NEGOCJACJE BEZ OGŁOSZENIA

Stan prawny na dzień: 30.05.2018

Tryb udzielenia zamówienia, w którym zamawiający negocjuje warunki umowy w sprawie zamówienia publicznego z wybranymi przez siebie wykonawcami, a następnie zaprasza ich do składania ofert (art. 61 ustawy ─ Prawo zamówień publicznych).

W dyrektywie 2014/24/UE (klasycznej – art. 29) tryb ten jest przewidziany jako procedura negocjacyjna bez uprzedniej publikacji, a w dyrektywie 2014/25/UE (sektorowej) w art. 50 jako procedura negocjacyjna bez uprzedniego zaproszenia do ubiegania się o zamówienie.

W Prawie zamówień publicznychtryb negocjacji bez ogłoszenia, zgodnie z art. 62 ust. 1 pkt 1, można zastosować, jeżeli zostanie spełniona co najmniej jedną z wymienionych poniżej przesłanek:

1)         w postępowaniu prowadzonym uprzednio w trybie przetargu nieograniczonego lub przetargu ograniczonego nie wpłynął żaden wniosek o dopuszczenie do udziału w postępowaniu, nie zostały złożone żadne oferty lub wszystkie oferty zostały odrzucone na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 2 Pzp, lub wszyscy wykonawcy zostali wykluczeni z postępowania, a pierwotne warunki zamówienia nie zostały w istotny sposób zmienione. W przypadku zastosowania tej przesłanki, gdy wartość zamówienia przekracza kwoty określone w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 Pzp (tzw. kwoty unijne), zamawiający przekazuje Komisji Europejskiej protokół, jeżeli Komisja wystąpiła o jego przekazanie;

2)         został przeprowadzony konkurs, o którym mowa w art. 110 Pzp, w którym nagrodą było zaproszenie do negocjacji bez ogłoszenia co najmniej 2 autorów wybranych prac;

3)         przedmiotem zamówienia na dostawy są rzeczy wytwarzane wyłącznie w celach badawczych, doświadczalnych i naukowych lub rozwojowych, które nie służą prowadzeniu przez zamawiającego produkcji masowej, mającej na celu osiągnięcie rentowności rynkowej lub pokrycie kosztów badań lub rozwoju;

4)         ze względu na pilną potrzebę udzielenia zamówienia niewynikającą z przyczyn leżących po stronie zamawiającego, której wcześniej nie można było przewidzieć, nie można zachować terminów dla przetargu nieograniczonego, ograniczonego lub negocjacji z ogłoszeniem.

Decyzja o wyborze trybu negocjacji bez ogłoszenia zależy wyłącznie od zamawiającego. Jeżeli wartość zamówienia jest równa kwotom wynikających z progów unijnych lub je przekracza (art. 11 ust. 8 Pzp), zamawiający ma obowiązek zawiadomić Prezesa UZP, w terminie 3 dni, o wszczęciu takiego postępowania podając uzasadnienie faktyczne i prawne zastosowania trybu (art. 62 ust. 2 Pzp).

W trybie negocjacji bez ogłoszenia istnieje fakultatywny obowiązek zamieszczenia ogłoszenia o zamiarze zawarcia umowy. Istotą tego ogłoszenia jest publiczne poinformowanie o prowadzonym postępowaniu, w celu umożliwienia wykonawcom skorzystanie ze środków ochrony prawnej na wybór trybu. W ogłoszeniu obok danych identyfikujących zamawiającego i wykonawcy należy podać uzasadnienie wyboru trybu.

Wszczęcie postępowania w trybie negocjacji bez ogłoszenia następuje poprzez przekazanie wybranym przez zamawiającego wykonawcom, w tym samym dniu (równocześnie), zaproszenia do negocjacji. Liczba zaproszonych wykonawców zależy od decyzji zamawiającego, choć ma on obowiązek zaproszenia wszystkich wykonawców, którzy złożyli ofertę w unieważnionym wcześniej przetargu, jeżeli podstawą negocjacji był art. 62 ust. 1 pkt 1 Pzp.

Treść zaproszenia do negocjacji bez ogłoszenia zawiera obok danych adresowych zamawiającego i określenia przedmiotu zamówienia, z podaniem informacji o możliwości składania ofert częściowych, informacje o możliwości złożenia ofert wariantowych, terminie wykonania zamówienia, warunkach udziału w postępowaniu, podstawy prawne zastosowania trybu negocjacji bez ogłoszenia, kryteria oceny ofert i ich znaczenie, miejsce i termin negocjacji z zamawiającym (art. 63 ust. 2 Pzp).

Do negocjacji bez ogłoszenia, zgodnie z art. 63 ust. 3 Pzp, należy zaprosić co najmniej 3 wykonawców. W wyjątkowych sytuacjach, gdy zamówienie ma specjalistyczny charakter – nie mniej niż 2.

Do składania ofert zamawiający zaprasza wszystkich wykonawców, z którymi prowadził negocjacje (art. 64 ust. 1–3 Pzp). Wraz z zaproszeniem przekazuje specyfikację istotnych warunków zamówienia. Wyznaczony przez zamawiającego termin składania ofert musi uwzględniać czas niezbędny na zapoznanie się z specyfikacją istotnych warunków zamówienia i przygotowanie oferty. Zamawiający może żądać wniesienia wadium, obowiązują przepisy art. 46–47 Pzp. Do złożenia oferty nie może być zaproszony wykonawca, który nie brał udziału w negocjacjach.

Negocjacje bez ogłoszenia mają charakter poufny. Żadna ze stron (art. 58 ust. 3–4 Pzp) bez zgody drugiej strony nie może ujawnić informacji technicznych i handlowych związanych z negocjacjami.

Obowiązuje, zgodnie z art. 95–97 Pzpdokumentowania postępowania. Na niezgodne z przepisami ustawy czynności zamawiającego podjęte w postępowaniu o udzielenie zamówienia lub zaniechanie czynności, do której zamawiający jest zobowiązany (art. 180 Pzp), przysługuje odwołanie do Krajowej Izby odwoławczej. Na orzeczenie KIO przysługuje skarga do sądu.

Podstawa prawna

Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/24/UE z 26 lutego 2014 r. w sprawie zamówień publicznych, uchylająca dyrektywę 2004/18/WE (Dz.Urz. UE L 94 z 28 marca 2014 r., str. 65 ze zm.) ─ art. 32 (procedura negocjacyjna bez uprzedniej publikacji).

Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/25/UE z 26 lutego 2014 r. w sprawie udzielania zamówień przez podmioty działające w sektorach gospodarki wodnej, energetyki, transportu i usług pocztowych, uchylająca dyrektywę 2004/17/WE (Dz.Urz. UE L 94 z 28 marca 2014 r., str. 243 ze zm.) – art. 50 (stosowanie procedury negocjacyjnej bez uprzedniego zaproszenia do ubiegania się o zamówienie).

Ustawa z 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych (Dz.U. z 2015 r. poz. 2164 ze zm.) ─ art. 11 ust. 8, art. 46–47, art. 58 ust. 3–4, art. 61–65, art. 89 ust. 1 pkt 2,  art. 95–97, art. 110, art. 180.

Autor:

Elżbieta Cierlica

Słowa kluczowe:
negocjacje