Czy trzeba sporządzać uzasadnienie skorzystania z art. 6a specustawy, aby móc nie stosować Pzp?

Dodano: 15.12.2020
Pytanie:

Nabywamy aktualnie aparaturę laboratoryjno-medyczną dla pracowni wirusologii, która jest na liście podmiotów wykonujących testy na COVID-19. Czy poniższe wyjaśnienie jest wystarczające, aby  móc udzielić zamówienia poza ustawą Pzp z powołaniem się na art. 6a tzw. ustawy o COVID-19 (Dz.U. z 2020 r. poz. 374)? Uzasadnienie: „Zakup sprzętu stosownie do ustawy z 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz.U. z 2020 r. poz. 374). Zakup aparatury niezbędnej do diagnostyki zakażeń COVID-19 celem przeciwdziałania rozprzestrzeniania się choroby i ochrony zdrowia publicznego”.

Odpowiedź:

W przypadku zakupów wyłączonych ze stosowania ustawy Pzp na podstawie art. 6a ustawy z 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych, nie ma wymogu sporządzania dodatkowego uzasadnienia przez zamawiającego realizującego zamówienie w celu przeciwdziałania COVID-19. Zapis zaproponowany w pytaniu jest wystarczający i wskazuje na dokonanie odpowiedniej analizy stanu faktycznego i prawnego po stronie zamawiającego.

Zgodnie z art. 6a ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych do zamówień na usługi lub dostawy niezbędne do przeciwdziałania COVID-19 nie stosuje się przepisów ustawy z 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych (Dz.U. z 2019 r. poz. 1843), jeżeli zachodzi wysokie prawdopodobieństwo szybkiego i niekontrolowanego rozprzestrzeniania się choroby lub jeżeli wymaga tego ochrona zdrowia publicznego.

Przy czym gdy mowa jest o „przeciwdziałaniu COVID-19” rozumie się przez to wszelkie czynności związane ze zwalczaniem zakażenia, zapobieganiem rozprzestrzeniania się, profilaktyką oraz zwalczaniem skutków, w tym społeczno-gospodarczych, choroby zakaźnej wywołanej wirusem SARS-CoV-2.

 

Ważne

Przepisy nie wymagają sporządzania szczególnego rodzaju uzasadnienia dla podejmowanych przez zamawiającego działań. Regulacje te mają bowiem w swoim założeniu na celu ułatwienie, przyspieszenie i odformalizowanie podejmowanych przez zamawiającego kroków.

 

Warto natomiast pamiętać, że Urząd Zamówień Publicznych w opinii pt.: „Komunikat w sprawie art. 6 tzw. ustawy o COVID-19” wskazuje na konieczność dokonania każdorazowo, przed podjęciem decyzji o zastosowaniu tego wyłączenia przez zamawiającego analizy konkretnego stanu faktycznego, jednak nie wymaga sporządzania dodatkowych uzasadnień, czy wprowadzania innych formalności. Analiza ta, jak każda analiza stanu faktycznego w odniesieniu do stanu prawnego, ma pomóc zmawiającemu zakwalifikować dane zamówienie jako wpisujące się w wyłączenie obowiązku stosowania ustawy Pzp (bądź niewpisujące się).

Odpowiedź udzielona:

15 grudnia 2020 r.

Autor:

Justyna Andała-Sępkowska

prawnik z wieloletnią praktyką w dziedzinie zamówień publicznych po stronie zamawiającego,

autorka licznych profesjonalnych publikacji poświęconych zamówieniom publicznym

Justyna Andała-Sępkowska

Justyna Andała-Sępkowska

Prawnik z wieloletnią praktyką w dziedzinie zamówień publicznych po stronie zamawiającego. Autorka licznych profesjonalnych publikacji poświęconych problematyce związanej z prawem zamówień...