inspektor ochrony danych – konflikt interesów

Konflikt interesów w zamówienia publicznych – kiedy występuje i jak go ocenić?

Konflikt interesów w zamówieniach publicznych – kiedy występuje i jak go ocenić?

Zamawiający są odpowiedzialni za powierzone im środki. Muszą wobec tego wydatkować je w sposób celowy i oszczędny. Jednocześnie mają obowiązek rzetelnie i profesjonalnie wypełnić nałożone na nich zadania. Niezwykle ważne jest zatem, aby czynności w postępowaniu o zamówienie publiczne wykonywały osoby, które nie wchodzą w konflikt interesów z wykonawcą. W tym celu mają obowiązek w odpowiednim terminie złożyć oświadczenie o bezstronności. Sprawdź, jak interpretować pojęcie „konflikt interesów w zamówieniach publicznych” i kiedy faktycznie on występuje. Skorzystaj z praktycznych wskazówek, aby odebrać poprawne oświadczenia o bezstronności od swoich pracowników i współpracowników. 

Z opracowania dowiesz się m.in.

  • Zgodnie z art. 56 ustawy Pzp konflikt interesów w zamówieniach publicznych może dotyczyć kierownika zamawiającego, członka komisji przetargowej, innych osób wykonujących czynności związane z przeprowadzeniem postępowania po stronie zamawiającego lub osób, które mogą wpłynąć na wynik tego postępowania lub osób udzielających zamówienia. 
  • Czynnościami związanymi z przeprowadzeniem postępowania w świetle zamieszczonej w art. 7 pkt 18 ustawy Pzp definicji postępowania o udzielenie zamówienia publicznego są czynności wykonywane od momentu wszczęcia postępowania do jego zakończenia zawarciem umowy w sprawie zamówienia publicznego albo jego unieważnieniem, z tym, że zawarcie umowy w sprawie zamówienia publicznego nie stanowi czynności w tym postępowaniu.
  • Do czynności postępowania należą w szczególności czynności, takie jak udzielanie wyjaśnień treści dokumentów zamówienia, badanie wniosków lub ofert, negocjacje,
  • ocena podmiotowa wykonawców, odrzucenie wniosków lub ofert, wybór najkorzystniejszej oferty czy też unieważnienie postępowania.
  • Wyłączenie z uwagi na konflikt interesów nie dotyczy osób wykonujących czynności przed wszczęciem postępowania, związanych z jego przygotowaniem. Warunkiem jest okoliczność, że osoby te nie wykonują następnie żadnych czynności po wszczęciu postępowania.

Wątpliwości w stosowaniu art. 56 ustawy Pzp dotyczącego konfliktu interesów

Pytanie:

Kwestią dyskusyjną jest dla nas sposób, forma, krąg osób i czas pozyskania oświadczenia dotyczącego konfliktu interesów zgodnie z art. 56 ust. 4 ustawy Pzp. Ustawodawca wskazuje formę pisemną oświadczenia. Czy akceptowalne będzie również uzyskanie oświadczenia w formie elektronicznej z kwalifikowanym podpisem elektronicznym? Bliżej nieokreślony zwrot użyty w art. 56 ust. 1 oraz 3 „osoby mogące wpłynąć na wynik tego postępowania” może być – w naszej ocenie – przyczyną stawiania zamawiającemu zarzutu braku należytej staranności przy udzielaniu zamówień publicznych. Czy będą to np. osoby opiniujące lub które zatwierdziły i zapoznały się z warunkami zamówienia, projektem umowy (dokumentami sporządzanymi przed wszczęciem postępowania zawierającymi opis przedmiotu zamówienia, warunki udziału zamówienia, kryteria oceny ofert)?  Czy te osoby należą do kręgu osób mogących wpłynąć na wynik postępowania? Czy będą nimi członkowie rady nadzorczej, którzy w związku z przepisami o zasadach zarządzania mieniem państwowym będą wyrażać zgodę na zawarcie umów z wykonawcami? Interpretacja art. 56 ust. 3 jest o tyle trudna, iż pomimo wykreślenia zwrotu „osoby wykonujące czynności związane z przygotowaniem postępowania” nowelizacją ustawy, należy odebrać oświadczenie o braku istnienia okoliczności wynikających z ust. 3, co wydaje się że wynika z wzorca protokołu postępowania wprowadzonego rozporządzeniem. Biorąc pod uwagę, że udzielaniem zamówień zajmuje się ściśle określone grono osób, rozważane jest pozyskanie oświadczeń zbiorczo od z góry przewidzianych postępowań, które mają odbyć się danym roku lub innej jednostce czasu.