Udział wykonawców z państw trzecich w przetargach – opracowanie UZP

Stan prawny na dzień: 04.09.2025
Udział wykonawców z państw trzecich w przetargach – opracowanie UZP

Już 9 września br. wchodzą w życie przepisy nowelizacji Prawa zamówień publicznych dotyczące zasad dostępu do unijnych przetargów podmiotów spoza UE i z państw, które nie zawarły z UE stosownych umów międzynarodowych. Urząd Zamówień Publicznych opublikował w związku z tym na swojej stronie WWW pytania dotyczące nowych przepisów wraz ze stosowymi wyjaśnieniami, zaznaczając, że katalog będzie stale uzupełniany. Jak ocenić ofertę wykonawcy spoza UE? Czy kwestię udziału wykonawcy z państwa trzeciego trzeba regulować w SWZ? Jak sprawdzić, czy państwo wykonawcy zawarło stosowną umowę międzynarodową? Odpowiedzi m.in. na te pytania znajdziesz w poniższym opracowaniu.  

Przypominamy, że zmiany Prawa zamówień publicznych wprowadza ustawa z 9 lipca 2025 r. o zmianie ustawy – Prawo zamówień publicznych oraz ustawy o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi (Dz.U. poz. 1165).

Polecam artykuł dotyczący nowelizacji:

1. Nowelizacja Pzp z 9.09.25 r – czego w skrócie dotyczą nowe regulacje?

Nowelizacja w skrócie dotyczy:

  • ubiegania się o zamówienie publiczne przez wykonawców, którzy prowadzą działalność gospodarczą oraz mają siedzibę albo miejsce zamieszkania poza UE oraz w państwach, które nie są stroną Porozumienia Światowej Organizacji Handlu w sprawie zamówień rządowych lub stronami innych umów międzynarodowych gwarantujących wzajemny i równy dostęp do rynku zamówień publicznych, których stroną jest Unia Europejska, oraz
  • robót budowlanych, dostaw i usług pochodzących z tych państw.

Zgodnie z nowymi przepisami wykonawcy z państw trzecich nie mają zapewnionego dostępu do unijnego rynku zamówień publicznych. Decyzja o ich dopuszczeniu oraz warunkach ich udziału w zamówieniu leży po stronie zamawiającego.

  1. Jeśli zamawiający chce dopuścić do postępowania wykonawców z tzw. państw trzecich – musi zawrzeć taką informację w SWZ zgodnie z art. 16b ust. 1 ustawy Pzp. 
  2. Jeśli zamawiający nie chce dopuścić do postępowania wykonawców z państw trzecich – nie musi w żaden sposób regulować i precyzować tej kwestii w SWZ. Zastosowanie znajdą wówczas automatycznie nowe przepisy ustawy Pzp, wedle których oferta złożona przez takiego wykonawcę w postępowaniu zostanie z niego obowiązkowo odrzucona.

Zamawiający może także określić w SWZ, że wykonawcy z państw trzecich mogą ubiegać się o zamówienie na mniej korzystnych warunkach niż pozostałe podmioty.

2. Kim jest „wykonawca z państwa trzeciego”?

Jest to podmiot, który:

  • prowadzi działalność oraz
  • ma siedzibę albo miejsce zamieszkania

na terenie państwa spoza UE oraz państwa, które nie jest stroną Porozumienia Światowej Organizacji Handlu w sprawie zamówień rządowych lub stroną innych umów międzynarodowych o wzajemny i równy dostęp do rynku zamówień publicznych z UE.

3. Wartość zamówienia a dostęp wykonawców z państw trzecich

Nowe regulacje mają zastosowanie do wszystkich postępowań ustawowych – zarówno tych o wartości do progów krajowych jak i zamówień unijnych.

Nowych przepisów nie stosujemy natomiast do zamówień o wartości niższej niż 130 000 zł.

4. Rodzaj zamówienia – klasyczne/sektorowe/obronne, przedmiot zamówienia (dostawy, usługi, roboty budowlane) a dostęp wykonawców z państw trzecich

Nowe przepisy stosujemy zarówno do zamówień klasycznych jak i sektorowych.

Nie stosujemy ich do zamówień z dziedziny obronności i bezpieczeństwa.

W przypadku zamówień w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa kwestie dotyczące ubiegania się o zamówienie przez wykonawców z państw trzecich są unormowane w art. 404 ustawy Pzp. Zamawiający, w odniesieniu do wykonawców z państw trzecich może określić warunki zamówienia mniej korzystne niż w odniesieniu do pozostałych podmiotów.

Nowe przepisy stosujemy do dostaw, usług i robót budowlanych.

5. Przykłady mniej korzystnych warunków zamówienia dla wykonawców z państw trzecich

Zamawiający – prócz przewidzenia całkowitego wykluczenia z procedury – będą mogli także uregulować w SWZ mniej korzystne warunki zamówienia dla wykonawców z państw trzecich, np. w zakresie:

  • podstaw wykluczenia oraz warunki udziału w postępowaniu,
  • podmiotowych środków dowodowych lub przedmiotowych środków dowodowych.

Będzie także mógł:

  • skorygować wynik oceny ofert wykonawców z państw trzecich na korzyść ofert złożonych przez wykonawców z UE lub z państw, które zawarły stosowne umowy z UE,
  • określić, że nie dopuszcza ofert z udziałem robót budowlanych, dostaw lub usług pochodzących z państw trzecich.

6. Konsorcjanci, podwykonawcy a nowe regulacje

Jeśli zamawiający w ogóle nie ureguluje kwestii udziału w postępowaniu konsorcjantów, podwykonawców oraz podmiotów trzecich, należy uznać, że wykonawca nie ma prawa podejmować współpracy z takimi podmiotami i powoływać się na ich zasoby.

7. Brak dopuszczenia do udziału w zamówieniu podwykonawców, podmiot trzecich i konsorcjantów z państw trzecich a losy oferty

Jeśli zamawiający nie dopuścił do udziału w postępowaniu takich podmiotów (tj. nie zawarł postanowień w SWZ o ich dopuszczeniu), wówczas oferta wykonawcy współpracującego z podwykonawcą lub konsorcjantem z państwa trzeciego musi zostać odrzucona.

Podstawą będzie art. 226 ust. 1 pkt 5a ustawy Pzp.

Jeśli zamawiający nie dopuścił możliwości powoływania się na potencjał podmiotu trzeciego pochodzącego z państwa trzeciego, a wykonawca złożył ofertę, w której polega na potencjale takiego podmiotu, wówczas należy zastosować art. 122 ustawy Pzp. Wykonawca będzie musiał zastąpić taki podmiot lub samodzielnie wykazać spełnienie warunku udziału w postępowaniu.

9. Gdzie znaleźć informacje dotyczące państw trzecich?

Jak czytamy w odpowiedzi UZP: „Aktualny wykaz umów międzynarodowych gwarantujących na zasadzie wzajemności i równości dostęp do rynku zamówień publicznych znaleźć można pod tym adresem.

Dodatkowo Komisja Europejska uruchomiła narzędzie internetowe dla zamawiających, pozwalające zamawiającym w UE na ustalenie, czy wykonawca z państwa trzeciego ma zagwarantowany dostęp do zamówień w państwach UE na podstawie zawartych umów międzynarodowych. Narzędzie zapewnia dostęp do rzetelnych informacji na temat międzynarodowych przepisów dotyczących zamówień publicznych.

Po wprowadzeniu informacji o podmiocie zamawiającym, przedmiocie i szacunkowej wartości zamówienia, wyświetlana jest lista krajów kwalifikujących się na podstawie zawartych umów handlowych i wykluczonych na podstawie sankcji handlowych.

Narzędzie jest dostępne pod tym linkiem, na razie tylko w języku angielskim, ale istnieje możliwość włączenia opcji tłumaczenia strony w ustawieniach wybranej przeglądarki internetowej”.

Postępowania wszczęte i niezakończone przed 9.09.2025 r. a możliwość odrzucenia oferty wykonawcy z państwa trzeciego

W takich postępowaniach zamawiający będzie mógł aż do czasu ich zakończenia odrzucić oferty lub wnioski o dopuszczenie do udziału w postępowaniu złożone przez wykonawców z państw trzecich.  Będzie mógł to zrobić nawet wówczas, gdy w ogłoszeniu i dokumentach zamówienia nie przewidział, że dokona odrzucenia takich ofert.

Czy wykonawcom z państw trzecich przysługuje odwołanie do KIO i skarga do sądu?

Nie, wykonawcom z państw trzecich nie przysługują środki ochrony prawnej w postępowaniach o udzielenie zamówień publicznych.

Opracowanie:

Autor:

Justyna Rek-Pawłowska 

Justyna Rek-Pawłowska

Justyna Rek-Pawłowska

Prawnik z wieloletnim doświadczeniem w stosowaniu Prawa zamówień publicznych, w tym jako pracownik działu prawnego dużej spółki budowlanej na rynku inwestycji infrastrukturalnych reprezentujący...