zamówienia wojskowe

Zamówienia publiczne w jednostce wojskowej – wykonawca może być zobowiązany do uzyskania przepustki

Pytanie:

Zwracam się z prośbą o opinię prawną w sprawie wstępu cudzoziemców na teren jednostki wojskowej podczas realizacji zamówienia publicznego. Czy zamawiający prowadząc postępowanie na zamówienie, które nie kwalifikuje się jako to z dziedziny obronności i bezpieczeństwa, a którego realizacja będzie wiązać się ze wstępem wykonawcy oraz jego pracowników na teren chronionej jednostki, może zastosować w dokumentacji zapis:

„Osoby biorące udział w realizacji zamówienia (wykonawca główny i podwykonawcy) powinni posiadać obywatelstwo polskie. W przypadku braku polskiego obywatelstwa powinny posiadać jednorazowe pozwolenie uprawniające do wstępu obcokrajowców na teren chronionej jednostki i instytucji wojskowej, zgodnie z Decyzją Nr 19/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 24 stycznia 2017 r. w sprawie organizowania przedsięwzięć współpracy międzynarodowej w resorcie obrony narodowej (Dz.U. MON z 2017 r. poz. 18). W przypadku realizacji usługi/zamówienia przedsięwzięcia z wykorzystaniem osób nieposiadających obywatelstwa polskiego zgłoszenie osób i pojazdów do wykonania czynności zleconej powinno zostać zrealizowane w terminie 21 dni roboczych przed wejściem na obiekty wojskowe. Brak zgody w formie pozwolenia jednorazowego będzie skutkował niewpuszczeniem na teren obiektów wojskowych, przy czym nie może to być traktowane jako utrudnienie realizacji zamówienia przez zamawiającego”.

Czy przywołana podstawa prawna tj. Decyzja Nr 19/MON Ministra Obrony Narodowej z 24 stycznia 2017 r. w sprawie organizowania przedsięwzięć współpracy międzynarodowej w resorcie obrony narodowej (Dz.U. MON z 2017 r. poz. 18) jest właściwa w przedmiotowym zakresie? Czy zgodnie z zapisami ww. Decyzji dotyczy ona instytucji realizującej oraz przedsięwzięcia, których to definicje zostały określone w § 2 pkt 10 i 27 instrukcji w sprawie organizowania współpracy międzynarodowej w resorcie obrony narodowej?

Czy przepisy ww. Decyzji mają zastosowanie w przypadku wstępu wykonawcy oraz jego pracowników na teren chronionej jednostki w celu realizacji zamówienia na podstawie ustawy Pzp, które to nie jest zamówieniem w dziedzinie obronności i bezpieczeństwa?  

Czy istnieje akt prawny regulujący wstęp wykonawcy oraz jego pracowników na teren chronionej jednostki w celu realizacji zamówienia udzielonego na podstawie przepisów ustawy Pzp? Czy zastosowanie przez zamawiającego w dokumentacji postępowania wcześniej cytowanego zapisu nie narusza art. 7 ust. 1 ustawy Pzp dotyczącego równego traktowania wykonawców?