Poleć znajomemu

Koniec ze sztywnymi sposobami naliczania opłat za wywóz śmieci

Wioleta Szczygielska

Autor: Wioleta Szczygielska

Dodano: 28 stycznia 2013
17377522

Gminy będą mogły stosować elastyczną politykę ustalania opłat za odbieranie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości. Tak wynika z przyjętej na piątkowym posiedzeniu Sejmu zmienionej ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Do tej pory nie została jednak rozstrzygnięta kwestia udziału spółek gminnych w przetargach na odbiór śmieci.

Znowelizowana ustawa ma dać władzom lokalnym więcej swobody w kwestii gospodarowania odpadami. Przewiduje m.in. opłaty za odbiór odpadów na obszarze, który ma wodociągi - według zużycia wody, natomiast na pozostałym - według innej metody.  Zmiany mają ułatwić gminom pobieranie opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, a właścicielom nieruchomości uiszczanie jej.

Dotychczasowe sposoby naliczania opłat były bardzo sztywne. Gminy mogły wybrać jeden z czterech wariantów ich ustalania:

  • od gospodarstwa domowego,
  • od liczby osób zamieszkujących gospodarstwo,
  • od powierzchni mieszkalnej oraz
  • od zużycia wody w danej nieruchomości.
Teraz gminy będą mogły stosować więcej niż jedną metodę ustalania opłat na swoim obszarze.

Wniesiony przez Senat projekt wpłynął do Sejmu 13 grudnia 2012 r. Pierwsze czytanie odbyło się 3 stycznia 2013 r. na wspólnym posiedzeniu Komisji Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa oraz Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej. Po zakończonej ścieżce legislacyjnej w Sejmie, teraz ustawą zajmie się Senat. W związku z tym niektóre jednostki czekają z ogłoszeniem przetargów na odbiór odpadów do czasu uregulowania sposobu naliczania za nie opłat.

W Sejmie znajduje się jeszcze poselski projekt zmiany ustawy o utrzymaniu porządku i czystości w gminach. Zakłada on, że gminy posiadające własne spółki komunalne będą zwolnione z obowiązku organizowania przetargów na odbiór śmieci od właścicieli nieruchomości. W przypadku jakichkolwiek zmian statusu własnościowego tych spółek, zlecenie na gospodarowanie odpadami zostanie zerwane, a organ wykonawczy jednostki samorządu terytorialnego będzie zobowiązany do zorganizowania przetargu. Będą w nim mogły uczestniczyć wszystkie podmioty działające na rynku, również te, które dotychczas wykonywały zlecenie wywozu odpadów.

Zgodnie z dotychczasowymi przepisami ustawy, gminy muszą organizować przetargi na odbiór odpadów, nawet tam gdzie dotąd zadania te prowadziły spółki gminne lub zakłady budżetowe. Posłowie SLD - autorzy projektu - twierdzą, że może to doprowadzić do tego, że duża część tych podmiotów nie będzie w stanie wygrać przetargu. Wówczas ich dalszy byt stanie pod znakiem zapytania, a duże środki przeznaczane przez samorządy na dotychczasową modernizację tych podmiotów nie zostaną wykorzystane. Ponadto prace straci wiele osób, co powiększy problem bezrobocia. Wnioskodawcy projektu twierdzą także, że przymus organizowania przetargów nie wynika z przepisów prawa polskiego ani europejskiego, a jest nadgorliwością polskich władz.

Źródło:

Poselski projekt zmiany ustawy o utrzymaniu porządku i czystości w gminach (Druk nr 1030)

Senacki projekt zmiany ustawy o utrzymaniu porządku i czystości w gminach Oraz ustawy o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz niektórych innych ustaw. (Druk nr 1000)

Autor:

Wioleta Szczygielska

Wioleta Szczygielska

Autor: Wioleta Szczygielska

Redaktor prowadząca miesięczników "Ochrona danych osobowych" i "Dokumentacja ODO", redaktor portalu PoradyODO.pl

Nie ma jeszcze komentarzy do tego dokumentu.
Zaloguj się aby dodać komentarz

Bezpłatne webinarium!

Zobacz, jak zmieni sie Prawo zamówień publicznych!

Polityka Zakupowa Państwa

24 października (środa), godz. 11-12

transmisja live

Zapisz się już teraz >> 

Poradnia

Odpowiedzi nawet na najtrudniejsze pytania

Zadaj pytanie ekspertowi Sprawdź wszystkich ekspertów portalu »

Porady

Obowiązki zamawiającego związane ze zwrotem zabezpieczenia należytego wykonania umowy

Pytanie: Moje pytanie dotyczy zwrotu gwarancji i rękojmi na wykonane prace. Gwarancja została udzielona na okres 15 lat i wniesiona gotówką na konto wskazane przez zamawiającego. 70% kwoty stanowiącej zabezpieczenie zostało...

Czytaj więcej »
Zamówienie podprogowe ale finansowane ze środków UE nie może być opisane za pomocą znaków towarowych

Pytanie: Musimy zamówić kilka regałów, stołów i krzeseł w ramach inwestycji dofinansowanej ze środków unijnych. Zamówienie ma wartość do 30.000 euro. Czy w tej sytuacji możemy w dokumentacji postępowania wprost użyć nazw...

Czytaj więcej »

Aktualności

Zamówienia na usługi społeczne – kompleksowe opracowanie UZP, które pomoże Ci przejść przez procedurę
Zamawiający wiedzą, że względem usług społecznych obowiązują ich mniej rygorystyczne procedury niż przy zamówieniach tzw. klasycznych. Niestety fakt odsyłania przy tego rodzaju postępowaniach do przepisów ogólnych ustawy Pzp...
9 ważnych pytań o elektronizację zamówień publicznych – wskazówki praktyków
Dziś weszły w życie regulacje związane z elektronicznym przekazywaniem dokumentów w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego o wartości równej progom unijnym lub wyższej od nich. Praktyczne stosowanie nowej formy komunikacji dopiero nabierze...
18.10.2018 Czytaj więcej »
Od dziś tylko elektroniczna komunikacja w postępowaniach unijnych
Począwszy od 18 października br. w postępowaniach równych progom unijnym lub od nich wyższych zamawiający i wykonawcy mogą komunikować się tylko drogą elektroniczną. Oferty, wnioski o dopuszczenie do udziału w postępowaniu oraz wszelkie dokumenty...

Nasi partnerzy, osiągnięcia i opinie klientów

wiper-pixel