Konflikt interesów w zamówieniach publicznych – kiedy występuje i jak go ocenić?

Stan prawny na dzień: 13.09.2021
Konflikt interesów w zamówienia publicznych – kiedy występuje i jak go ocenić?

Zamawiający są odpowiedzialni za powierzone im środki. Muszą wobec tego wydatkować je w sposób celowy i oszczędny. Jednocześnie mają obowiązek rzetelnie i profesjonalnie wypełnić nałożone na nich zadania. Niezwykle ważne jest zatem, aby czynności w postępowaniu o zamówienie publiczne wykonywały osoby, które nie wchodzą w konflikt interesów z wykonawcą. W tym celu mają obowiązek w odpowiednim terminie złożyć oświadczenie o bezstronności. Sprawdź, jak interpretować pojęcie „konflikt interesów w zamówieniach publicznych” i kiedy faktycznie on występuje. Skorzystaj z praktycznych wskazówek, aby odebrać poprawne oświadczenia o bezstronności od swoich pracowników i współpracowników. 

Z opracowania dowiesz się m.in.

  • Zgodnie z art. 56 ustawy Pzp konflikt interesów w zamówieniach publicznych może dotyczyć kierownika zamawiającego, członka komisji przetargowej, innych osób wykonujących czynności związane z przeprowadzeniem postępowania po stronie zamawiającego lub osób, które mogą wpłynąć na wynik tego postępowania lub osób udzielających zamówienia. 
  • Czynnościami związanymi z przeprowadzeniem postępowania w świetle zamieszczonej w art. 7 pkt 18 ustawy Pzp definicji postępowania o udzielenie zamówienia publicznego są czynności wykonywane od momentu wszczęcia postępowania do jego zakończenia zawarciem umowy w sprawie zamówienia publicznego albo jego unieważnieniem, z tym, że zawarcie umowy w sprawie zamówienia publicznego nie stanowi czynności w tym postępowaniu.
  • Do czynności postępowania należą w szczególności czynności, takie jak udzielanie wyjaśnień treści dokumentów zamówienia, badanie wniosków lub ofert, negocjacje,
  • ocena podmiotowa wykonawców, odrzucenie wniosków lub ofert, wybór najkorzystniejszej oferty czy też unieważnienie postępowania.
  • Wyłączenie z uwagi na konflikt interesów nie dotyczy osób wykonujących czynności przed wszczęciem postępowania, związanych z jego przygotowaniem. Warunkiem jest okoliczność, że osoby te nie wykonują następnie żadnych czynności po wszczęciu postępowania.

Pozostało jeszcze 82% treści

Aby zobaczyć cały artykuł, zaloguj się lub zamów dostęp.

Nie jesteś jeszcze użytkownikiem Portalu?

Zamów już teraz pełny dostęp do portalu i korzystaj z:

  • 4 519 fachowych porad prawnych
  • możliwości zadawania 3 własnych pytań w miesiącu
  • codziennie aktualizowanej bazy ponad 650 000 przetargów
  • nielimitowanej możliwości ustawienia alertów i powiadomień o nowych przetargach
  • ponad 200 wzorów dokumentów
  • 22 szkoleń wideo na tematy związane z Pzp
  • wyroków KIO oraz słownika kodów CPV

Zamów dostęp

Masz dostęp do portalu?

Zaloguj się.

Adres e-mail:

Hasło

Nie pamiętam hasła
Katarzyna Bełdowska

Katarzyna Bełdowska

ekspert z zakresu zamówień publicznych, wieloletni praktyk działający zarówno po stronie zamawiających jak i wykonawców, autor licznych profesjonalnych publikacji z dziedziny zamówień publicznych, w...