przedmiot zamówienia publicznego

Rodzaje postępowań o udzielenie zamówień publicznych

Rodzaje zamówień publicznych – w jakich trybach są zlecane zamówienia?

Zamawiający, który udziela zamówienia publicznego może skorzystać z różnego rodzaju trybów udzielenia zamówienia. Wybór określnej procedury zamówienia publicznego zależy m.in. od przedmiotu i wartości zamówienia a także konkretnych potrzeb zamawiającego. Kiedy przetarg nieograniczony, kiedy tryb podstawowy a kiedy zamówienia z wolnej ręki? Sprawdź, jakie rodzaje zamówień publicznych przewiduje aktualne Prawo zamówień publicznych i czym się one charakteryzują. 

W tym artykule
  • Przypomnijmy, że zamówienie publiczne występuje wówczas, gdy wartość zakupu wynosi co najmniej 130.000 zł.
  • Wybór określonego trybu udzielenia zamówienia zależy od wartości zamówienia oraz konkretnego przedmiotu zamówienia. Zamawiający zastosuje różne procedury do zamówień krajowych i inne do unijnych.
  • Niekiedy zamawiającemu będzie się bardziej opłacało wybrać tryb negocjacyjny, aby móc jeszcze ulepszyć oferty. Może się zdarzyć, że zamawiający chce zamówić na tyle innowacyjny przedmiot, że nie ma go na rynku – wówczas skorzysta z partnerstwa innowacyjnego. Są też sytuacje, gdy zwróci się w trybie zamówienia z wolnej ręki z zaproszeniem do negocjacji do jednego wykonawcy.
  • Tryb przetargu nieograniczonego (dla zamówień tzw. unijnych o większej wartości) oraz tryb podstawowy bez negocjacji (dla zamówień poniżej progów unijnych) to najpopularniejsze procedury udzielania zamówień publicznych. Kolejnym często stosowanym trybem jest zamówienie z wolnej ręki. Należy jednak pamiętać, że jest to tryb niekonkurencyjny i zamawiający może z niego korzystać w sytuacjach ściśle określonych ustawą Pzp.

Jaki rodzaj zamówienia publicznego w zależności od wartości zamówienia?

Zamówienia o wartości

równej lub wyższej niż progi unijne

Zamówienia o wartości

poniżej progów unijnych

  • przetarg nieograniczony
  • przetarg ograniczony
  • negocjacje z ogłoszeniem
  • dialog konkurencyjny
  • partnerstwo innowacyjne
  • negocjacje bez ogłoszenia
  • zamówienie z wolnej ręki
  • tryb podstawowy bez negocjacji
  • tryb podstawowy z możliwością negocjacji
  • tryb podstawowy z obowiązkiem negocjacji
  • partnerstwo innowacyjne
  • negocjacje bez ogłoszenia
  • zamówienie z wolnej ręki

Opis przedmiotu zamówienia publicznego na remont budynku objętego planem prac konserwatorskich

Pytanie:

Zamawiający – muzeum zamierza przeprowadzić postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego na wykonanie prac związanych z remontem konserwatorskim elewacji pałacu będącego jednocześnie siedzibą zamawiającego. Zgodnie z art. 99 ustawy Pzp przedmiotu zamówienia nie można opisywać w sposób, który mógłby utrudniać uczciwą konkurencję, w szczególności z użyciem znaków towarowych, z opisanymi w przepisach wyjątkami. Remontowany obiekt jest wpisany do rejestru zabytków. Zamawiający ma decyzję konserwatorską wraz z zatwierdzonym przez konserwatora zabytków programem prac konserwatorskich. Program prac konserwatorskich stanowi w tym postępowaniu element opisu przedmiotu zamówienia. Zawiera on jednak nazwy własne produktów, którymi zgodnie z tym programem należy przeprowadzić np. dezynfekcję tynków w miejscach porażonych korozją biologiczną lub produktu określającego nazwę tynku renowacyjnego. Czy zamawiający może pozostawić tak ukształtowane zapisy opisu programu prac konserwatorskich ze względu na specyfikę zamówienia? Czy użycie znaków uzasadnia zatwierdzony program konserwatorski, który cały czas na etapie tworzenia był uzgadniany z konserwatorem? Czy może ze względu na zapisy ustawy Pzp należy dookreślić parametry równoważności dla zatwierdzonego programu konserwatorskiego? Spowoduje to z pewnością konieczność zwrócenia się do konserwatora o wyrażenie zgody na tę czynność.

Znaki towarowe, patenty i pochodzenie w opisie przedmiotu zamówienia w nowej ustawie Pzp

Pytanie:

Zamawiający w opisie przedmiotu zamówienia na budowę drogi nie zamieścił w SWZ informacji na temat rozwiązań równoważnych lub o zastosowaniu materiałów o wyższym standardzie. Natomiast w specyfikacji technicznej (wykonanej w 2019 roku) projektant zawarł zapis „Równoważność norm i zbiorów przepisów prawnych gdziekolwiek w dokumentach kontraktowych powołane są konkretne normy i przepisy, które spełniać mają materiały, sprzęt i inne towary oraz wykonane i zbadane roboty, będą obowiązywać postanowienia najnowszego wydania lub poprawionego wydania powołanych norm i przepisów, o ile w warunkach kontraktu nie postanowiono inaczej.

W przypadku gdy powołane normy i przepisy są państwowe lub odnoszą się do konkretnego kraju lub regionu, mogą być również stosowane inne odpowiednie normy zapewniające równy lub wyższy poziom wykonania niż powołane normy lub przepisy, pod warunkiem ich sprawdzenia i pisemnego zatwierdzenia przez Inżyniera/Kierownika projektu. Różnice pomiędzy powołanymi normami a ich proponowanymi zamiennikami muszą być dokładnie opisane przez Wykonawcę i przedłożone Inżynierowi/Kierownikowi projektu do zatwierdzenia”.

Zdaniem zamawiającego przedmiot zamówienia został opisany w dokumentacji projektowej  wystarczająco precyzyjnie i zrozumiale. Czy zamawiający powinien dodatkowo zamieścić w SWZ zapis, że „rozwiązania równoważne nie mają zastosowania w niniejszym postępowaniu”? Co zrobić, jeżeli w dokumentacjach projektowych wykonanych do 31 grudnia 2020 r. znajdują się ogólne zapisy dotyczące właśnie równoważności a zamawiający nie będzie przewidywał takich rozwiązań w SWZ?