Zamówienia publicznego przekraczającego rok budżetowy można udzielić tylko wówczas, gdy wydatek znajduje pokrycie w wieloletniej prognozie finansowej lub programie wieloletnim. Nie wolno przy tym opierać się na dokumentach, które nie stanowią samodzielnej podstawy prawnej do zaciągania zobowiązań wieloletnich typu Gminny Program Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, nawet jeśli zawierają preliminarz wydatków.
Co do zasady, jednostki sektora finansów publicznych mogą zaciągać zobowiązania do sfinansowania w danym roku do wysokości wynikającej z planu wydatków lub kosztów jednostki, pomniejszonej o wydatki na wynagrodzenia i uposażenia, składki na ubezpieczenie społeczne i Fundusz Pracy, inne składki i opłaty obligatoryjne oraz płatności wynikające z zobowiązań zaciągniętych w latach poprzednich (art. 46 ust. 1 ufp).
Wyjątek od zasady zaciągania zobowiązań w ramach roku budżetowego stanowią programy wieloletnie oraz wieloletnie prognozy finansowe. Jeżeli wydatek znajduje pokrycie w tych dokumentach, możliwe jest podpisanie umowy przekraczającej rok budżetowy.
Zgodnie z art. 44 ust. 1 ustawy o finansach publicznych, wydatki publiczne mogą być ponoszone na cele i w wysokościach ustalonych w ustawie budżetowej, uchwale budżetowej jednostki samorządu terytorialnego lub w planie finansowym jednostki sektora finansów publicznych.
Wyjątek od zasady zaciągania zobowiązań w ramach roku budżetowego stanowią programy wieloletnie oraz wieloletnie prognozy finansowe. Za wyjątkiem możliwości zaciągania zobowiązań ujętych w ww. dokumentów, JSFP nie może zaciągać zobowiązań przekraczających ujęte tam „limity”.
Gminny Program Rozwiązywania Problemów Alkoholowych (GPRPA) to dokument o charakterze programowym i planistycznym, a nie finansowym. Może on zawierać preliminarz wydatków, ale nie stanowi samodzielnej podstawy prawnej do zaciągania zobowiązań wykraczających poza rok budżetowy.