URZĄD ZAMÓWIEŃ PUBLICZNYCH (UZP) – CZYM JEST I ZA CO ODPOWIADA

Stan prawny na dzień: 16.12.2025

Urząd Zamówień Publicznych (UZP) to jednostka budżetowa, która obsługuje Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych. Prezes jest centralnym organem administracji rządowej właściwym w sprawach zamówień publicznych. W praktyce oznacza to, że UZP zapewnia Prezesowi zaplecze organizacyjne i merytoryczne do wykonywania zadań przypisanych w ustawie Prawo zamówień publicznych. Najważniejsze kompetencje prezesa, w których wspiera go także UZP, są wskazane w art. 469 ustawy Pzp. Urząd prowadzi także działania informacyjne i publikacyjne powiązane z systemem zamówień publicznych.

FAQ: Urząd Zamówień Publicznych

Czy UZP i Prezes UZP to to samo?

Nie. Prezes UZP jest centralnym organem administracji rządowej właściwym w sprawach zamówień publicznych, a UZP jest jednostką budżetową zapewniającą Prezesowi obsługę organizacyjną i merytoryczną.

Czy UZP rozpoznaje odwołania w przetargach?

UZP nie jest organem właściwym do rozpatrywania odwołań. Odwołania rozpoznaje Krajowa Izba Odwoławcza (KIO) w przypadkach określonych w Pzp.

Gdzie szukać ogłoszeń o zamówieniach publicznych?

Najczęściej w Biuletynie Zamówień Publicznych (BZP) w ramach Platformy e-Zamówienia, a dla ogłoszeń „unijnych” – w TED (Tenders Electronic Daily); Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Czy UZP publikuje interpretacje i materiały dla praktyki?

Tak. Prezes UZP (przy wsparciu urzędu) prowadzi działania informacyjne i edukacyjne oraz wspiera jednolite stosowanie przepisów Pzp, w tym przez upowszechnianie informacji istotnych dla praktyki. Materiały edukacyjne publikowane są na stronie Urzędu w zakładce Repozytorium wiedzy.

Kto sprawuje nadzór nad Prezesem UZP?

Minister właściwy do spraw gospodarki.

Na jakiej podstawie prawnej działa UZP?

Zasady funkcjonowania UZP i rola Prezesa UZP wynikają z ustawy z 11 września 2019 r. – Prawo zamówień publicznych (art. 466–472), a kluczowe kompetencje Prezesa wskazuje art. 469 Pzp.

Podstawa prawna i status UZP

Funkcjonowanie Urzędu Zamówień Publicznych oraz rola Prezesa UZP wynikają z ustawy z 11 września 2019 r. – Prawo zamówień publicznych (art. 466–479). Ustawa rozdziela dwie role:

  • Prezes UZP – centralny organ administracji rządowej właściwy w sprawach zamówień publicznych,
  • UZP – jednostka budżetowa zapewniająca Prezesowi obsługę, czyli zaplecze organizacyjne i merytoryczne.

Ten podział ma znaczenie praktyczne: gdy w obiegu pojawia się skrót „kompetencje UZP”, chodzi o kompetencje Prezesa UZP (art. 469 ustawy Pzp), wykonywane przy wsparciu urzędu.

Prezes UZP – rola, nadzór i powołanie

Prezes Urzędu Zamówień Publicznych jest centralnym organem administracji rządowej właściwym w sprawach zamówień publicznych. Nadzór nad Prezesem UZP sprawuje minister właściwy do spraw gospodarki.

Stanowisko Prezesa UZP jest obsadzane w drodze otwartego i konkurencyjnego naboru. Następnie minister właściwy do spraw gospodarki powołuje Prezesa UZP spośród kandydatów wyłonionych w tym naborze (art. 468 ustawy Pzp).

W tym układzie UZP pełni rolę zaplecza: zapewnia obsługę i wspiera Prezesa w bieżącej realizacji zadań ustawowych, w tym kompetencji z art. 469 ustawy Pzp.

Kompetencje Prezesa UZP realizowane przy wsparciu UZP (art. 469 Pzp)

W systemie zamówień publicznych ustawa przypisuje kompetencje Prezesowi UZP (art. 469 Pzp). Urząd Zamówień Publicznych zapewnia Prezesowi obsługę, dlatego w praktyce realizacja zadań odbywa się przy wykorzystaniu zaplecza organizacyjnego i merytorycznego UZP.

Najważniejsze obszary kompetencji z art. 469 Pzp obejmują w szczególności:

  1. Nadzór nad systemem i kontrolę – czuwanie nad funkcjonowaniem systemu zamówień publicznych oraz wykonywanie zadań kontrolnych przewidzianych ustawą.
  2. Analizy i sprawozdawczość – prowadzenie analiz funkcjonowania systemu oraz przygotowywanie materiałów informacyjnych i sprawozdawczych dotyczących zamówień.
  3. Wspieranie jednolitego stosowania Pzp – działania interpretacyjne i upowszechnianie informacji istotnych dla praktyki udzielania zamówień, z uwzględnieniem orzecznictwa (m.in. KIO, sądów, SN, TSUE, TK).
  4. Edukację i informację – działalność edukacyjno-informacyjną dla uczestników rynku (zamawiających i wykonawców), w tym udzielanie informacji telefonicznie i komunikacją elektroniczną.
  5. Rozwiązania systemowe i publikacje – realizację zadań związanych z funkcjonowaniem narzędzi wskazanych w Pzp, w tym wydawanie w formie elektronicznej Biuletynu Zamówień Publicznych oraz wsparcie rozwiązań publikacyjnych (Platforma e-Zamówienia).
  6. System środków ochrony prawnej – zadania związane z funkcjonowaniem systemu odwoławczego w zakresie określonym w Pzp, w tym dotyczące Krajowej Izby Odwoławczej.
  7. Współpracę międzynarodową i obowiązki unijne – wykonywanie obowiązków i sprawozdawczości związanych z prawem UE oraz współpracę w tym obszarze.
  8. Współpracę z organami kontroli – uczestnictwo w mechanizmach uzgadniania podejścia do kontroli i interpretacji w zakresie określonym ustawą.

Organizacja UZP – jak jest zbudowany urząd

Urząd Zamówień Publicznych działa jako aparat pomocniczy Prezesa UZP. Szczegółową organizację UZP określa statut nadawany przez ministra właściwego do spraw gospodarki (art. 467 ust. 2 Pzp).

Struktura urzędu ma charakter departamentowo-biurowy i jest ukształtowana tak, aby zapewnić Prezesowi UZP bieżącą obsługę w realizacji zadań, w tym kompetencji z art. 469 Pzp. Statut wskazuje także, że UZP zapewnia obsługę Prezesa UZP, a siedzibą urzędu jest Warszawa.

Struktura organizacyjna obejmuje m.in.:

  • Departament Prawny,
  • Departament Kontroli Zamówień Publicznych,
  • Departament Unii Europejskiej i Współpracy Międzynarodowej,
  • Departament Danych i Informatyzacji,
  • Departament Informacji, Edukacji i Wydawnictw,
  • Biuro Odwołań,
  • Biuro Dyrektora Generalnego,
  • samodzielne stanowiska: Audytor Wewnętrzny, IOD, Rzecznik Prasowy.

UZP, KIO i Rada Zamówień Publicznych – kto za co odpowiada

W systemie zamówień publicznych, obok Prezesa UZP (obsługiwanego przez UZP), działają instytucje o odrębnych zadaniach. W praktyce najczęściej są mylone trzy role:

1)       UZP (obsługa),

2)       KIO (odwołania) i

3)       Rada (opinie).

Krajowa Izba Odwoławcza jest organem właściwym m.in. do rozpoznawania odwołań w przypadkach określonych w ustawie Pzp. Organizacja UZP, określana w statucie, ma zapewniać obsługę nie tylko Prezesa UZP, ale również KIO – w zakresie wskazanym w Pzp.

Rada Zamówień Publicznych działa przy Prezesie UZP jako organ opiniodawczo-doradczy. Wyraża opinie w istotnych sprawach systemu zamówień oraz opiniuje projekty aktów normatywnych przedstawione jej przez Prezesa.

W skrócie:

  • odwołania co do zasady rozpoznaje KIO,
  • opinie i doradztwo dla Prezesa zapewnia Rada,
  • obsługę organizacyjną i merytoryczną Prezesa (oraz – w zakresie Pzp – KIO) zapewnia UZP.

Gdzie publikowane są ogłoszenia i gdzie szukać informacji o postępowaniach

W praktyce UZP bywa kojarzony przede wszystkim z dostępem do ogłoszeń i informacji o postępowaniach o udzielenie zamówień publicznych. Warto jednak rozdzielić: UZP odpowiada za rozwiązania i narzędzia systemowe, a same ogłoszenia i dane o postępowaniach są publikowane w konkretnych serwisach.

Najważniejsze źródła informacji to:

  • Biuletyn Zamówień Publicznych (BZP) – publikacja ogłoszeń przewidzianych ustawą; BZP stanowi integralną część Platformy e-Zamówienia i działa w formie elektronicznej;
  • Platforma e-Zamówienia – bezpłatna platforma zapewniająca e-usługi wspierające proces udzielania zamówień zgodnie z Pzp, w tym dostęp do ogłoszeń i informacji o postępowaniach;
  • TED (Tenders Electronic Daily) – oficjalny portal UE z ogłoszeniami publikowanymi w Suplemencie do Dziennika Urzędowego UE (w praktyce: podstawowe źródło ogłoszeń „unijnych”).

Wskazówka praktyczna: to, gdzie ogłoszenie powinno się pojawić (BZP czy TED), zależy od rodzaju i parametrów zamówienia oraz od wymogów wynikających z przepisów.

UZP – co robi, a czego nie robi (najczęstsze nieporozumienia)

UZP/Prezes UZP: koordynuje funkcjonowanie systemu zamówień publicznych, prowadzi działania kontrolne i analityczne, wspiera jednolite stosowanie Pzp, realizuje zadania informacyjno-edukacyjne oraz odpowiada za rozwiązania systemowe i publikacyjne przewidziane w Pzp.


UZP nie jest organem „od rozstrzygania sporów”: odwołania w sprawach zamówień publicznych co do zasady rozpoznaje Krajowa Izba Odwoławcza (KIO), a Rada Zamówień Publicznych pełni funkcję opiniodawczo-doradczą przy Prezesie UZP.

Siedziba i złożenie pisma

Urząd Zamówień Publicznych

ul. Postępu 17A

02-676 Warszawa

Biuro: 22 458 77 01

eDoręczenia: AE:PL-38390-18806-HVTGC-26

Kontakty do poszczególnych jednostek organizacyjnych:

Najważniejsze w skrócie (UZP)

  • UZP jest jednostką budżetową i zapewnia obsługę Prezesa UZP.
  • Prezes UZP to centralny organ administracji rządowej właściwy w sprawach zamówień publicznych.
  • „Kompetencje UZP” w praktyce oznaczają kompetencje Prezesa UZP (art. 469 Pzp) realizowane przy wsparciu urzędu.
  • Odwołania rozpoznaje co do zasady KIO, a Rada Zamówień Publicznych pełni rolę doradczo-opiniodawczą.
  • Ogłoszeń i informacji o postępowaniach szuka się m.in. w BZP/e-Zamówieniach oraz w TED (dla ogłoszeń unijnych).

Zobacz także: PRAWO ZAMÓWIEŃ PUBLICZNYCH, KRAJOWA IZBA ODWOŁAWCZA, BIULETYN ZAMÓWIEŃ PUBLICZNYCH, PLATFORMA E-ZAMÓWIENIA, TED (TENDERS ELECTRONIC DAILY), RADA ZAMÓWIEŃ PUBLICZNYCH, URZĄD PUBLIKACJI UNII EUROPEJSKIEJ, DZIENNIK URZĘDOWY UNII EUROPEJSKIEJ

Autor:

Justyna Rek-Pawłowska

Justyna Rek-Pawłowska

Justyna Rek-Pawłowska

Prawnik z wieloletnim doświadczeniem w stosowaniu Prawa zamówień publicznych, w tym jako pracownik działu prawnego dużej spółki budowlanej na rynku inwestycji infrastrukturalnych reprezentujący...