zamówienia publiczne w czasie COVID-19

4 pytania o zamówienia publiczne w czasie COVID-19

4 pytania o zamówienia publiczne w czasie COVID-19

Trwająca epidemia COVID-19 stwarza poważne utrudnienia zarówno dla zamawiających, którzy potrzebują na bieżąco udzielać zamówień jak i wykonawców realizujących umowy. Ustawodawca dostrzegł na tym polu znaczne problemy i dlatego w odniesieniu do zamówień publicznych w czasie COVID-19 wprowadził szczególne regulacje. Przewidują one m.in. odmienne zasady naliczania i potrącania kar umownych. Zwalniają ze stosowania ustawy Pzp do udzielania niektórych zamówień. W artykule odpowiadamy na 4 pytania naszych Czytelników związane z zamówieniami publicznymi w czasie COVID-19. Skorzystaj z praktycznych wskazówek.      

W tym artykule
  1. COVID-19 w zamówieniach publicznych – co z karami umownymi dla wykonawców?
  2. Zwrot zabezpieczenia należytego wykonania umowy w przypadku zamówienia publicznego w czasie COVID-19
  3. Czy w zamówieniach publicznych w czasie COVID-19 wolno potrącić kwotę wykonania zastępczego z zabezpieczenia?
  4. Zamówienie publiczne na roboty budowlane w czasie COVID-19 – jak skorzystać ze zwolnienia stosowania ustawy Pzp?

Z opracowania dowiesz się m.in.:

  • Artykuł 15r ustawy o COVID nie ogranicza odpowiedzialności odszkodowawczej wykonawców za niewykonanie lub nienależyte wykonanie umowy. Czasowo ogranicza natomiast uprawnienia zamawiających, aby potrącić i zaspokoić się z zabezpieczenia należytego wykonania umowy.
  • Zabezpieczenie należytego wykonania umowy wniesione w formie gwarancji to zabezpieczenie udzielane na konkretnie wskazany w tym dokumencie okres. Można go skrócić, tylko wówczas gdy zamawiający uzna umowę za należycie wykonaną przed upływem jej ważności. W sytuacji gdy od niej odstąpiono, zamawiający może potrącić karę z gwarancji, tylko wówczas gdy do upływu jej ważności pozostało mniej niż 14 dni, a wykonawca nie przedłużył tej ważności ani też nie wniósł nowego zabezpieczenia.
  • Ocena dopuszczalności – w związku z przepisami o COVID – potrącenia przez zamawiającego z kwoty zabezpieczenia należytego wykonania umowy wynagrodzenia dla firmy, której zlecono wykonanie zastępcze usunięcia wad stwierdzonych podczas odbioru robót budowlanych, ponieważ wady te nie zostały usunięte przez wykonawcę, powinna być dokonywana kompleksowo z uwzględnieniem poniższych regulacji i okoliczności konkretnego przypadku.
  • W przypadku zamówienia na roboty budowlane zamawiający może powołać się na art. 46c ust. 1 ustawy z 5 grudnia 2008 r. o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi. Przepis ten nie reguluje szczegółowych reguł udzielania zamówień na roboty budowlane, do których go zastosowano. Także przepisy ustawy Pzp nie odnoszą się do tego, jak ma być udzielane takie zamówienie.

Więcej na temat zamówień publicznych w czasie COVID-19 przeczytasz na Portalu ZP w zakładce: Zamówienia publiczne w dobie pandemii.