4 ważne zalecenia Rady Ministrów dotyczące aspektów społecznych w zamówieniach publicznych

Stan prawny na dzień: 25.04.2017
dd980f41dec0703d9b6bb328f5b81adf98a4451d-medium

Rada Ministrów wydała zalecenia w sprawie uwzględniania przez kierowników administracji rządowej aspektów społecznych w zamówieniach publicznych. Poniżej najważniejsze wskazówki wynikające dla zamawiających z tego dokumentu.

Wśród zaleceń można wyodrębnić 4 ważne wskazówki:

  1. Kierownicy administracji rządowej są zobowiązani dbać o to, by w jednostkach, którymi kierują, aspekty społeczne, w tym w szczególności klauzule społeczne, były uwzględniane w możliwie jak najszerszym zakresie oraz w jak największej liczbie postępowań o udzielenie zamówienia publicznego.
  2. Kierownicy sporządzający plany postępowań o udzielenie zamówienia publicznego na każdy rok budżetowy będą musieli dokonać wstępnej analizy możliwości uwzględnienia aspektów społecznych w planowanych do udzielenia zamówieniach. Powinni też sprawdzać możliwość uwzględnienia takich aspektów przy udzielaniu zamówień publicznych nieobjętych procedurami określonymi ustawą Pzp.
  3. Umowy w sprawach zamówień publicznych określające społeczne wymagania związane z realizacją zamówienia powinny zawierać uprawnienia kontrolne zamawiającego oraz przewidywać stosowne sankcje, które pozwolą zamawiającemu na skuteczne egzekwowanie stosowania przez wykonawców tych wymagań na etapie realizacji zamówienia.
  4. W trakcie przygotowania i prowadzenia postępowania o udzielenie zamówienia publicznego rekomenduje się korzystanie z publikacji oraz innych materiałów dotyczących aspektów społecznych w zamówieniach publicznych, opracowanych przez Prezesa UZP.

Dokument przypomina także o tym, w jaki sposób ustawodawca umożliwia zamawiającym uwzględnienie aspektów społecznych w prowadzonych postępowaniach przetargowych. Mowa przykładowo o:

1)      zamówieniach zastrzeżonych, które umożliwiają zamawiającemu ograniczenie prawa ubiegania się o dane zamówienie do wykonawców zatrudniających osoby niepełnosprawne (zakładów pracy chronionej), a po nowelizacji z czerwca 2016 r., także do innych wykonawców, których działalność lub działalność ich wyodrębnionych organizacyjnie jednostek, które będą realizowały zamówienie, obejmuje społeczną i zawodową integrację osób będących członkami grup społecznie marginalizowanych,

2)      art. 29 ust. 4 ustawy Pzp określającym szczególne wymagania związane z realizacją zamówienia, wśród których, oprócz wymogu zatrudnienia przykładowo wymienionych w tym przepisie grup osób społecznie marginalizowanych, ustawa wyraźnie dopuszcza sformułowanie również innych wymagań o charakterze społecznym,

3)      art. 29 ust. 3a ustawy Pzp, która nakłada na zamawiających obowiązek wymagania od wykonawcy lub podwykonawcy zatrudnienia na podstawie umowy o pracę osób wykonujących wskazane przez zamawiającego czynności w zakresie realizacji zamówienia na usługi lub roboty budowlane, jeżeli wykonanie tych czynności polega na wykonywaniu pracy w sposób określony w art. 22 § 1 Kodeksu pracy.

Źródło: www.uzp.gov.pl

Opracowanie:

Autor:

Justyna Rek-Pawłowska

prawnik z wieloletnim doświadczeniem w stosowaniu prawa zamówień publicznych, w tym jako pracownik działu prawnego dużej spółki budowlanej reprezentujący spółkę przed KIO, sporządzający opinie prawne z zakresu prawa zamówień publicznych i weryfikujący poprawność ofert składanych przez poszczególne działy spółki,

od wielu lat redaktor prowadząca publikacji o tematyce zamówień publicznych skierowanych do zamawiających i wykonawców

Justyna Rek-Pawłowska

Justyna Rek-Pawłowska

Prawnik z wieloletnim doświadczeniem w stosowaniu prawa zamówień publicznych, w tym jako pracownik działu prawnego dużej spółki budowlanej reprezentujący spółkę przed KIO, sporządzający opinie prawne...