podział zapasów na grupy

Podział zamówienia na części – zasady dzielenia zakupów i ich nabywania

Podział zamówienia na części – zasady dzielenia zakupów i ich nabywania

Ustawa Pzp umożliwia zamawiającym podział zamówienia na części. Wtedy jednak należy stosować procedury właściwe dla łącznej wartości zamówienia. Z drugiej strony przepisy także motywują zamawiających do tego, by dokonywali takich podziałów. Celem jest otwarcie rynku zamówień publicznych dla wykonawców z segmentu małych i średnich przedsiębiorstw. Dlatego właśnie zamawiający, który nie zdecydował się na podział zamówienia na części, musi zgodnie z prawem wyjaśnić swoją decyzję w dokumentach zamówienia. W artykule przeczytasz m.in. o tym, kiedy w praktyce podział zakupów jest niezbędny oraz kiedy wykonawca może żądać takiego podziału. Dowiesz się również, jak w praktyce przeprowadzić podział zamówienia i kiedy w świetle przepisów unijnych będzie on nieuprawniony.

W tym artykule
  • Ustawodawca unijny stwierdził, że za brakiem podziału przemawiają okoliczności, zgodnie z którymi rozczłonkowanie zamówienia groziłoby:

a)     ograniczeniem konkurencji,

b)     nadmiernymi trudnościami technicznymi,

c)     nadmiernymi kosztami wykonania zamówienia,

d)     potrzebą skoordynowania działań różnych wykonawców realizujących poszczególne części zamówienia, co mogłoby poważnie zagrozić właściwemu wykonaniu zamówienia.

  • Zamówienie można podzielić na części w dwojaki sposób:

a)     Pierwszym sposobem jest podział na zasadzie ilościowej. Wówczas wielkość poszczególnych zamówień może lepiej odpowiadać możliwościom MŚP.

b)     Drugi sposób polega na zasadzie jakościowej. Uwzględnia się przy niej różne zaangażowane branże i specjalizacje, aby lepiej dostosować treść poszczególnych zamówień do wyspecjalizowanych sektorów wykonawców, którzy wezmą udział w przetargu.

Więcej na temat problemów związanych z podziałem zamówienia na części przeczytasz w artykułach: