WARTOŚĆ ZAMÓWIENIA

Stan prawny na dzień: 31.05.2018

Podstawą ustalenia wartości zamówienia jest całkowite szacunkowe wynagrodzenie wykonawcy, bez podatku od towarów i usług, ustalone przez zamawiającego z należytą starannością.

Ustawodawca zakazał zaniżania wartości zamówienia lub wybierania sposobu obliczania wartości w celu uniknięcia stosowania przepisów ustawy. W celu ograniczenia swobody w ustalaniu wartości zamówienia, ustawa Pzp w:

1) art. 32 ust. 3 – nakazuje zamawiającemu doliczenie do wartości zamówienia wartości zamówień o których mowa w art. 67 ust. 1 pkt 6 i 7 (zamówienia podobne i zamówienia dodatkowe) lub w art. 134 ust. 6 pkt 3 ustawy Pzp (zamówienia podobne w zamówieniach sektorowych);

2) art. 32 ust. 3–4, art. 67 ust. 1 pkt 6 i 7, art. 134 ust. 6 pkt 3 – w przypadku zamówienia udzielanego w częściach wartość zamówienia stanowi łączna wartość poszczególnych części zamówienia;

3) art. 32 ust. 6, 7–8 – w przypadku dynamicznego systemu zakupów, umowy ramowej czy partnerstwa innowacyjnego ustawa nakazuje sumować wartości zamierzonych zamówień.

Jednocześnie ustawa wskazuje, że w przypadku wyodrębnionych organizacyjnie jednostek zamawiającego (przykładowo samorządowe zakłady budżetowe), które posiadają samodzielność finansową, w przypadku zamówień związanych z ich działalnością wartość udzielanego zamówienia ustala się odrębnie (art. 32 ust. 5 Pzp).

Ustawa precyzuje w art. 33, że wartość zamówienia na wykonanie robót budowlanych ustala się na podstawie kosztorysu inwestorskiego sporządzonego na etapie opracowania dokumentacji projektowej albo na podstawie planowanych kosztów robót budowlanych określonych w programie funkcjonalno-użytkowym, a w przypadku gdy przedmiotem zamówienia jest, oprócz wykonania robót budowlanych, także projektowanie, to wartość zamówienia ustala się na podstawie planowanych kosztów prac projektowych i robót budowlanych określonych w programie funkcjonalno-użytkowym, przy czym w obu tych sytuacjach w wartości zamówienia uwzględnia się również wartość dostaw i usług oddanych przez Zamawiającego do dyspozycji wykonawcy, jeżeli są one niezbędne do wykonania robót budowlanych (art. 33 ust. 1 pkt 1 i 2, ust. 2 ustawy Pzp).

W odniesieniu do szacowania wartość zamówienia w przypadku dostaw i usług powtarzających się okresowo lub podlegających wznowieniu w określonym czasie, przepisy art. 34 ust. 1–2 Pzp nakazują ustalać łączną wartość zamówień tego samego rodzaju, przy czym również w tym przypadku ustawodawca zastrzega, że wybór metody nie może być dokonany w celu uniknięcia stosowania przepisów ustawy.

W art. 34 ust 3, 3a, 4 Pzp wskazane są metody wyliczenia wartości zamówienia dla specyficznych przedmiotów zamówienia. Zgodnie z tymi postanowieniami podstawą zamówienia jest:

  • w zamówieniach na dostawy udzielanych na podstawie umowy dzierżawy, najmu lub leasingu na czas:

1) nieoznaczony lub których okres obowiązywania nie może być oznaczony, wartością zamówienia jest wartość miesięczna pomnożona przez 48;

2) oznaczony: a) nie dłuższy niż 12 miesięcy, wartością zamówienia jest wartość ustalona z uwzględnieniem okresu wykonywania zamówienia, b) dłuższy niż 12 miesięcy, wartością zamówienia jest wartość ustalona z uwzględnieniem okresu wykonywania zamówienia, z uwzględnieniem również wartości końcowej przedmiotu umowy w sprawie zamówienia publicznego;

  • w zamówieniach na usługi, których łączna cena nie może być określona jest:

1) całkowita wartość zamówienia przez cały okres jego realizacji – w przypadku zamówień udzielanych na okres oznaczony nie dłuższy niż 48 miesięcy;

2) wartość miesięczna zamówienia pomnożona przez 48 – w przypadku zamówień udzielanych na czas nieoznaczony lub oznaczony dłuższy niż 48 miesięcy;

  • jeżeli zamówienie obejmuje:

1) usługi bankowe lub inne usługi finansowe, wartością zamówienia są opłaty, prowizje, odsetki i inne podobne świadczenia;

2) usługi ubezpieczeniowe, wartością zamówienia jest należna składka oraz inne rodzaje wynagrodzenia;

3) usługi projektowania, wartością zamówienia jest wynagrodzenie, opłaty, należne prowizje i inne podobne świadczenia.

Jeżeli zamówienie na usługi lub dostawy przewiduje prawo opcji, przy ustaleniu wartości zamówienia uwzględnia się największy możliwy zakres tego zamówienia z uwzględnieniem prawa opcji.

W celu zapewnienia wiarygodności dokonywanych wyliczeń szacunkowej wartości zamówienia, zgodnie z art. 35 ust. 1 i 2 Pzp, ustalenia wartości zamówienia dokonuje się nie wcześniej niż 3 miesiące przed dniem wszczęcia postępowania o udzielenie zamówienia, jeżeli przedmiotem zamówienia są dostawy lub usługi, oraz nie wcześniej niż 6 miesięcy przed dniem wszczęcia postępowania o udzielenie zamówienia, jeżeli przedmiotem zamówienia są roboty budowlane, przy czym jeżeli po ustaleniu wartości zamówienia nastąpiła zmiana okoliczności mających wpływ na dokonane ustalenie, zamawiający przed wszczęciem postępowania dokonuje zmiany wartości zamówienia. Ma to służyć urealnieniu szacunkowej wartości zamówienia.

Podstawa prawna

Ustawa z 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych (Dz.U. z 2015 r. poz. 2164 ze zm.) ─ art. 32–35, art. 57, art. 90, art. 134.

Autor:

Małgorzata Borowiak

Słowa kluczowe:
wartość zamówienia