zmiana przepisów

Udzielanie zamówień o wartości mniejszej od progów unijnych

Tryb podstawowy – warianty procedur dla zakupów krajowych

Tryb podstawowy to procedura, która służy do zlecania zamówień krajowych. Do jakiej kwoty zastosujesz tryb podstawowy? Zrealizujesz w nim zakupy od 130.000 zł do progów unijnych. W tym artykule przeczytasz o tym, jakie warianty procedury podstawowej przewiduje ustawa Pzp. Dowiesz się, jakie różnice są między przetargiem nieograniczonym a trybem podstawowym. Po przeczytaniu opracowania będziesz też wiedział, który wariant trybu podstawowego jest dla Ciebie najbardziej odpowiedni.

W tym artykule
  • Do jakiej kwoty stosuje się procedurę podstawową? Omawiana procedura służy do zlecania zamówień klasycznych o wartości mniejszej niż progi unijne i równej bądź wyższej od 130.000 zł. 
  • Artykuł 275 ustawy Pzp reguluje uproszczoną i elastyczną procedurę dla zamówień krajowych. Jest to tryb podstawowy, który zamawiający rozpoczyna ogłoszeniem o zamówieniu w Biuletynie Zamówień Publicznych. W odpowiedzi na nie oferty mogą składać wszyscy zainteresowani wykonawcy.
  • W ramach procedury podstawowej istnieją 3 warianty (choć pojęcie to nie ma charakteru ustawowego), udzielania zamówień. Każdy z nich rozpoczyna się od publicznego ogłoszenia o zamówieniu w BZP.
  • Wariant I procedury podstawowej charakteryzuje się wyborem oferty najkorzystniejszej bez negocjacji. Ten wariant porównuje się z przetargiem nieograniczonym
  • Wariant II w procedurze podstawowej stwarza zamawiającemu możliwość prowadzenia negocjacji, aby ulepszyć treść ofert, które ocenia w ramach kryteriów oceny ofert, o ile przewidzi taką możliwość. Po zakończeniu negocjacji zaprasza zaś wykonawców do składania ofert dodatkowych.
  • Nawet gdy wykonawca zaproszony do negocjacji w wariancie II nie weźmie udziału w negocjacjach, zamawiający ma obowiązek zaprosić go do składania ofert dodatkowych
  • Wariant III procedury podstawowej to wariant z obowiązkowymi negocjacjami w celu ulepszenia treści ofert.
  • W wariancie III pierwotna oferta przestaje wiązać wykonawcę jedynie w zakresie, w jakim złoży on korzystniejszą ofertę dodatkową. Oferta dodatkowa stanowi zatem wyjątkowo dopuszczalną zmianę pierwotnie oferowanych elementów oferty, które podlegają ocenie w ramach kryteriów oceny ofert. W pozostałym zakresie wykonawca jest nadal związany ofertą, którą złożył w odpowiedzi na ogłoszenie o zamówieniu w BZP.
Nowe Prawo zamówień publicznych − bądź na bieżąco

Nowe Prawo zamówień publicznych − bądź na bieżąco z ważnymi regulacjami (cz. IV)

Od 1 stycznia 2021 r. zamawiający nie będzie już musiał odrzucać oferty wykonawcy z uwagi na upływ terminu związania nią. Wykonawcy będą mogli odwoływać się na każdą czynność i zaniechanie w postępowaniu niezgodne przepisami ustawy Pzp niezależnie od wartości zamówienia. Zmiany będą dotyczyć także procedury odwróconej oraz zwrotu wadium złożonego w formie gwarancji bankowej bądź ubezpieczeniowej. Zachęcam do zapoznania się z czwartą, ostatnią częścią tekstu omawiającego najważniejsze nowe regulacje, które zaczną obowiązywać od 2 stycznia 2021 r. Polecam Twojej uwadze także trzy poprzednie części artykułu:

  • Otwarcie ofert ma następować niezwłocznie po upływie terminu składania ofert, jednak nie później niż następnego dnia po dniu, w którym upłynął termin składania ofert.
  • Zamawiający ma dokonywać wyboru najkorzystniejszej oferty w terminie związania ofertą, który został określony w dokumentach zamówienia. Jednak upływ terminu związania ofertą nie będzie stanowił podstawy do odrzucenia oferty wykonawcy, która otrzymała najwyższą ocenę, o ile wykonawca ten wyrazi pisemną zgodę na wybór jego oferty w okolicznościach upływu terminu związania ofertą.
  • Zarówno w procedurze unijnej, jak i w krajowej, przedmiotem odwołania będzie mogła być każda niezgodna z przepisami ustawy czynność zamawiającego podjęta w postępowaniu o udzielenie zamówienia, konkursie, systemie kwalifikowania wykonawców, w tym na projektowane postanowienia umowy w sprawie zamówienia publicznego, lub każde zaniechanie czynności, do której zamawiający jest zobowiązany na podstawie ustawy.
  • Zamawiający będzie prowadził protokół postępowania, wedle własnego uznania, w postaci elektronicznej lub papierowej. Jeżeli dane dotyczące postępowania zostaną ujawnione w ogłoszeniu publikowanym odpowiednio z BZP lub w Dz.Urz. UE, za wystarczające zostanie uznane załączenie treści ogłoszenia w formie załącznika do protokołu.