NEGOCJACJE Z OGŁOSZENIEM

Stan prawny na dzień: 30.05.2018

Tryb udzielania zamówienia, w którym po publicznym ogłoszeniu o zamówieniu zamawiający zaprasza wykonawców dopuszczonych do udziału w postępowaniu do składania ofert wstępnych, prowadzi z nimi negocjacje, a następnie zaprasza ich do składania ofert (art. 54 ustawy z 29 stycznia 2004 r. ─ Prawo zamówień publicznych).

 Jest to tryb przewidziany zarówno w dyrektywie 2014/24/UE (klasycznej – art. 29) i 2014/25/UE (sektorowej – art. 46–47) jako procedura konkurencyjna z negocjacjami.

Zastosowanie trybu negocjacji z ogłoszeniem uzależnione jest od spełnienia przez zamawiającego co najmniej jednej z 6 występujących w art. 55 ust. 1 Pzp, okoliczności:

1)      w postępowaniu prowadzonym uprzednio w trybie przetargu nieograniczonego lub przetargu ograniczonego wszystkie oferty zostały odrzucone na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 1, 2, 4 lub 5 Pzp, lub zamawiający unieważnił postępowanie na podstawie art. 93 ust. 1 pkt 4 Pzp, a pierwotne warunki zamówienia nie zostały w istotny sposób zmienione;

2)      wartość zamówienia jest mniejsza niż kwoty progowe określone w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 Pzp;

3)      rozwiązania dostępne na rynku nie mogą zaspokoić, bez ich dostosowania, potrzeb zamawiającego;

4)      roboty budowlane, dostawy lub usługi obejmują rozwiązania projektowe lub innowacyjne;

5)      zamówienia nie mogą być udzielone bez wcześniejszych negocjacji z uwagi na szczególne okoliczności dotyczące ich charakteru, stopnia złożoności, warunków prawnych lub finansowych, lub z uwagi na ryzyko związane z robotami budowlanymi, dostawami lub usługami;

6)      jeżeli zamawiający nie może opisać przedmiotu zamówienia w sposób precyzyjny przez odniesienie się do określonej normy, europejskiej oceny technicznej, o której mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 lit. c Pzp, wspólnej specyfikacji technicznej, o której mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 lit. d Pzp, lub referencji technicznej.

W postępowaniu prowadzonym w trybie negocjacji z ogłoszeniem wyodrębnia się 4 etapy:

1)      Publiczne ogłoszenie o zamówieniu;

2)      Zaproszenie do składania ofert wstępnych;

3)      Prowadzenie negocjacji;

4)      Zaproszenie do składania ofert i wybór oferty najkorzystniejszej.

Jeżeli chodzi o publiczne ogłoszenie o zamówieniu, to zamawiający określa w ogłoszeniu minimalne wymagania i przedmiot zamówienia, o których mowa w art. 55a Pzp oraz informuje, czy przewiduje udzielenie zamówienia na podstawie ofert wstępnych bez przeprowadzania negocjacji lub czy przewiduje podział negocjacji na etapy i ilość etapów.

Zawarte w ogłoszeniu wymagania, wśród których mogą być m.in. wymienione cechy oferowanego produktu lub usługi, które muszą zostać spełnione przez wszystkich wykonawców – nie mogą ulec zmianie. Oferty, które nie spełniają minimalnych wymagań, nie powinny podlegać negocjacjom. Wynika to zarówno z art. 29 ust. 3 dyrektywy klasycznej, jak i art. 58 ust. 2c Pzp.

Ogłoszenie zamieszcza się w miejscu publicznie dostępnym w siedzibie zamawiającego oraz na stronie internetowej – art. 40 Pzp. Zamawiający może odstąpić od stosowania tego przepisy, jeżeli zaprosi do negocjacji wyłącznie tych wykonawców (wszystkich), którzy w prowadzonym uprzednio postępowaniu w trybie przetargu nieograniczonego lub ograniczonego złożyli oferty w terminie, treść tych ofert odpowiadała treści specyfikacji istotnych warunków zamówienia (SIWZ) i nie podlegali wykluczeniu.

Ogłoszenie powinno zawierać te same minimalne treści jak ogłoszenie o zamówieniu w trybie przetargu ograniczonego. Terminy składania wniosków są tożsame jak dla przetargu ograniczonego (art. 49 ust. 1–2 Pzp). Podobne są również zasady zapoznawania się z wnioskami i zwracania wniosków składanych po terminie (art. 50 Pzp).

Zamawiający, jeżeli przewidział to w ogłoszeniu o zamówieniu, może po dokonaniu oceny ofert, w celu wyboru najkorzystniejszej oferty, przeprowadzić aukcję elektroniczną (art. 91a Pzp).

Zaproszenie do składania ofert wstępnych otrzymują wykonawcy, którzy spełniają warunki udziału w postępowaniu – nie mniej niż 3, nie więcej niż 5. Jeżeli liczba wykonawców, którzy spełniają warunki udziału w postępowaniu, jest większa niż określona w ogłoszeniu, zamawiający zaprasza do składania ofert wstępnych wykonawców wyłonionych na podstawie kryteriów selekcji. Jeżeli mniejsza – zaprasza wszystkich spełniających warunki. Wykonawcę niezaproszonego do składania ofert wstępnych traktuje się jak wykluczonego z postępowania (art. 57 ust. 3 Pzp).

Treść zaproszenia – zgodnie z art. 60 ust. 2 Pzp, powinna zawierać:

1)      adres strony internetowej, na której dostępna jest SIWZ;

2)      termin składania ofert, adres, na który należy wysłać oferty, język lub języki, w których muszą być sporządzone;

3)      informacje o terminie i miejscu opublikowania ogłoszenia o zamówieniu lub ogłoszenia o ustanowieniu systemu kwalifikowania wykonawców;

4)      wagę przypisaną kryteriom oceny ofert, kolejności tych kryteriów od najważniejszego do najmniej ważnego, jeśli nie zostało to wcześniej ogłoszone.

Termin składania ofert wstępnych nie może być krótszy niż 30 dni od dnia przekazania zaproszenia.

Gdy chodzi o prowadzenie negocjacji, to należy pamiętać, że  elem negocjacji jest doprecyzowanie lub uzupełnienie opisu przedmiotu zamówienia lub warunków umowy w sprawie zamówienia publicznego. Do negocjacji zapraszani są wszyscy wykonawcy, którzy złożyli oferty wstępne niepodlegające odrzuceniu.

Negocjacje (art. 58 ust. 2c–3 Pzp) nie mogą prowadzić do zmiany minimalnych wymagań oraz kryteriów oceny ofert określonych w ogłoszeniu o zamówieniu. Zamawiający może podzielić negocjacje na etapy, w celu ograniczenia liczby ofert, pod warunkiem że przewidział to w ogłoszeniu o zamówieniu. Prowadzone negocjacje mają charakter poufny, co oznacza, że żadna ze stron nie może ujawnić informacji technicznych i handlowych bez zgody strony drugiej.

Informacje związane z negocjacjami, w szczególności dotyczące wymagań i zmian wprowadzonych do SIWZ, a także dokumenty i wyjaśnienia związane z negocjacjami są przekazywane wykonawcom na równych zasadach.

Po zakończeniu negocjacji zamawiający może doprecyzować lub uzupełnić SIWZ (art. 59 Pzp) wyłącznie w zakresie, w jakim była ona przedmiotem negocjacji.

Obowiązkowo należy żądać wadium, jeżeli wartość zamówienia jest równa lub przekracza progi unijne określone w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 Pzp, poniżej progów unijnych – fakultatywnie. Obowiązują przepisy art. 46 Pzp dotyczące zwrotu i zatrzymania wadium. Można żądać, zgodnie z art. 147–151 Pzp, zabezpieczenia należytego wykonania umowy.

Zakres zaproszenia do składania ofert ostatecznych jest tożsamy z zakresem zaproszenia do składania ofert wstępnych.

Termin składania ofert nie może być krótszy niż 10 dni od dnia przekazania zaproszenia do składania ofert. Stosuje się przepisy art. 45 i 46 Pzp dotyczące wadium.

Oferty ostateczne nie podlegają negocjacji, można jednak zastosować przepis art. 26 ust. 3 Pzp dotyczący wezwania wykonawcy do uzupełniania, poprawienia lub do udzielania wyjaśnień dotyczących oferty, w terminie wyznaczonym przez zamawiającego. Oferty ostateczne po zweryfikowaniu spełniania wymagań stanowią podstawę do wyboru oferty najkorzystniejszej.

Analogicznie jak w przetargu nieograniczonym lub ograniczonym zamawiającego obowiązujezamieszczenie ogłoszenia o udzieleniu zamówienia, w zależności od wartości zamówienia, w BZP lub przekazania Urzędowi Publikacji UE (art. 95 Pzp). Dokumentowanie postępowaniazamawiający sporządza protokół postępowania wraz z załącznikami, treść zależna od wartości zamówienia, zgodnie z art. 96–97 Pzp oraz rozporządzeniem w sprawie protokołu.Na niezgodne z przepisami ustawy czynności zamawiającego lub zaniechanie czynności, do której zamawiający jest zobowiązany na podstawie ustawy, przysługuje odwołanie do Krajowej Izby odwoławczej (art. 180 Pzp). Na orzeczenie KIO przysługuje skarga do sądu.

Podstawa prawna

Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/24/UE z 26 lutego 2014 r. w sprawie zamówień publicznych, uchylająca dyrektywę 2004/18/WE (Dz.Urz. UE L 94 z 28 marca 2014 r., str. 65 ze zm.) – art. 29 ust. 1–7.

Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/25/UE z 26 lutego 2014 r. w sprawie udzielania zamówień przez podmioty działające w sektorach gospodarki wodnej, energetyki, transportu i usług pocztowych, uchylająca dyrektywę 2004/17/WE (Dz.Urz. UE L 94 z 28 marca 2014 r., str. 243 ze zm.) – art. 46–47.

Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2015/1986 z 11 listopada 2015 r. ustanawiające standardowe formularze do publikacji ogłoszeń w dziedzinie zamówień publicznych i uchylające rozporządzenie wykonawcze (UE) nr 842/2011 (Dz.Urz. UE L 296 z 12 listopada 2015 r., str. 1).

Ustawa z 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych (Dz.U. z 2015 r. poz. 2164 ze zm.) ─ art. 11 ust. 8, art. 26 ust. 3, art. 30 ust. 1 pkt 2 lit. c–d, art. 40, art. 49 ust. 1–2, art. 45–46, art. 50, art. 51, art. 54, art. 55, art. 55a, art. 57 ust. 3, art. 58 ust. 2c, 3, art. 59, art. 60 ust. 2, art. 89 ust. 1 pkt 1, 2, 4 lub 5, art. 93 ust. 1 pkt 4, art. 95–97, art. 147–151, art. 180.

Rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z 28 grudnia 2015 r. w sprawie kwot wartości zamówień oraz konkursów, od których jest uzależniony obowiązek przekazywania ogłoszeń Urzędowi Publikacji Unii Europejskiej (Dz.U. poz. 2263)

Rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z 26 października 2010 r. w sprawie protokołu postępowania o udzielenie zamówienia publicznego (Dz.U. nr 223, poz. 1458).

Rozporządzeniu Ministra Rozwoju z 22 sierpnia 2016 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie kwot wartości zamówień oraz konkursów, od których jest uzależniony obowiązek przekazywania ogłoszeń Urzędowi Publikacji Unii Europejskiej (Dz.U. poz. 1386).

Rozporządzenie Ministra Rozwoju z 26 lipca 2016 r. w sprawie protokołu postępowania o udzielenie zamówienia publicznego (Dz.U. poz. 1128).

Rozporządzenie Ministra Rozwoju z 26 lipca 2016 r. w sprawie wzorów ogłoszeń zamieszczanych w Biuletynie Zamówień Publicznych (Dz.U. poz. 1127).

Wytyczne UZP dotyczące interpretacji przesłanek pozwalających na przeprowadzenie postępowania o zamówienie publiczne w trybie negocjacji z ogłoszeniem, dialogu konkurencyjnego, negocjacji bez ogłoszenia lub zamówienia z wolnej ręki (www.uzp.gov.pl).

Autor:

Elżbieta Cierlica