Niedozwolony podział zamówienia na części w inwestycji budowy mostu – omówienie wyroku KIO

Stan prawny na dzień: 20.01.2022
Niedozwolony podział zamówienia na części

Zamawiający może podzielić zamówienie na części. Ustawodawca zachęca go do tego działania, m.in. po to, by zwiększyć zaangażowanie na rynku zamówień publicznych wykonawców z sektora małych i średnich przedsiębiorstw. Decyzja o podziale nie może jednak służyć temu, by ominąć przepisy ustawy Pzp. Takiej sprawie przyglądał się w ostatnim czasie prezes UZP w toku prowadzonej kontroli doraźnej w inwestycji na budowę mostu. Zastrzeżenia od jej wyniku rozpatrzyła Krajowa Izba Odwoławcza. Sprawdź, jaki był wynik postępowania (uchwała Krajowej Izby Odwoławczej z 14 października 2021 r., sygn. akt KIO/KD 19/21).

W tym artykule
  • Kontrola prezesa UZP wykazała nieuprawniony podział w inwestycji budowy mostu
  • Rozpoznanie zastrzeżeń zamawiającego od wyników kontroli
  • Inwestycję należało potraktować kompleksowo
  • Zamawiający nie zastosował reguł szacowania wartości robót budowlanych
  • Zamawiający był w stanie właściwie zaplanować zamówienia
  • Werdykt: podział inwestycji był niezgodny z prawem

W opracowaniu przeczytasz m.in.:

  • Izba uznała, że w omawianej sprawie wystąpiło jedno zamówienie na roboty budowlane, którego przedmiotem była „Budowa mostu w Plutach”. Sam zamawiający stwierdził w zastrzeżeniach, że planował zrealizować inwestycję, której przedmiotem była budowa mostu.
  • KIO stwierdziła przy tym, że na rynku funkcjonuje wielu wykonawców, którzy są zdolni do kompleksowej realizacji zamówienia. Mogli zatem wybudować most i dostarczyć odpowiednie materiały budowlane oraz zapewnić odpowiednią organizację ruchu.
  • Między wszystkimi czterema zamówieniami, których zamawiający udzielił odrębnie, a które składały się na inwestycję pn. „Budowa mostu w Plutach” zachodziła tożsamość przedmiotowa. Dotyczyły bowiem realizacji tego samego projektu.
  • Zamawiający powinien był oszacować wartość zamówienia na roboty budowlane zgodnie z art. 33 ust. 2 ustawy Pzp. Stosownie do jego brzmienia szacunkowa wartość zamówienia powinna uwzględniać również wartość dostaw i usług oddanych przez zamawiającego do dyspozycji wykonawcy, o ile są one niezbędne do wykonania tych robót budowlanych.
  • Wartość zamówienia na „Zakup stalowej konstrukcji mostu jednoprzęsłowego, dwuściennego” należało zsumować z wartością szacunkową robót budowlanych w przedmiocie budowy mostu. Zakup konstrukcji stalowej stanowił dostawę niezbędną do realizacji całego projektu.
  • Skład orzekający uznał, że zamawiający powinien łącznie oszacować części zamówienia ujęte w czterech zamówieniach, dotyczących realizacji inwestycji pn. „Budowa mostu w Plutach”. Potem powinien był przeprowadzić jedno postępowanie na wszystkie części lub oddzielne procedury dla każdej z ww. części, zgodnie z przepisami ustawy Pzp. Ich łączna wartość przekroczyła bowiem kwotę 30.000 euro.

O niedozwolonym podziale zamówienia na części piszemy także tutaj:

Pozostało jeszcze 69% treści

Aby zobaczyć cały artykuł, zaloguj się lub zamów dostęp.

Nie jesteś jeszcze użytkownikiem Portalu?

Zamów już teraz pełny dostęp do portalu i korzystaj z:

  • 4 519 fachowych porad prawnych
  • możliwości zadawania 3 własnych pytań w miesiącu
  • codziennie aktualizowanej bazy ponad 650 000 przetargów
  • nielimitowanej możliwości ustawienia alertów i powiadomień o nowych przetargach
  • ponad 200 wzorów dokumentów
  • 22 szkoleń wideo na tematy związane z Pzp
  • wyroków KIO oraz słownika kodów CPV

Zamów dostęp

Masz dostęp do portalu?

Zaloguj się.

Adres e-mail:

Hasło

Nie pamiętam hasła
Agata Hryc-Ląd

Agata Hryc-Ląd

specjalistka z zakresu zamówień publicznych zawodowo związana z największą instytucją zamawiającą w Polsce działającą w branży inwestycji infrastrukturalnych, uczestniczka procesu legislacyjnego...