odpowiedzialność dyscyplinarna

Jak odpowiada osoba, która naruszyła dyscyplinę finansów publicznych

Jak odpowiada osoba, która naruszyła dyscyplinę finansów publicznych w przetargu? (cz. II)

  • Zgodnie z art. 19 u.n.d.f.p. odpowiedzialność za naruszenie dyscypliny finansów publicznych (dalej: dfp) ponosi osoba, która:

- popełniła czyn naruszający dfp określony przez ustawę obowiązującą w czasie jego popełnienia, a także

- wydała polecenie wykonania czynu naruszającego dfp,

- ile można jej przypisać winę w czasie popełnienia naruszenia.

  • Szczegółowy katalog okoliczności i zdarzeń stanowiących naruszenie dfp w zakresie udzielania zamówień publicznych, które powodują odpowiedzialność osób wykonujących czynności w toku postępowania określa art. 17  u.n.d.f.p.
  • Katalog kar zawiera:

- upomnienie,

- naganę,

- karę pieniężną w wysokości od 0,25 do trzykrotności wynagrodzenia osoby odpowiedzialnej za naruszenie dyscypliny finansów publicznych lub od 0,25 do pięciokrotności przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego oraz

- zakaz pełnienia funkcji związanych z dysponowaniem środkami publicznymi na okres od roku do 5 lat.

Zobacz, jak zamawiający odpowiada za naruszenie przepisów ustawy Pzp

Zobacz, jak zamawiający odpowiada za naruszenie przepisów ustawy Pzp (cz. I)

Zamawiający jako gospodarz postępowania o udzielenie zamówienia publicznego ma prawo do ukształtowania sposobu oraz warunków jego przeprowadzenia, zgodnie z jego uzasadnionymi potrzebami. Uprawnienie to nie ma jednak charakteru absolutnego, a granicę wyznaczają przepisy ustawy Pzp. Prawidłowość każdej czynności podejmowanej przez zamawiającego (w tym również zaniechanie jej dokonania) oceniana jest w kontekście odpowiedzialności za naruszenie przepisów ustawy Pzp. W poniższym artykule przeczytasz o odpowiedzialności zamawiającego jako instytucji. Z kolejnych części materiału dowiesz się natomiast, jak odpowiada kierownik zamawiającego i jego pracownicy oraz kiedy dochodzi do naruszenia dyscypliny finansów publicznych. Sprawdź, jakie kary grożą za działania niezgodnie z przepisami Prawa zamówień publicznych.

W artykule m.in.:

  • O tym, na podstawie jakich przepisów pojawi się odpowiedzialność za naruszenia dokonane w toku postępowania, przesądza status prawny podmiotu zobowiązanego do stosowania przepisów ustawy Pzp, a innymi słowy − przynależność zamawiającego do jednej z sześciu kategorii określonych w art. 3 pkt 1−5 ustawy Pzp.
  • Odpowiedzialności określonej w dziale VII ustawy Pzp podlegają zamawiający w rozumieniu art. 2 pkt 12 ustawy Pzp, tj. osoba fizyczna, osoba prawna albo jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej obowiązana do stosowania ustawy Pzp. Sankcja za stwierdzenie naruszenia może w tym przypadku przybrać wymiar wyłącznie finansowy.
  • Ustawa Pzp zawiera w art. 200 katalog jedenastu deliktów administracyjnych, których popełnienie przez zamawiającego skutkuje pojawieniem się odpowiedzialności instytucjonalnej.
  • Wysokość kary pieniężnej została przez ustawodawcę narzucona i zależy wyłącznie od wartości zamówienia.

Zasady odpowiedzialności osób, które wykonują czynności powierzone im w przetargach

Pytanie:

Zgodnie z art. 18 ustawy Pzp za przygotowanie i przeprowadzenie postępowania o udzielenie zamówienia odpowiada kierownik zamawiającego. Za przygotowanie i przeprowadzenie postępowania o udzielenie zamówienia odpowiadają także inne osoby w zakresie, w jakim powierzono im czynności w postępowaniu oraz związane z przygotowaniem postępowania. Kierownik zamawiającego może pisemnie powierzyć wykonywanie zastrzeżonych dla niego czynności, określonych w niniejszym rozdziale, pracownikom zamawiającego.

Czy aby wicedyrektor mógł podpisywać dokumenty w ramach postępowania, musi mieć nadane pisemne upoważnienie, czy wystarczający jest ogólny zapis w regulaminie organizacyjnym jednostki, z którego wynika, że wicedyrektor zastępuje dyrektora pod jego nieobecność w zakresie wszystkich zadań?

Czy powierzenie kierownikowi zespołu zamówień publicznych podlegającemu dyrektorowi (upoważnieniem) wszystkich czynności w postępowaniu, podczas gdy wicedyrektorom nie powierzono żadnych czynności, jest prawidłowym postępowaniem? W takiej sytuacji kierownik komórki zamówień zatwierdza i ponosi odpowiedzialność za działania merytoryczne (np. opis przedmiotu zamówienia) komórek organizacyjnych wszystkich pionów (wicedyrektorów), chociaż kierownicy zespołów w tych pionach ustalają kwestie merytoryczne ze swoimi wicedyrektorami i faktyczne decyzje zapadają na tym szczeblu. Czy w takiej sytuacji istnieje możliwość zakwestionowania upoważnienia przez kierownika zamówień, jeśli poza odpowiedzialnością nie ma on żadnych faktycznych uprawnień decyzyjnych? Co może w takiej sytuacji zrobić kierownik zespołu zamówień? Czym może skutkować odmowa przyjęcia pisemnego upoważnienia do czynności przez kierownika zespołu zamówień publicznych?