Wyższa płaca minimalna od 1 lipca 2023 r. a zamówienia publiczne

Stan prawny na dzień: 03.07.2023
Od 1 lipca 2023 r. wzrosło minimalne wynagrodzenie za pracę.

Od 1 lipca 2023 r. wzrosło minimalne wynagrodzenie za pracę. Obecnie wynosi ono 3.600 zł miesięcznie i 23,5 zł za godzinę pracy. Co to oznacza dla zamawiających i wykonawców? Należy przede wszystkim pamiętać o właściwych kalkulacjach cenowych w ofertach z uwzględnieniem nowej stawki roboczogodziny. Warto także sprawdzić zawarte umowy w sprawie zamówień publicznych pod kątem ich aktualizacji i waloryzacji zgodnie z przyjętą nową wartością płacy minimalnej.

Od soboty 1 lipca 2023 r. zaczęło obowiązywać rozporządzenie Rady Ministrów w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2023 r. (Dz.U. z 2022 r. poz. 1952). Wzrost minimalnego wynagrodzenia za pracę niesie konsekwencje nie tylko dla przedsiębiorców i ich pracowników, ale także zamawiających i wykonawców działających na rynku zamówień publicznych.

Minimalne wynagrodzenie za pracę a kalkulacja ceny oferty i rażąco niska cena

Warto pamiętać, że rozporządzenie opublikowano w grudniu 2022 roku i od tego czasu wykonawcy kalkulujący koszty wykonania zamówienia publicznego, które jest realizowane po 1 lipca 2023 r., powinni uwzględniać nową stawkę minimalnego wynagrodzenia.

Zgodnie z art. 224 ust. 3 ustawy Pzp wyjaśnienia w zakresie rażąco niskiej ceny mogą dotyczyć m.in. zgodności z przepisami dotyczącymi kosztów pracy, których wartość przyjęta do ustalenia ceny nie może być niższa od minimalnego wynagrodzenia za pracę albo minimalnej stawki godzinowej, ustalonych na podstawie przepisów ustawy z 10 października 2002 r. o minimalnym wynagrodzeniu za pracę (Dz. U. z 2020 r. poz. 2207) lub przepisów odrębnych właściwych dla spraw, z którymi związane jest realizowane zamówienie.

Trudności mogą pojawić się, jeśli oferenci z jakichś powodów przeoczyli nowe regulacje, dokonując kalkulacji cenowych. Wówczas zamawiający mogą być zobowiązani do odrzucenia oferty z uwagi na zaoferowanie rażąco niskiej ceny. Taka sytuacja była rozpatrywana w jednym z wyroków Krajowej Izby Odwoławczej i można o niej przeczytać na łamach Portalu ZP w omówieniu: „W interesie publicznym oraz zamawiającego leży szczegółowa analiza kalkulacji ceny w ofercie”.

Wynagrodzenie z umowy o zamówienie publiczne a zmiana płacy minimalnej  

W kwestii ewentualnej zmiany umowy warto pamiętać, że każdy kontrakt, który zawarto na dłużej niż 12 miesięcy, powinien zawierać postanowienie dotyczącezasad wprowadzania zmian wysokości wynagrodzenia w przypadku zmiany m.in. wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę albo wysokości minimalnej stawki godzinowej, ustalonych na podstawie ustawy z 10 października 2002 r. o minimalnym wynagrodzeniu za pracę.  Z kolei umowa, której przedmiotem są roboty budowlane, dostawy lub usługi, zawarta na okres dłuższy niż 6 miesięcy, zawiera postanowienia dotyczące zasad wprowadzania zmian wysokości wynagrodzenia należnego wykonawcy w przypadku zmiany ceny materiałów lub kosztów związanych z realizacją zamówienia (art. 439 ustawy Pzp).

W przypadku umów, które nie zawierają postanowień w obszarze zmiany wynagrodzenia w związku z wyższą płacą minimalną, przewiduje się potrzebę ich renegocjacji i zmiany stosownie do nowych regulacji prawnych. Podstawą modyfikacji umowy w takim przypadku będą mogły być np. przepisy art. 455 ust. 1 pkt 4 i ust. 2 ustawy Pzp.

Autor:

Justyna Rek-Pawłowska

Justyna Rek-Pawłowska

Justyna Rek-Pawłowska

Prawnik z wieloletnim doświadczeniem w stosowaniu prawa zamówień publicznych, w tym jako pracownik działu prawnego dużej spółki budowlanej reprezentujący spółkę przed KIO, sporządzający opinie prawne...