wartość nominalna

Określanie wartości inwestycji budowlanej – zasady i praktyczne wskazówki

Określanie wartości inwestycji budowlanej – zasady i praktyczne wskazówki

Zamawiający, którzy realizują różne zamierzenia budowlane, mają często wątpliwości w zakresie właściwego określenia wartości zamówienia. Ich pytania koncentrują się głównie na zagadnieniu, kiedy dane elementy zamówienia połączyć a kiedy wolno je realizować w osobnych i często mniej rygorystycznych procedurach. Czy remonty różnych budynków na terenie gminy trzeba zsumować? Czy należy razem zamawiać remonty dróg i chodników niepołączonych ze sobą ulic w różnych miejscowościach? Odpowiedzi na takie pytania często determinują przebieg całej procedury. Sprawdź, jak ma się właściwe oszacowanie wartości zamówienia do badania rażąco niskiej ceny i upewnij się, jak określać wartość zamówień mieszanych.  

Wartość danego zamówienia powinna być ustalona jako całość dla zamówień tożsamych, udzielanych w danej perspektywie czasowej, z uwzględnieniem:

  • okoliczności i ryzyka,
  • zamówień, w tym tych, o których mowa w art. 67 ust. 1 pkt 5 oraz 134 ust. 6 pkt 3 ustawy Pzp, oraz
  • wartości wszelkich dostaw i usług, które towarzyszą i są niezbędne do wykonania robót budowlanych.
  1. Ustawa Pzp nakazuje oszacować i doliczyć wartość wszelkich usług, materiałów i urządzeń posiadanych przez zamawiającego, a które zamierza przekazać wykonawcy robót budowlanych.
  2. Planowanie zamówień odbywa się w perspektywie rocznej. Wyjątkiem są tu umowy wieloletnie oraz projekty współfinansowane ze środków wspólnotowych czy innych środków zagranicznych.
  3. Sporządzony przez zamawiającego plan zamówień publicznych nie powinien być tożsamy z planem finansowym, lecz ujmować zadania/zamówienia, co do których zamawiający ma pewność realizacji w danym roku.
  4. Za obiekt budowlany zostanie uznany także zespół czy kompleks obiektów w rozumieniu Prawa budowlanego mający pełnić określoną funkcję gospodarczą lub techniczną, np. zespół rekreacyjno-wypoczynkowy, w ramach którego będą funkcjonować odrębne budynki pływalni, siłowni, sali gimnastycznej, spa, korty tenisowe, parkingi itp.
  5. W niektórych przypadkach – mimo że zamawiający będzie wykonywał roboty na kilku odrębnych obiektach budowlanych w myśl ustawy Prawo budowlane czy definicji ustawy Pzp – konieczne będzie uznanie, że istnieje tożsamość przedmiotu zamówienia – a w konsekwencji trzeba będzie zsumować wartości tych zamówień.