odpowiedzialność zamawiającego

Zobacz, jak zamawiający odpowiada za naruszenie przepisów ustawy Pzp

Zobacz, jak zamawiający odpowiada za naruszenie przepisów ustawy Pzp (cz. I)

Zamawiający jako gospodarz postępowania o udzielenie zamówienia publicznego ma prawo do ukształtowania sposobu oraz warunków jego przeprowadzenia, zgodnie z jego uzasadnionymi potrzebami. Uprawnienie to nie ma jednak charakteru absolutnego, a granicę wyznaczają przepisy ustawy Pzp. Prawidłowość każdej czynności podejmowanej przez zamawiającego (w tym również zaniechanie jej dokonania) oceniana jest w kontekście odpowiedzialności za naruszenie przepisów ustawy Pzp. W poniższym artykule przeczytasz o odpowiedzialności zamawiającego jako instytucji. Z kolejnych części materiału dowiesz się natomiast, jak odpowiada kierownik zamawiającego i jego pracownicy oraz kiedy dochodzi do naruszenia dyscypliny finansów publicznych. Sprawdź, jakie kary grożą za działania niezgodnie z przepisami Prawa zamówień publicznych.

W artykule m.in.:

  • O tym, na podstawie jakich przepisów pojawi się odpowiedzialność za naruszenia dokonane w toku postępowania, przesądza status prawny podmiotu zobowiązanego do stosowania przepisów ustawy Pzp, a innymi słowy − przynależność zamawiającego do jednej z sześciu kategorii określonych w art. 3 pkt 1−5 ustawy Pzp.
  • Odpowiedzialności określonej w dziale VII ustawy Pzp podlegają zamawiający w rozumieniu art. 2 pkt 12 ustawy Pzp, tj. osoba fizyczna, osoba prawna albo jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej obowiązana do stosowania ustawy Pzp. Sankcja za stwierdzenie naruszenia może w tym przypadku przybrać wymiar wyłącznie finansowy.
  • Ustawa Pzp zawiera w art. 200 katalog jedenastu deliktów administracyjnych, których popełnienie przez zamawiającego skutkuje pojawieniem się odpowiedzialności instytucjonalnej.
  • Wysokość kary pieniężnej została przez ustawodawcę narzucona i zależy wyłącznie od wartości zamówienia.