne: art. 16a i art. 16b, które ustanawiają zasady traktowania wykonawców z państw trzecich w postępowaniach unijnych.

Zgodnie z art. 16a, zamawiający ma obowiązek zapewnienia takiego samego traktowania jak wobec wykonawców z UE – wyłącznie tym wykonawcom z państw trzecich, które są stronami Porozumienia GPA lub innych umów międzynarodowych zawartych przez UE gwarantujących dostęp do rynku zamówień publicznych na zasadzie wzajemności i równości.

Natomiast art. 16b przesądza, że zamawiający może dopuścić do udziału w postępowaniu także wykonawców z innych państw trzecich, nieobjętych tymi umowami – ale tylko pod warunkiem wyraźnego określenia tego w ogłoszeniu lub dokumentach zamówienia. Projekt wskazuje przy tym różne formy udziału takich podmiotów – samodzielnie, wspólnie z innymi wykonawcami jako podmioty udostępniające zasoby, podwykonawcy lub dalsi podwykonawcy.

Należy przy tym zaznaczyć, że dopuszczenie do postępowania o udzielenie zamówienia wykonawcy z państwa trzeciego wymaga aktywności zamawiającego. Musi on wyraźnie zaznaczyć, że dopuszcza do zamówienia także takie podmioty.

Wykonawcy z państw trzecich nie będą domyślnie dopuszczeni do udziału w postępowaniu. Warunkiem ich dopuszczenia w konkretnej procedurze będzie  wyraźna deklaracja zamawiającego zawarta w dokumentach zamówieniach.

Mechanizm oparty jest zatem na zasadzie: brak wyraźnego dopuszczenia = brak prawa do udziału. To znacząca zmiana względem dotychczasowej praktyki, w której część zamawiających nie podejmowała decyzji w tym zakresie, zakładając domyślną dopuszczalność wszystkich ofert.

Dzięki projektowanym przepisom zamawiający zyskują jasną podstawę prawną do wykluczenia wykonawców z krajów trzecich nieobjętych umowami międzynarodowymi – pod warunkiem, że nie zadeklarowali ich dopuszczenia.

Kluczową innowacją projektowanego art. 16b ust. 2 jest także przyznanie zamawiającemu uprawnienia do tego, by określić mniej korzystne warunki zamówienia dla wykonawców (oraz robót, dostaw i usług) pochodzących z państw trzecich niebędących stronami umów międzynarodowych. Warunki zamówienia – zgodnie z art. 7 pkt 29 Pzp – to pojęcie odnoszące się do zamówienia lub postępowania o udzielenie zamówienia, wynikające w szczególności z:

  • opisu przedmiotu zamówienia,
  • wymagań związanych z realizacją zamówienia,
  • kryteriów oceny ofert,
  • wymagań proceduralnych lub
  • projektowanych postanowień umowy w sprawie zamówienia publicznego.

Zamawiający może więc – pod warunkiem odpowiedniego sformułowania dokumentacji – zastosować wobec wykonawców z państw trzecich m.in.:

  • inne podstawy wykluczenia lub warunki udziału,
  • dodatkowe lub inne wymogi dowodowe (w zakresie podmiotowych i przedmiotowych środków dowodowych),
  • odmienne mechanizmy korekty oceny ofert,
  • całkowite wyłączenie ofert zawierających świadczenia pochodzące z państw trzecich.

Nowe podstawy odrzucenia oferty lub wniosku o dopuszczenie do przetargu

Projekt nowelizacji wprowadzi także przepisy, które zobowiązują zamawiającego do odrzucenia oferty lub wniosku o dopuszczenie do udziału w postępowaniu, jeżeli pochodzą one od wykonawcy z państwa trzeciego niebędącego stroną umów międzynarodowych, o ile zamawiający nie przewidział ich dopuszczenia w dokumentach zamówienia.

Najważniejsze zmiany w tym zakresie obejmują:

  • Art. 226 ust. 1 pkt 5a Pzp – zobowiązuje odrzucić ofertę złożoną przez wykonawcę z państwa trzeciego niebędącego stroną umów międzynarodowych (lub wspólnie z takim wykonawcą), jeżeli zamawiający nie przewidział w dokumentach zamówienia możliwości udziału takich podmiotów;
  • Art. 146 ust. 1 pkt 4a Pzp – analogiczne rozwiązanie dotyczące wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu;
  • Art. 343 ust. 3 pkt 4a Pzp – dotyczy konkursów: możliwość odrzucenia wniosku o dopuszczenie do udziału w konkursie złożonego przez uczestnika z państwa trzeciego, jeśli dokumentacja nie dopuszcza takiej możliwości.

Brak środków ochrony prawnej dla wykonawców z państw trzecich

Jedną z bardziej doniosłych zmian projektowanej nowelizacji jest także pozbawienie wykonawców z państw trzecich niebędących stronami umów międzynarodowych dostępu do środków ochrony prawnej przewidzianych w dziale IX Pzp.

Zgodnie z dodanym przepisem – art. 505 ust. 1a Pzpodwołania do Krajowej Izby Odwoławczej nie przysługują wykonawcom, uczestnikom konkursu ani innym podmiotom z państw trzecich, które nie są stronami porozumień międzynarodowych zawierających gwarancje wzajemności i równości dostępu do rynku.

Zamknięcie drogi odwoławczej ma wymiar praktyczny – ogranicza ryzyko paraliżowania postępowań przez podmioty, które nie posiadają traktatowego prawa dostępu do rynku. Dzięki temu zamawiający zyskują narzędzie do sprawniejszej i bardziej przewidywalnej realizacji procedur.

Znaczenie zmian dla zamawiających i wykonawców

Projektowana nowelizacja Pzp znacząco wzmacnia pozycję zamawiającego jako podmiotu decydującego o kształcie konkurencji w postępowaniu. Przede wszystkim jasno określa, że to zamawiający – a nie ustawodawca – podejmuje decyzję o dopuszczeniu wykonawców z państw trzecich nieobjętych umowami międzynarodowymi. Taka decyzja musi być wyraźnie wyrażona w dokumentacji zamówienia – brak tej deklaracji skutkuje automatycznym brakiem możliwości udziału takich wykonawców w procedurach zamówieniowych.

Z punktu widzenia zamawiających zmiany oznaczają:

  • większą pewność prawa – jednoznaczne reguły dopuszczania lub wykluczania wykonawców z państw trzecich;
  • elastyczność – możliwość różnicowania warunków zamówienia w sposób zgodny z prawem unijnym;
  • ochronę rynku unijnego – poprzez eliminację nieuczciwej konkurencji ze strony wykonawców niepodlegających unijnym standardom (np. środowiskowym, pracowniczym, technicznym).

Dla wykonawców zmiany mają charakter selektywny. Wykonawcy z UE i z państw objętych umowami (jak Kanada, Japonia, Singapur) zachowują pełne prawa. Natomiast wykonawcy z pozostałych państw trzecich muszą liczyć się z ograniczeniami i brakiem środków ochrony prawnej – o ile zamawiający nie zdecyduje inaczej.

Wprowadzenie tych regulacji może również wpłynąć na wzrost szans polskich i europejskich wykonawców w zamówieniach publicznych, eliminując presję cenową ze strony podmiotów działających w odmiennym reżimie prawnym i kosztowym.

Przepisy przejściowe i moment wejścia w życie ustawy

Projekt ustawy przewiduje, że zasadniczo do postępowań wszczętych i niezakończonych przed dniem wejścia w życie nowelizacji stosuje się przepisy w dotychczasowym brzmieniu.

Jednak ustawodawca przewidział dwa istotne wyjątki:

  • Art. 16a Pzp – nakaz równoprawnego traktowania wykonawców z państw objętych umowami międzynarodowymi – stosuje się również do postępowań wszczętych i niezakończonych przed wejściem w życie nowelizacji.
  • Art. 226 ust. 1 pkt 5a Pzp – umożliwiający odrzucenie ofert wykonawców z państw trzecich nieobjętych umowami – również może być zastosowany w takich postępowaniach, nawet na etapie ponownej oceny ofert.

Pozostałe przepisy nowelizacji będą obowiązywać wyłącznie w odniesieniu do postępowań wszczętych po dniu wejścia w życie ustawy, które ma nastąpić po upływie 14 dni od ogłoszenia tego aktu prawnego.

Warto zapamiętać!

  • Nowelizacja Pzp wdraża skutki wyroków TSUE w sprawach Kolin i CRRC Qingdao Sifang, dotyczących udziału wykonawców z państw trzecich.
  • Zamawiający będą mogli wykluczyć wykonawców z państw nieobjętych umowami międzynarodowymi, jeśli nie przewidzą ich dopuszczenia w dokumentacji.
  • Nowe przepisy umożliwią wprowadzenie mniej korzystnych warunków zamówienia dla podmiotów spoza systemu umów handlowych UE.
  • Wykonawcy z państw trzecich nie będą mieli dostępu do środków ochrony prawnej w postępowaniach, jeśli nie są stronami odpowiednich porozumień.
  • Zamawiający zyskają większą elastyczność w kształtowaniu konkurencji i ochronę przed nieuczciwymi warunkami rywalizacji.
  • Nowelizacja uporządkuje dotychczasową praktykę i zwiększy pewność prawa w zakresie dopuszczania zagranicznych wykonawców do polskich zamówień publicznych.
Autor:

Justyna Rek-Pawłowska

Justyna Rek-Pawłowska

Justyna Rek-Pawłowska

Prawnik z wieloletnim doświadczeniem w stosowaniu Prawa zamówień publicznych, w tym jako pracownik działu prawnego dużej spółki budowlanej na rynku inwestycji infrastrukturalnych reprezentujący...