Urząd Zamówień Publicznych (UZP) to jednostka budżetowa, która obsługuje Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych. Prezes jest centralnym organem administracji rządowej właściwym w sprawach zamówień publicznych. W praktyce oznacza to, że UZP zapewnia Prezesowi zaplecze organizacyjne i merytoryczne do wykonywania zadań przypisanych w ustawie Prawo zamówień publicznych. Najważniejsze kompetencje prezesa, w których wspiera go także UZP, są wskazane w art. 469 ustawy Pzp. Urząd prowadzi także działania informacyjne i publikacyjne powiązane z systemem zamówień publicznych.
Czy UZP i Prezes UZP to to samo?
Nie. Prezes UZP jest centralnym organem administracji rządowej właściwym w sprawach zamówień publicznych, a UZP jest jednostką budżetową zapewniającą Prezesowi obsługę organizacyjną i merytoryczną.
Czy UZP rozpoznaje odwołania w przetargach?
UZP nie jest organem właściwym do rozpatrywania odwołań. Odwołania rozpoznaje Krajowa Izba Odwoławcza (KIO) w przypadkach określonych w Pzp.
Gdzie szukać ogłoszeń o zamówieniach publicznych?
Najczęściej w Biuletynie Zamówień Publicznych (BZP) w ramach Platformy e-Zamówienia, a dla ogłoszeń „unijnych” – w TED (Tenders Electronic Daily); Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Czy UZP publikuje interpretacje i materiały dla praktyki?
Tak. Prezes UZP (przy wsparciu urzędu) prowadzi działania informacyjne i edukacyjne oraz wspiera jednolite stosowanie przepisów Pzp, w tym przez upowszechnianie informacji istotnych dla praktyki. Materiały edukacyjne publikowane są na stronie Urzędu w zakładce Repozytorium wiedzy.
Kto sprawuje nadzór nad Prezesem UZP?
Minister właściwy do spraw gospodarki.
Na jakiej podstawie prawnej działa UZP?
Zasady funkcjonowania UZP i rola Prezesa UZP wynikają z ustawy z 11 września 2019 r. – Prawo zamówień publicznych (art. 466–472), a kluczowe kompetencje Prezesa wskazuje art. 469 Pzp.
Funkcjonowanie Urzędu Zamówień Publicznych oraz rola Prezesa UZP wynikają z ustawy z 11 września 2019 r. – Prawo zamówień publicznych (art. 466–479). Ustawa rozdziela dwie role:
Ten podział ma znaczenie praktyczne: gdy w obiegu pojawia się skrót „kompetencje UZP”, chodzi o kompetencje Prezesa UZP (art. 469 ustawy Pzp), wykonywane przy wsparciu urzędu.
Prezes Urzędu Zamówień Publicznych jest centralnym organem administracji rządowej właściwym w sprawach zamówień publicznych. Nadzór nad Prezesem UZP sprawuje minister właściwy do spraw gospodarki.
Stanowisko Prezesa UZP jest obsadzane w drodze otwartego i konkurencyjnego naboru. Następnie minister właściwy do spraw gospodarki powołuje Prezesa UZP spośród kandydatów wyłonionych w tym naborze (art. 468 ustawy Pzp).
W tym układzie UZP pełni rolę zaplecza: zapewnia obsługę i wspiera Prezesa w bieżącej realizacji zadań ustawowych, w tym kompetencji z art. 469 ustawy Pzp.
W systemie zamówień publicznych ustawa przypisuje kompetencje Prezesowi UZP (art. 469 Pzp). Urząd Zamówień Publicznych zapewnia Prezesowi obsługę, dlatego w praktyce realizacja zadań odbywa się przy wykorzystaniu zaplecza organizacyjnego i merytorycznego UZP.
Najważniejsze obszary kompetencji z art. 469 Pzp obejmują w szczególności:
Urząd Zamówień Publicznych działa jako aparat pomocniczy Prezesa UZP. Szczegółową organizację UZP określa statut nadawany przez ministra właściwego do spraw gospodarki (art. 467 ust. 2 Pzp).
Struktura urzędu ma charakter departamentowo-biurowy i jest ukształtowana tak, aby zapewnić Prezesowi UZP bieżącą obsługę w realizacji zadań, w tym kompetencji z art. 469 Pzp. Statut wskazuje także, że UZP zapewnia obsługę Prezesa UZP, a siedzibą urzędu jest Warszawa.
Struktura organizacyjna obejmuje m.in.:
W systemie zamówień publicznych, obok Prezesa UZP (obsługiwanego przez UZP), działają instytucje o odrębnych zadaniach. W praktyce najczęściej są mylone trzy role:
1) UZP (obsługa),
2) KIO (odwołania) i
3) Rada (opinie).
Krajowa Izba Odwoławcza jest organem właściwym m.in. do rozpoznawania odwołań w przypadkach określonych w ustawie Pzp. Organizacja UZP, określana w statucie, ma zapewniać obsługę nie tylko Prezesa UZP, ale również KIO – w zakresie wskazanym w Pzp.
Rada Zamówień Publicznych działa przy Prezesie UZP jako organ opiniodawczo-doradczy. Wyraża opinie w istotnych sprawach systemu zamówień oraz opiniuje projekty aktów normatywnych przedstawione jej przez Prezesa.
W skrócie:
W praktyce UZP bywa kojarzony przede wszystkim z dostępem do ogłoszeń i informacji o postępowaniach o udzielenie zamówień publicznych. Warto jednak rozdzielić: UZP odpowiada za rozwiązania i narzędzia systemowe, a same ogłoszenia i dane o postępowaniach są publikowane w konkretnych serwisach.
Najważniejsze źródła informacji to:
Wskazówka praktyczna: to, gdzie ogłoszenie powinno się pojawić (BZP czy TED), zależy od rodzaju i parametrów zamówienia oraz od wymogów wynikających z przepisów.
UZP/Prezes UZP: koordynuje funkcjonowanie systemu zamówień publicznych, prowadzi działania kontrolne i analityczne, wspiera jednolite stosowanie Pzp, realizuje zadania informacyjno-edukacyjne oraz odpowiada za rozwiązania systemowe i publikacyjne przewidziane w Pzp.
UZP nie jest organem „od rozstrzygania sporów”: odwołania w sprawach zamówień publicznych co do zasady rozpoznaje Krajowa Izba Odwoławcza (KIO), a Rada Zamówień Publicznych pełni funkcję opiniodawczo-doradczą przy Prezesie UZP.
Urząd Zamówień Publicznych
ul. Postępu 17A
02-676 Warszawa
Biuro: 22 458 77 01
e-mail: [email protected]
ePUAP: /UZP/SkrytkaESP
eDoręczenia: AE:PL-38390-18806-HVTGC-26
Kontakty do poszczególnych jednostek organizacyjnych:
Zobacz także: PRAWO ZAMÓWIEŃ PUBLICZNYCH, KRAJOWA IZBA ODWOŁAWCZA, BIULETYN ZAMÓWIEŃ PUBLICZNYCH, PLATFORMA E-ZAMÓWIENIA, TED (TENDERS ELECTRONIC DAILY), RADA ZAMÓWIEŃ PUBLICZNYCH, URZĄD PUBLIKACJI UNII EUROPEJSKIEJ, DZIENNIK URZĘDOWY UNII EUROPEJSKIEJ