Uważaj – nie zrób błędu, wyznaczając termin składania ofert po nowelizacji

Stan prawny na dzień: 03.10.2016
802e95f9cb0845d6e002c3e5ae31eab71dee94fa-medium

W myśl znowelizowanych przepisów ustawy Pzp zamawiający ma prawo do wyznaczenia krótszych niż dotychczas terminów składania  ofert lub wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu dla procedur o wartości przekraczającej progi unijne. Dotyczy to odpowiednio trybu przetargu nieograniczonego i ograniczonego. Ale uwaga! Przepisy przejściowe ustawy nowelizującej stanowią, że skrócone terminy można zastosować dopiero w 2017 i 2018 roku – w zależności od rodzaju zamawiającego.

Co do zasady w unijnym przetargu nieograniczonym, zgodnie z art. 43 ust. 2 ustawy Pzp  termin składania ofert nie może być krótszy niż 35 dni (w poprzednim stanie prawnym 40 dni / 47 dni) od dnia przekazania ogłoszenia o zamówieniu Urzędowi Publikacji Unii Europejskiej. W przetargu ograniczonym natomiast, na mocy art. 52 ust. 2 ustawy Pzp termin ten nie może być krótszy niż 30 dni (w poprzednim stanie prawnym 40 dni) od dnia przekazania zaproszenia do składania ofert.

Zamawiający musi jednak uważać, aby nie wpaść w pułapkę tych przepisów. Wchodzą one w życie dopiero od 18 października 2018 r., a w przypadku centralnego zamawiającego od 18 kwietnia 2017 r. Nie jest to jednak widoczne na pierwszy rzut oka, bowiem wynika z przepisów przejściowych – art. 18 pkt 5 ustawy nowelizującej, zgodnie z którym:

„W postępowaniach o udzielenie zamówienia publicznego wszczętych i niezakończonych przed dniem 18 października 2018 r., a w przypadku postępowań prowadzonych przez centralnego zamawiającego, przed dniem 18 kwietnia 2017 r. termin, o którym mowa w:

a)      art. 43 ust. 2 ustawy zmienianej w art. 1, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, wynosi 40 dni,

b)      art. 52 ust. 2 ustawy zmienianej w art. 1, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, wynosi 35 dni.”

Wyznaczając terminy w postępowaniach wszczętych od 28 lipca 2016 r., zamawiający musi o tym pamiętać. W przeciwnym wypadku może narazić się na zarzuty organów kontrolnych, a w zamówieniach współfinansowanych ze środków pochodzących z Unii Europejskiej, również na korekty finansowe.

Autor:

Agata Hryc-Ląd
doświadczony praktyk w dziedzinie zamówień publicznych, doradca,
członek Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Konsultantów Zamówień Publicznych, obecnie główny specjalista w dużej instytucji zamawiającej

Agata Hryc-Ląd

Agata Hryc-Ląd

specjalistka z zakresu zamówień publicznych zawodowo związana z największą instytucją zamawiającą w Polsce działającą w branży inwestycji infrastrukturalnych, uczestniczka procesu legislacyjnego...