GWARANCJA JAKOŚCI

Stan prawny na dzień: 12.01.2024

Gwarancja jakości jest to zobowiązanie sprzedawcy do wykonania świadczenia np. zwrotu ceny, dostarczenia rzeczy wolnej od wad itp., jeśli rzecz przez niego sprzedana nie będzie mieć określonych właściwości. Gwarancja jakości może stanowić pozacenowe kryterium oceny ofert zgodnie z Prawem zamówień publicznych. Kryterium może dotyczyć np. długości oferowanego okresu gwarancji czy szybkości serwisu gwaranta.

Zgodnie z art. 242 ust. 1 ustawy Pzp zamawiający wybiera ofertę na podstawie:

1)     kryteriów jakościowych oraz ceny lub kosztu;

2)     tylko ceny lub kosztu.

Z kolei ust. 2 tego samego przepisu pośród kryteriów jakościowych wymienia m.in. serwis posprzedażny, pomoc techniczną, warunki dostaw takie jak termin, sposób lub czas dostawy, oraz okres realizacji.

Gwarancja jest jednym z najczęstszych jakościowych kryteriów oceny ofert, jakie zamawiający stosują w przetargach. Zazwyczaj przyznają wówczas punkty za określoną udzieloną długość gwarancji ponad ustawowe 2 lata. Zamawiający jako nabywca powinien wskazać w SWZ maksymalny i minimalny termin gwarancji.

Jak czytamy w komentarzu UZP do ustawy Pzp 2019 roku:

„W przypadku kryterium odnoszącego się do serwisu posprzedażnego czy pomocy technicznej zamawiający, dokonując oceny ofert, będzie poszukiwał odpowiedzi na pytania, jakie wsparcie czy pomoc są oferowane przez wykonawcę, czy są one dostosowane do wymagań zamawiającego, czy istotnie będą one dostępne dla zamawiającego i na jakich warunkach”.

Kryteriami oceny ofert dotyczącymi serwisu mogą być np. dostępność serwisu, czas reakcji czy też długość okresu gwarancji i jej zakres.

Gwarancja jakości rzeczy sprzedanej, dokument gwarancyjny, możliwe roszczenia – regulacje Kodeksu cywilnego

Gwarancja co do jakości rzeczy jest instytucją regulowaną przepisami Kodeksu cywilnego w jego art. 577–581. Zgodnie z art. 577 § 1 Kodeksu cywilnego udzielenie gwarancji następuje przez złożenie oświadczenia gwarancyjnego, które określa obowiązki gwaranta i uprawnienia kupującego w przypadku, gdy rzecz sprzedana nie ma właściwości określonych w tym oświadczeniu.

Prawo cywilne wskazuje, że obowiązki gwaranta z tytułu gwarancji towaru mogą w szczególności polegać na:

  • zwrocie zapłaconej ceny,
  • wymianie rzeczy objętej gwarancją bądź jej naprawie (usunięciu wady rzeczy) oraz
  • zapewnieniu innych usług.

Co do terminu gwarancji, to jeśli nie określono innego w dokumencie gwarancyjnym, przyjmuje się, że wynosi on 2 lata od chwili wydania rzeczy sprzedanej (art. 577 § 4 kc).

Gwarancja jakości a rękojmia za wady

Gwarancja w odróżnieniu od rękojmi jest dobrowolna i nie musi jej udzielać sprzedawca – tak jak w przypadku rękojmi. Najczęściej gwarancji udziela producent. Także długość terminu gwarancji zależy od decyzji gwaranta (choć gdy go nie określi, wynosi 2 lata). Po skorzystaniu z uprawnienia gwarancyjnego, jego okres biegnie od nowa od chwili wydania rzeczy wolnej od wad.

Autor:

Justyna Rek-Pawłowska

Justyna Rek-Pawłowska

Justyna Rek-Pawłowska

Prawnik z wieloletnim doświadczeniem w stosowaniu prawa zamówień publicznych, w tym jako pracownik działu prawnego dużej spółki budowlanej reprezentujący spółkę przed KIO, sporządzający opinie prawne...
Słowa kluczowe:
gwarancja jako kryterium