
Zamawiający, który uwzględnił odwołanie w całości jeszcze przed nadaniem przez KIO sygnatury w sprawie, może poinformować Izbę o swojej decyzji – przepisy nie zakazują takiego działania. Ważne jednak, by pismo zawierało dane pozwalające na jednoznaczną identyfikację postępowania. Sprawdź case study pewnego zamawiającego, który uwzględnił odwołanie, dokonał modyfikacji SWZ i pyta, jakich formalności powinien dopełnić w kolejnych krokach.
Pewna gmina uwzględniła odwołanie w całości, zmieniła zapisy dokumentacji przetargowej i poinformowała odwołującego o swojej decyzji. Nie otrzymała jednak jeszcze żadnego pisma od KIO. Czy nie dysponując sygnaturą sprawy, gmina może poinformować Izbę o swojej decyzji? Czy w tym przypadku musi przedłużyć termin składania ofert do momentu otrzymania pisma od KIO o umorzeniu postępowania? Czy informację o uwzględnieniu odwołania w całości należy zamieścić na stronie postępowania?
Tematowi odwołań do KIO poświęcamy jeden z paneli podczas III Ogólnopolskiej Konferencji Zamówień Publicznych Portalu ZP. Zyskaj jasne wskazówki i porady i bądź pewien podejmowanych decyzji. Serdecznie zapraszamy na naszą konferencję, która odbędzie się w wygodnej formule online 26.11.2025 r. w godz. 9–16. To wydarzenie, podczas którego uczestnicy mają szansę zdobyć wiedzę i skorzystać z praktycznych porad doświadczonych specjalistów w obszarze zamówień publicznych.
Podczas konferencji:
Sprawdź szczegółową agendę, prelegentów i ZAREJESTRUJ SWÓJ UDZIAŁ.
Przepisy ustawy Pzp nie regulują wprost kwestii dotyczących informowania KIO jeszcze przed nadaniem sygnatury sprawy odwoławczej o czynnościach zamawiającego podjętych po wniesieniu odwołania w postępowaniu o udzielenie zamówienia. W mojej ocenie jednak nie jest to zakazane.
W celu umożliwienia w KIO identyfikacji, którego postępowania i odwołania dotyczą informacje przekazane przez zamawiającego, treść jego pisma powinna zawierać co najmniej:
Gdy zmiany treści SWZ (jak zakładam odwołanie dotyczyło postanowień SWZ – przyp. aut.):
zamawiający przedłuża termin składania ofert o czas niezbędny na zapoznanie się ze zmianą SWZ i przygotowanie oferty (art. 137 ust. 6 ustawy Pzp).
Przepisy art. 137 ust. 4 i 5 ustawy Pzp stosuje się.
Dodatkowy czas i nowy termin składania ofert zamawiający ustala samodzielnie, oceniając zakres zmian w specyfikacji i ich wpływ na sporządzenie oferty. Przepisy ustawy Pzp pozostawiają mu względną swobodę co do określenia czasu, o jaki należy przedłużyć termin składania ofert. Należy jednak dostosować ten termin do obiektywnych możliwości zapoznania się z nowymi informacjami, a więc ich obszerności, znaczenia czy nawet sposobu udostępnienia, jeżeli był inny niż publikacja na stronie internetowej, oraz konieczności przygotowania ofert z uwzględnieniem nowych informacji.
Okres ten zamawiający będzie wyznaczał z uwzględnieniem liczby dokonywanych modyfikacji i ich znaczenia dla przygotowania ofert (zob. np. M. Stachowiak [w:] W. Dzierżanowski, Ł. Jaźwiński, J. Jerzykowski, M. Kittel, M. Stachowiak, Prawo zamówień publicznych. Komentarz, Warszawa 2021, art. 137).
Dokonaną zmianę treści SWZ zamawiający udostępnia na stronie internetowej prowadzonego postępowania (art. 137 ust. 2 ustawy Pzp).
Zamawiający może (ale nie musi), zamieszczając treść zmienionej SWZ, dodać adnotację, że zmiana nastąpiła na skutek wniesionego odwołania.