Poleć znajomemu

Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji złamało prawo podczas przetargu na PESEL2

Wioleta Szczygielska

Autor: Wioleta Szczygielska

Dodano:
lupa na paragrafie

Niezgodny z prawem podział zamówienia, zaniżenie wartości jednej z jego części i sprzeczne z Pzp zastosowanie trybu wolnej ręki – to główne zarzuty prezesa Urzędu Zamówień Publicznych wobec zamawiającego i wykonawcy w przetargu na realizację programu PESEL2.

Pozew wniesiony przez prezesa UZP dotyczy umów na dostarczenie i modyfikację oprogramowania informatycznego. Zostały one zawarte w ramach realizacji programu PESEL2. Zdaniem urzędu postępowanie, które prowadziło Centrum Projektów Informatycznych Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji (obecnie Centrum Projektów Informatycznych), było prowadzone z rażącym naruszeniem prawa zamówień publicznych. Przetarg wygrała firma IBM Polska z siedzibą w Warszawie. Zamówienie zostało podzielone na cztery części. Pierwsza z nich dotyczyła dostarczenia oprogramowania informatycznego. Wartość tej usługi wyniosła 45 tysięcy złotych. W ramach pozostałych części wykonawca był zobowiązany do modyfikacji oprogramowania, co kosztowało ponad 70 milionów złotych.

Podczas kontroli postępowania prezes UZP stwierdził, że zamawiający nie zastosował przepisów Pzp mimo, iż wartość całego zamówienia przekraczała 14.000 euro. Centrum Projektów Informatycznych dokonało niezgodnego z prawem podziału zamówienia na części oraz zaniżenia wartości jednej z nich. Poza tym CPI powołując się na brak posiadania praw autorskich do modyfikacji systemu zastosowało tryb zamówienia z wolnej ręki do udzielania kolejnych części zamówienia temu samemu wykonawcy. Zamawiający twierdził bowiem, że tylko jedna firma będzie w stanie zrealizować całość zamówienia. Według prezesa UZP takie działanie stanowiło naruszenie przepisów Pzp. W związku z tym wniósł pozew o stwierdzenie nieważności umów zawartych w wyniku wadliwie przeprowadzonych procedur udzielania zamówień publicznych.

Jak podkreśla prezes UZP wniesiony pozew ma służyć wyeliminowaniu zjawiska uzależniania zamawiających od pierwotnego wykonawcy. W przypadku przetargów na oprogramowanie informatyczne często zamówienie jest dzielone na części, tak aby ich wartość nie przekraczała progów unijnych. Następnie zamawiający udziela kolejnych zamówień w trybie z wolnej ręki. Ich wartość wielokrotnie przekracza cenę zamówienia podstawowego. Takie działania prowadzą do stosowania trybu zamówienia z wolnej ręki. Prezes urzędu twierdzi także, że ograniczają one również konkurencję wśród firm informatycznych w ubieganiu się o zamówienie. Przyczyniają się także do braku efektywności ekonomicznej przy wydatkowaniu środków publicznych przeznaczonych na informatyzację. Takie działanie może również prowadzić do pojawienia się zjawisk korupcyjnych – stwierdza prezes Urzędu Zamówień Publicznych.

Autor:

Wioleta Szczygielska

Źródło:

Urząd Zamówień Publicznych

Wioleta Szczygielska

Autor: Wioleta Szczygielska

Redaktor prowadząca miesięczników "Ochrona danych osobowych" i "Dokumentacja ODO", redaktor portalu PoradyODO.pl

Nie ma jeszcze komentarzy do tego dokumentu.
Zaloguj się aby dodać komentarz

Poradnia

Odpowiedzi nawet na najtrudniejsze pytania

Zadaj pytanie ekspertowi Sprawdź wszystkich ekspertów portalu »

Bezpłatne webinarium!

Zamówienia in-house 

Praktyka i orzecznictwo

20 czerwca (środa), godz. 11

Transmisja online na żywo

Zapisz się już dziś >> 

Porady

Kiedy w procedurze odwróconej żądać wykazania rozwiązań równoważnych?

Pytanie: W procedurze odwróconej na roboty budowlane o wartości poniżej progu unijnego zamawiający żąda, aby wykonawca, który powołuje się na opisywane przez zamawiającego rozwiązanie równoważne, wykazał, że spełnia ono określone w...

Czytaj więcej »
Sprawdź, czy zamawiający w procedurze unijnej może oceniać wykonawców tylko na podstawie JEDZ

Pytanie: Z orzecznictwa KIO płyną wnioski, że ustawa Pzp w obecnym kształcie pozwala na nieżądanie  od wykonawców wszystkich dokumentów na potwierdzenie spełnienia warunków udziału w postępowaniu lub braku podstaw do wykluczenia...

Czytaj więcej »

Aktualności

RODO a zamówienia publiczne – 4 wybrane elementy szczególnie ważne dla uczestników postępowań
Po 25 maja 2018 r. rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia...
Wykonawca, wykazując swoje doświadczenie, może powołać się na kilka realizowanych przez siebie umów
Dopuszczalne jest, aby wykonawca wykazywał swoje doświadczenie, powołując się łącznie na dwie lub większą liczbę umów jako jedno zamówienie. Wyjątkiem jest sytuacja, w której instytucja zamawiająca wykluczyła taką możliwość na podstawie...
Zasady składania oświadczeń w zakresie wyłączenia się z procedury konkursowej
W przypadku konkursów ostateczna lista wykonawców jest znana wraz z upływem terminu na składanie wniosków o dopuszczenie do udziału w konkursie. Zatem terminem właściwym dla złożenia odpowiedniego oświadczenia o braku lub istnieniu...

Nasi partnerzy, osiągnięcia i opinie klientów

wiper-pixel