Poleć znajomemu

Koniec ze sztywnymi sposobami naliczania opłat za wywóz śmieci

Wioleta Szczygielska

Autor: Wioleta Szczygielska

Dodano:
17377522

Gminy będą mogły stosować elastyczną politykę ustalania opłat za odbieranie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości. Tak wynika z przyjętej na piątkowym posiedzeniu Sejmu zmienionej ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Do tej pory nie została jednak rozstrzygnięta kwestia udziału spółek gminnych w przetargach na odbiór śmieci.

Znowelizowana ustawa ma dać władzom lokalnym więcej swobody w kwestii gospodarowania odpadami. Przewiduje m.in. opłaty za odbiór odpadów na obszarze, który ma wodociągi - według zużycia wody, natomiast na pozostałym - według innej metody.  Zmiany mają ułatwić gminom pobieranie opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, a właścicielom nieruchomości uiszczanie jej.

Dotychczasowe sposoby naliczania opłat były bardzo sztywne. Gminy mogły wybrać jeden z czterech wariantów ich ustalania:

  • od gospodarstwa domowego,
  • od liczby osób zamieszkujących gospodarstwo,
  • od powierzchni mieszkalnej oraz
  • od zużycia wody w danej nieruchomości.
Teraz gminy będą mogły stosować więcej niż jedną metodę ustalania opłat na swoim obszarze.

Wniesiony przez Senat projekt wpłynął do Sejmu 13 grudnia 2012 r. Pierwsze czytanie odbyło się 3 stycznia 2013 r. na wspólnym posiedzeniu Komisji Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa oraz Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej. Po zakończonej ścieżce legislacyjnej w Sejmie, teraz ustawą zajmie się Senat. W związku z tym niektóre jednostki czekają z ogłoszeniem przetargów na odbiór odpadów do czasu uregulowania sposobu naliczania za nie opłat.

W Sejmie znajduje się jeszcze poselski projekt zmiany ustawy o utrzymaniu porządku i czystości w gminach. Zakłada on, że gminy posiadające własne spółki komunalne będą zwolnione z obowiązku organizowania przetargów na odbiór śmieci od właścicieli nieruchomości. W przypadku jakichkolwiek zmian statusu własnościowego tych spółek, zlecenie na gospodarowanie odpadami zostanie zerwane, a organ wykonawczy jednostki samorządu terytorialnego będzie zobowiązany do zorganizowania przetargu. Będą w nim mogły uczestniczyć wszystkie podmioty działające na rynku, również te, które dotychczas wykonywały zlecenie wywozu odpadów.

Zgodnie z dotychczasowymi przepisami ustawy, gminy muszą organizować przetargi na odbiór odpadów, nawet tam gdzie dotąd zadania te prowadziły spółki gminne lub zakłady budżetowe. Posłowie SLD - autorzy projektu - twierdzą, że może to doprowadzić do tego, że duża część tych podmiotów nie będzie w stanie wygrać przetargu. Wówczas ich dalszy byt stanie pod znakiem zapytania, a duże środki przeznaczane przez samorządy na dotychczasową modernizację tych podmiotów nie zostaną wykorzystane. Ponadto prace straci wiele osób, co powiększy problem bezrobocia. Wnioskodawcy projektu twierdzą także, że przymus organizowania przetargów nie wynika z przepisów prawa polskiego ani europejskiego, a jest nadgorliwością polskich władz.

Źródło:

Poselski projekt zmiany ustawy o utrzymaniu porządku i czystości w gminach (Druk nr 1030)

Senacki projekt zmiany ustawy o utrzymaniu porządku i czystości w gminach Oraz ustawy o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz niektórych innych ustaw. (Druk nr 1000)

Autor:

Wioleta Szczygielska

Wioleta Szczygielska

Autor: Wioleta Szczygielska

Redaktor prowadząca miesięczników "Ochrona danych osobowych" i "Dokumentacja ODO", redaktor portalu PoradyODO.pl

Nie ma jeszcze komentarzy do tego dokumentu.
Zaloguj się aby dodać komentarz

Poradnia

Odpowiedzi nawet na najtrudniejsze pytania

Zadaj pytanie ekspertowi Sprawdź wszystkich ekspertów portalu »

Bezpłatne webinarium!

Podział zamówienia na części 

Zasady. Wartość szacunkowa. Warunki udziału

24 lipca (środa) 

Transmisja online, na żywo od godz. 10 

Zapisz się już dziś >> 

Porady

Jak uzupełniać niekompletne dokumenty, gdy wykonawca złożył je przedwcześnie bez żądania zamawiającego?

Pytanie: Zamawiający prowadzi przetarg na robotę budowlaną o wartości poniżej progu unijnego. Wykonawca, którego oferta jest najkorzystniejsza, złożył wraz z ofertą dokumenty potwierdzające spełnianie warunków udziału w...

monika-winsche
Monika Winsche
22.06.2018
Czytaj więcej »
Wskazówki, jak zakwalifikować przedmiot zamówienia złożonego z dostaw i usług

Pytanie: Zamawiający zamierza kupić opony do samochodów służbowych (powyżej progu 30.000 euro) wraz z przełożeniem i wyważeniem kół. Szacuje, że opony będą stanowić 90% ceny a 10% – usługa polegająca na zdjęciu starej opony...

Czytaj więcej »

Aktualności

Negocjacje bez ogłoszenia – 6 ważnych pytań o reguły ich prowadzenia, które pomogą Ci w Twoim postępowaniu
Negocjacje bez ogłoszenia to tryb udzielenia zamówienia, w którym zamawiający negocjuje warunki umowy w sprawie zamówienia publicznego z wybranymi przez siebie wykonawcami, a następnie zaprasza ich do składania ofert. Nie każdy jednak element...
Użycie sformułowania o ogólnym charakterze nie musi świadczyć o niejednoznacznym opisie przedmiotu zamówienia
Pojęcia takie jak „dobry stan techniczny i estetyczny” wobec wskazania w OPZ obowiązku utrzymania urządzeń w stanie nie gorszym niż pierwotny (np. konieczność usuwania ulotek, reklam, graffiti i innych) nie są nadmiernie nieprecyzyjne (wyrok...
KIO o zasadach łączenia potencjałów konsorcjantów
Istotą wspólnego ubiegania się o zamówienie jest łączenie potencjałów kilku wykonawców, które w sumie pozwalają wykazać fakt dysponowania kwalifikacjami odpowiednimi w stosunku do przedmiotu zamówienia. Przepisy wynikające z art. 23 ust. 5...

Nasi partnerzy, osiągnięcia i opinie klientów

wiper-pixel