Zamawiający publiczni, o których mowa w art. 4 pkt 1 i 2, oraz ich związki, nie później
niż w terminie 30 dni od dnia przyjęcia budżetu lub planu finansowego przez uprawniony organ, sporządzają plan postępowań o udzielenie zamówień, jakie przewidują przeprowadzić w danym roku finansowym.
Plan należy zamieścić w Biuletynie Zamówień Publicznych, na zasadach określonych
w dziale III w rozdziale 2 ustawy Pzp oraz na stronie internetowej zamawiającego.
W Biuletynie Zamówień Publicznych oraz na stronie internetowej zamawiającego plan postępowań o udzielenie zamówień mogą zamieszczać również zamawiający inni niż określeni w ust. 1.
Plan postępowań o udzielenie zamówień zawiera w szczególności informacje dotyczące:
1) przedmiotu zamówienia;
2) rodzaju zamówienia według podziału na zamówienia na roboty budowlane, dostawy lub usługi;
3) przewidywanego trybu albo procedury udzielenia zamówienia;
4) orientacyjnej wartości zamówienia;
5) przewidywanego terminu wszczęcia postępowania o udzielenie zamówienia.
Zamawiający zapewnia aktualność planu postępowań o udzielenie zamówień. Aktualizację
planu zamieszcza się w Biuletynie Zamówień Publicznych oraz na stronie internetowej zamawiającego.
Informacji o planie postępowań o udzielenie zamówień nie zamieszcza się, jeżeli wymaga tego istotny interes bezpieczeństwa państwa lub ochrona informacji niejawnych.
Minister właściwy do spraw gospodarki wydał rozporządzenie, w którym określił wzór planu postępowań o udzielenie zamówień, kierując się potrzebą zapewnienia prawidłowości, przejrzystości i aktualności informacji zawartych w planie. Tekst rozporządzenia oraz wzór planu znajdziesz tutaj.
Polecam Twojej uwadze pytania Czytelników na temat planu postępowań oraz praktyczne wyjaśnienia w tym obszarze:
Plan postępowań o udzielenie zamówień – co z planami opublikowanymi w grudniu 2020 roku?
Zamawiający zamieścił w grudniu 2020 roku na stronie BIP informację o planie postępowań o udzielenie zamówień na 2021 rok. Czy w takiej sytuacji jest zobowiązany do ewentualnej aktualizacji tego planu według nowej ustawy Pzp? Rozumiem, że nie miał obowiązku jego publikacji w BZP. Aktualizacja byłaby zatem mocno utrudniona. Więcej
Plan postępowań o udzielenie zamówień publicznych według nowej ustawy Pzp
Jak zgodnie z nową ustawą Pzp zamawiający powinien przygotować plan postępowań o udzielenie zamówień publicznych i kiedy jest obowiązek aktualizacji tego planu? Więcej
Czy plan postępowań można opublikować na platformie e-Zamówienia lub w komercyjnym portalu?
Jesteśmy jednostką budżetową urzędu miasta i posiadamy konto w Biuletynie Zamówień Publicznych. Z uwagi na brak konta ePUAP do udzielania zamówień publicznych w 2021 roku podpisaliśmy umowę z portalem komercyjnym i to tam będziemy zamieszczać ogłoszenia o postępowaniach. Moje pytanie dotyczy rejestracji na platformie e-Zamówienia. Czy posiadając konto w BZP musimy się rejestrować na platformie e-Zamówienia? Gdzie zamieścić plan postępowań na 2021 rok? Czy ogłaszając postępowanie na portalu komercyjnym, dodatkowo musimy je zamieścić na platformie e-Zamówienia? Więcej
Czy plan postępowań obejmie zamówienia poniżej 130.000 zł?
Czy w planie postępowań o udzielenie zamówień, o którym mowa w art. 23 ust. 1 nowej ustawy Pzp, umieszcza się również informacje o zamówieniach podprogowych (bagatelnych)? Na co zwrócić uwagę przy sporządzaniu planu oraz podczas dzielenia i szacowania zamówień? Czy nadal aktualne są kryteria szacowania zamówień według czasu, przedmiotu i podmiotu? Więcej
Postępowania wszczęte i zakończone w danym roku – które należy uwzględnić w planie zamówień?
Nasza jednostka jest zamawiającym publicznym zobowiązanym do sporządzenia planu zamówień i jego publikacji w BZP. Na przełomie 2019/2020 roku zawarliśmy umowy z wykonawcami np. na dostawę artykułów spożywczych, chemicznych itp. na okres do końca 2020 roku. Postępowania zapewniające realizację dostaw i usług od stycznia 2021 roku opublikowano pod koniec 2020 roku. Większość umów została już zawarta na czas od stycznia do końca grudnia 2021 roku. Co rok sytuacja będzie się powtarzać, gdyż księgowość nie chce wyrazić zgody na zawieranie umów przechodzących na kolejny rok budżetowy. W związku z powyższym zwracam się z pytaniem – w jaki sposób mamy przygotować plan zamówień na 2021 rok, skoro większość zamówień została udzielona w grudniu 2020 roku? Część postępowań jest w trakcie procedury. Jeżeli nie uda się wybrać wykonawcy i/lub podpisać umowy, to zaktualizuję plan zamówień o te postępowania, które będziemy publikować ponownie w 2021 roku. Jednak co należy wskazać w planie zamówień, skoro wszystkie zaplanowane na 2021 rok postępowania zostały opublikowane w 2020 roku? Pod koniec roku będziemy przeprowadzać postępowania dla zamówień, dla których umowy będą obowiązywać od 2022 roku, jednakże tych postępowań nie powinnam zamieszać w planie zamówień, gdyż art. 23 ustawy Pzp wyraźnie mówi o przyjęciu budżetu. Więcej
Jak łączyć roboty budowlane celem umieszczenia ich w planie postępowań?
W związku z przygotowaniem planu zamówień publicznych zwracam się z pytaniem dotyczącym łączenia zamówień tego samego rodzaju związanych z robotami budowlanymi dotyczącymi obiektów małej architektury takich jak np.: pomniki, obiekty kultu religijnego (kapliczki, krzyże). Czy roboty budowlane dotyczące tych obiektów należy sumować czy też każdy z obiektów traktować osobno jako odrębny obiekt małej architektury? Czy wartość zamówień na roboty budowlane polegające na budowie dróg, sięgaczy, mostów itp. należy sumować z innymi robotami budowlanymi czy traktować je jako odrębne obiekty budowlane (liniowe) i nie łączyć ich wartości? Więcej
Praktyczne wskazówki dotyczące wypełniania formularza planu postępowań
Jak zamawiający ma postąpić przy sporządzaniu planu postępowań, gdy będzie udzielał zamówienia na ten sam rodzaj zamówienia w kilku częściach? Będą to odrębne postępowania wszczynane w różnych okresach czasu np. co kwartał. Łącznie wartość tych postępowań przekracza 130.000 zł, ale każdego z nich już nie. Czy zamawiający np. pod poz. 1.1.1 powinien wpisać określenie całego zamówienia, podać łączną orientacyjną wartość i wstawić termin I, II, III, IV kwartał, a w informacjach dodatkowych wpisać, że zamówienie będzie udzielane w czterech częściach? Czy zamawiający powinien wypełnić cztery pozycje od 1.1.1 do 1.1.4, odrębnie dla każdej części, podać wartość zamówienia i termin dla każdej z nich, a w informacjach dodatkowych wpisać, że każde z zamówień z poz. 1.1.1–1.1.4 jest zamówieniem udzielanym w częściach o łącznej wartości przekraczającej 130.000 zł? Więcej
Czy podmiot prawa publicznego z art. 4 pkt 3 ustawy Pzp musi opublikować plan postępowań?
Reprezentuję jednostkę będącą podmiotem prawa publicznego zgodnie z art. 4 pkt 3 ustawy Pzp. W związku z tym nie jesteśmy zobowiązani ustawowo do przygotowania planu zamówień publicznych, jednak co roku taki plan jest tworzony na wewnętrzny użytek. Czy w związku ze zmianami w przepisach nadal możemy tworzyć wewnętrzny plan zamówień publicznych w dowolnej formie? Czy samo powstanie takiego planu w naszej jednostce wymusza na nas zastosowanie się do art. 23 ustawy Pzp włącznie z publikacją i obowiązkową aktualizacją planu oraz w formie określonej rozporządzeniem? Więcej
Czy zamawiający sektorowy jest zobowiązany publikować plan postępowań?
Jesteśmy zamawiającym sektorowym i planujemy zlecanie zamówień sektorowych o wartości poniżej progów unijnych. Czy ustawa Pzp obliguje nas do opracowania i publikacji planu postępowań na e-Zamówienia? Czy możemy ogłosić postępowanie według niezmienionych regulaminów wewnętrznych już w lutym 2021 roku (zamówienie nie przekracza progów stosowania ustawy Pzp)? Więcej
Czy szpital ze 100% udziałem samorządu terytorialnego musi publikować plan postępowań?
Czy musimy sporządzać plan zamówień publicznych i publikować go na naszej stronie internetowej, jeżeli jesteśmy niepublicznym zakładem opieki zdrowotnej (szpitalem) funkcjonującym w formie spółki prawa handlowego (sp. z o.o.) z 95% udziałem powiatu i 5% udziałem gminy? Więcej