Podział zamówienia na części – zasady dzielenia zakupów i ich nabywania

Stan prawny na dzień: 17.10.2022
Podział zamówienia na części – zasady dzielenia zakupów i ich nabywania

Ustawa Pzp umożliwia zamawiającym podział zamówienia na części. Wtedy jednak należy stosować procedury właściwe dla łącznej wartości zamówienia. Z drugiej strony przepisy także motywują zamawiających do tego, by dokonywali takich podziałów. Celem jest otwarcie rynku zamówień publicznych dla wykonawców z segmentu małych i średnich przedsiębiorstw. Dlatego właśnie zamawiający, który nie zdecydował się na podział zamówienia na części, musi zgodnie z prawem wyjaśnić swoją decyzję w dokumentach zamówienia. W artykule przeczytasz m.in. o tym, kiedy w praktyce podział zakupów jest niezbędny oraz kiedy wykonawca może żądać takiego podziału. Dowiesz się również, jak w praktyce przeprowadzić podział zamówienia i kiedy w świetle przepisów unijnych będzie on nieuprawniony.

W tym artykule
  • Ustawodawca unijny stwierdził, że za brakiem podziału przemawiają okoliczności, zgodnie z którymi rozczłonkowanie zamówienia groziłoby:

a)     ograniczeniem konkurencji,

b)     nadmiernymi trudnościami technicznymi,

c)     nadmiernymi kosztami wykonania zamówienia,

d)     potrzebą skoordynowania działań różnych wykonawców realizujących poszczególne części zamówienia, co mogłoby poważnie zagrozić właściwemu wykonaniu zamówienia.

  • Zamówienie można podzielić na części w dwojaki sposób:

a)     Pierwszym sposobem jest podział na zasadzie ilościowej. Wówczas wielkość poszczególnych zamówień może lepiej odpowiadać możliwościom MŚP.

b)     Drugi sposób polega na zasadzie jakościowej. Uwzględnia się przy niej różne zaangażowane branże i specjalizacje, aby lepiej dostosować treść poszczególnych zamówień do wyspecjalizowanych sektorów wykonawców, którzy wezmą udział w przetargu.

  • Jeżeli więc przedmiot zamówienia obejmuje różne rodzaje zamówienia, to powinien zostać podzielony na części. Dopiero wówczas gdy nie można go podzielić, m.in. ze względów technicznych, organizacyjnych, ekonomicznych lub celowościowych, trzeba go zlecić jako jedno zamówienie.
  • Zgodnie z art. 30 ust. 2 i 3 ustawy Pzp, niezależnie od tego, czy zamawiający dopuszcza możliwość składania ofert częściowych, czy udziela zamówienia w częściach, z których każda stanowi przedmiot oddzielnego postępowania, wartość zamówienia stanowi łączna wartość poszczególnych części zamówienia.
  • Zamawiający nie może powoływać się wyłącznie na korzyści organizacyjne wynikające z prowadzenia jednego całościowego postępowania. Tym bardziej że zawsze możliwe jest przeprowadzenie jednego postępowania z dopuszczeniem złożenia ofert częściowych.

Więcej na temat problemów związanych z podziałem zamówienia na części przeczytasz w artykułach:

Pozostało jeszcze 80% treści

Aby zobaczyć cały artykuł, zaloguj się lub zamów dostęp.

Nie jesteś jeszcze użytkownikiem Portalu?

Zamów już teraz pełny dostęp do portalu i korzystaj z:

  • 4 519 fachowych porad prawnych
  • możliwości zadawania 3 własnych pytań w miesiącu
  • codziennie aktualizowanej bazy ponad 650 000 przetargów
  • nielimitowanej możliwości ustawienia alertów i powiadomień o nowych przetargach
  • ponad 200 wzorów dokumentów
  • 22 szkoleń wideo na tematy związane z Pzp
  • wyroków KIO oraz słownika kodów CPV

Zamów dostęp

Masz dostęp do portalu?

Zaloguj się.

Adres e-mail:

Hasło

Nie pamiętam hasła
Radosław Pilarski

Radosław Pilarski

adwokat, publicysta, ekspert w dziedzinie prawa gospodarczego, upadłościowego oraz prawa zamówień publicznych