Załóż konto testowe

Dostęp na 48h za darmo!

Wypróbuj bez ograniczeń
Poleć znajomemu

Koniec ze sztywnymi sposobami naliczania opłat za wywóz śmieci

Wioleta Szczygielska

Autor: Wioleta Szczygielska

Dodano: 28 stycznia 2013
17377522

Gminy będą mogły stosować elastyczną politykę ustalania opłat za odbieranie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości. Tak wynika z przyjętej na piątkowym posiedzeniu Sejmu zmienionej ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Do tej pory nie została jednak rozstrzygnięta kwestia udziału spółek gminnych w przetargach na odbiór śmieci.

Znowelizowana ustawa ma dać władzom lokalnym więcej swobody w kwestii gospodarowania odpadami. Przewiduje m.in. opłaty za odbiór odpadów na obszarze, który ma wodociągi - według zużycia wody, natomiast na pozostałym - według innej metody.  Zmiany mają ułatwić gminom pobieranie opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, a właścicielom nieruchomości uiszczanie jej.

Dotychczasowe sposoby naliczania opłat były bardzo sztywne. Gminy mogły wybrać jeden z czterech wariantów ich ustalania:

  • od gospodarstwa domowego,
  • od liczby osób zamieszkujących gospodarstwo,
  • od powierzchni mieszkalnej oraz
  • od zużycia wody w danej nieruchomości.
Teraz gminy będą mogły stosować więcej niż jedną metodę ustalania opłat na swoim obszarze.

Wniesiony przez Senat projekt wpłynął do Sejmu 13 grudnia 2012 r. Pierwsze czytanie odbyło się 3 stycznia 2013 r. na wspólnym posiedzeniu Komisji Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa oraz Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej. Po zakończonej ścieżce legislacyjnej w Sejmie, teraz ustawą zajmie się Senat. W związku z tym niektóre jednostki czekają z ogłoszeniem przetargów na odbiór odpadów do czasu uregulowania sposobu naliczania za nie opłat.

W Sejmie znajduje się jeszcze poselski projekt zmiany ustawy o utrzymaniu porządku i czystości w gminach. Zakłada on, że gminy posiadające własne spółki komunalne będą zwolnione z obowiązku organizowania przetargów na odbiór śmieci od właścicieli nieruchomości. W przypadku jakichkolwiek zmian statusu własnościowego tych spółek, zlecenie na gospodarowanie odpadami zostanie zerwane, a organ wykonawczy jednostki samorządu terytorialnego będzie zobowiązany do zorganizowania przetargu. Będą w nim mogły uczestniczyć wszystkie podmioty działające na rynku, również te, które dotychczas wykonywały zlecenie wywozu odpadów.

Zgodnie z dotychczasowymi przepisami ustawy, gminy muszą organizować przetargi na odbiór odpadów, nawet tam gdzie dotąd zadania te prowadziły spółki gminne lub zakłady budżetowe. Posłowie SLD - autorzy projektu - twierdzą, że może to doprowadzić do tego, że duża część tych podmiotów nie będzie w stanie wygrać przetargu. Wówczas ich dalszy byt stanie pod znakiem zapytania, a duże środki przeznaczane przez samorządy na dotychczasową modernizację tych podmiotów nie zostaną wykorzystane. Ponadto prace straci wiele osób, co powiększy problem bezrobocia. Wnioskodawcy projektu twierdzą także, że przymus organizowania przetargów nie wynika z przepisów prawa polskiego ani europejskiego, a jest nadgorliwością polskich władz.

Źródło:

Poselski projekt zmiany ustawy o utrzymaniu porządku i czystości w gminach (Druk nr 1030)

Senacki projekt zmiany ustawy o utrzymaniu porządku i czystości w gminach Oraz ustawy o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz niektórych innych ustaw. (Druk nr 1000)

Autor:

Wioleta Szczygielska

Wioleta Szczygielska

Autor: Wioleta Szczygielska

Redaktor prowadząca miesięczników "Ochrona danych osobowych" i "Dokumentacja ODO", redaktor portalu PoradyODO.pl

Załóż konto testowe

Zyskaj dostęp do wszystkich treści na 48h za darmo!

48-godzinne testy portalu to:

48h

Dostępu za darmo
  • Brak opłat!
  • Dostęp do 5128 porad prawnych o Pzp i aktualnego słownika CPV!
  • Nawet 1500 ogłoszeń o nowych przetargach i zleceniach każdego dnia!
  • 25 szkoleń wideo nt. praktycznej strony zamówień publicznych!
> Wypróbuj bez ograniczeń przez 48h
Nie ma jeszcze komentarzy do tego dokumentu.
Zaloguj się aby dodać komentarz

Weź udział w szkoleniu!

Elektronizacja zamówień publicznych po zmianach przepisów

dr A. Gawrońska-Baran

Warszawa, 16 stycznia 2019 r.

Więcej >> 

Poradnia

Odpowiedzi nawet na najtrudniejsze pytania

Zadaj pytanie ekspertowi Sprawdź wszystkich ekspertów portalu »

Porady

Podział zamówienia na części a wymóg dotyczący sprzętu do realizacji umowy

Pytanie: Zamawiający ogłasza przetarg nieograniczony z podziałem na 3 części. W zakresie warunku potencjału technicznego określił, że wykonawca może wykazać ten sam sprzęt we wszystkich częściach. Zamawiający sformułował też...

Czytaj więcej »
Wykonawca może oferować własny produkt i nie załączyć karty katalogowej

Pytanie: Zamawiający w przetargu nieograniczonym w formularzu wykaz sprzętu, który należało złożyć wraz z formularzem oferty wymagał od wykonawcy podania nazwy producenta, nazwy, typu/modelu, kodu produktu/numeru katalogowego...

Czytaj więcej »

Aktualności

Ważne aspekty związane z zabezpieczeniem należytego wykonania długoletniej umowy
Zabezpieczenie należytego wykonania umowy zwiększa szanse powodzenia w realizacji przedsięwzięcia. Niestety zabezpieczenie projektów wieloletnich jest trudne i z reguły kosztowne. Warto natomiast wiedzieć, że inwestycje realizowane w okresie...
Zamawiający nie może sobie pozwolić na wielokrotne wyjaśnianie treści oferty celem jej „ratowania”
Zamawiający nie może w sposób nieuzasadniony prowadzić procedury z wykonawcą poprzez wielokrotne wzywanie do wyjaśnień, w szczególności, gdy wykonawca składa wyjaśnienia niepełne i niekompletne (wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 31 sierpnia 2018 r...
12.12.2018 Czytaj więcej »
Od 10 grudnia br. działa tylko produkcyjna wersja miniPortalu
Urząd Zamówień Publicznych poinformował, że dostęp do testowej wersji miniPortalu został wczoraj zamknięty. 
11.12.2018 Czytaj więcej »

Nasi partnerzy, osiągnięcia i opinie klientów

wiper-pixel