odroczona płatność

Płatności częściowe – praktyczne problemy na etapie realizacji zamówienia

Pytanie:

Realizujemy zadanie dofinansowane z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg pn. „Poprawa bezpieczeństwa ruchu na przejściach dla pieszych”. Przedmiotem umowy jest przebudowa drogi powiatowej w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego na przejściu dla pieszych. Zadanie realizujemy w formule „zaprojektuj i wybuduj”. W umowie między zamawiającym a wykonawcą robót budowlanych zawartej na rok, mamy m.in. taki zapis dotyczący fakturowania częściowego: „Suma wartości wszystkich faktur częściowych nie może przekroczyć 80% łącznego wynagrodzenia brutto wykonawcy, określonego w umowie w następujący sposób: »Strony ustalają wynagrodzenie ryczałtowe za wykonanie przedmiotu umowy na kwotę brutto 300.000 zł, z tego wynagrodzenie za:

1)     etap projektowania, w tym opracowanie dokumentacji projektowej oraz sprawowanie nadzoru autorskiego, w kwocie brutto 150.000 zł,

2)     etap realizacji, w tym wykonanie robót budowlanych zgodnie z dokumentacją projektową i wdrożenie projektu stałej organizacji ruchu, w kwocie brutto 150.000 zł, zgodnie z ofertą wykonawcy i tabelą elementów rozliczeniowych zawartą w ofercie«”.

Po zakończeniu zadania w trakcie weryfikacji dokumentów przez urząd wojewódzki okazało się, że suma faktur częściowych nieznacznie przekroczyła 80% łącznego wynagrodzenia brutto. W ramach wyjaśnienia napisaliśmy, że zadanie realizowane było w systemie zaprojektuj i wybuduj i zamawiający omyłkowo podczas weryfikacji faktury uwzględnił tylko wartość robót budowlanych, a nie całości zadania. Wartość zafakturowanych robót stanowiła 71% całości robót budowlanych. Czy taka omyłka stanowi naruszenie ustawy Pzp i jak ewentualnie zamawiający może się bronić?