wytyczne sanitarno-epidemiologiczne

 edytuj Dnia 16 czerwca 2023 r. weszło w życie rozporządzenie Ministra Zdrowia w sprawie odwołania na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej stanu zagrożenia epidemicznego

Ustanie stanu zagrożenia epidemicznego od 1 lipca br. – konsekwencje dla rynku zamówień publicznych

Dnia 16 czerwca 2023 r. weszło w życie rozporządzenie Ministra Zdrowia w sprawie odwołania na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej stanu zagrożenia epidemicznego. Wedle jego zapisów, z dniem 1 lipca 2023 r., zostaje odwołany obowiązujący w Polsce od 16 maja 2022 r. stan zagrożenia epidemicznego w związku z zakażeniami wirusem SARS-CoV-2. Co to oznacza dla zamawiających i wykonawców? Sprawdź w opracowaniu.

W tym artykule
  • Zniesienie stanu zagrożenia epidemicznego wyklucza możliwość skorzystania z prawa do zwolnienia z obowiązku przestrzegania ustawy Prawo zamówień publicznych przewidzianego w art. 46c ust. 1 ustawy z 5 grudnia 2008 r. o profilaktyce oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi.
  • Po 1 lipca 2023 r. nadal będą obowiązywać regulacje art. 6a oraz 15r specustawy. Warto jednak zachować szczególną ostrożność w czasie ich stosowania.
  • Rozważając skorzystanie z wyłączenia z art. 6a specustawy, należy zweryfikować nie tylko to, czy w aktualnym stanie rzeczy udzielenie zamówienia jest niezbędne do przeciwdziałania COVID-19, ale również, czy zachodzi wysokie prawdopodobieństwo szybkiego i niekontrolowanego rozprzestrzeniania się choroby lub czy wymaga tego ochrona zdrowia publicznego.
  • Nadal wystąpienie w toku realizacji umowy określonych okoliczności wynikających z COVID-19, może uzasadniać wprowadzenie do umowy zmian zgodnie z art. 15r specustawy, niezależnie od tego czy w Polsce obowiązuje stan zagrożenia epidemicznego lub stan epidemii. Trzeba jednak ściśle wiązać okoliczności zmian ze  skutkami, jakie pozostawiła pandemia.