Tylko oferta niezgodna z siwz podlega odrzuceniu

Stan prawny na dzień: 29.04.2014
załamany mężczyzna na rozmowie

Zamawiający może np. wskazać, iż ofertą nieodpowiadającą specyfikacji jest dokument, który w sposób odmienny, niż zostało to ujęte w siwz, wyraża istotne postanowienia umowy.

Zamawiający może dokonać odrzucenia oferty na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp jedynie w sytuacji ustalenia w sposób niebudzący wątpliwości, że oferowane świadczenie nie odpowiada wymaganiom wyrażonym w treści siwz. Przykładem może być dokument, który wyraża istotne postanowienia umowy inaczej niż to zostało wskazane w siwz,. Np. wprowadza zmiany w zakresie opisu przedmiotu zamówienia, sposobu jego świadczenia, jak również terminu realizacji przedmiotu zamówienia. Tak więc podstawą do odrzucenia oferty nie może być sama forma przedłożonego dokumentu, jeśli jego treść merytoryczna jest zgodna z siwz.

Natomiast w sytuacji gdy spełnienie określonego wymogu specyfikacji nie wynika wprost z określonego miejsca oferty (znajduje się bowiem w innym miejscu, niż wynika z przedmiotowego formularza),zamawiający ma obowiązek zastosować art. 87 ust. 2 pkt 3 ustawy Pzp. Zgodnie z nim poprawia w ofercie inne omyłki polegające na niezgodności oferty ze specyfikacją istotnych warunków zamówienia, niepowodujące istotnych zmian w treści oferty. Zamawiający ma jednak obowiązek zawiadomienia wykonawcy o poprawieniu jego oferty.

Mając na względzie treść art. 87 ust. 2 pkt 3 ustawy Pzp, wskazać należy, że ustawodawca nie warunkuje możliwości poprawienia omyłek w zależności od ich ilości, ale kładzie nacisk na ich istotność. Przy czym przepis ten nie określa enumeratywnego katalogu możliwych do poprawienia niezgodności. Posługuje się wyłącznie nieostrą kategorią „istotności" i to ona jest granicą dopuszczalnych zmian treści oferty.

Autor:

Renata Dzikowska
radca prawny, specjalizujący się przede wszystkim w prawie zamówień publicznych, obecnie pełni funkcję naczelnika w Departamencie Kontroli UE Urzędu Zamówień Publicznych

Renata Dzikowska

Renata Dzikowska

radca prawny specjalizujący się w prawie zamówień publicznych, wieloletni pracownik Departamentu Kontroli Zamówień Publicznych UZP, były Naczelnik Departamentu Kontroli UE Urzędu Zamówień...