Sprawdź nowe regulacje ustawy o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi weszła w życie

Stan prawny na dzień: 17.01.2017
2f7ed6ef5e4532b7f70503e627d2b464f8854057-medium

W Dzienniku Ustaw pod poz. 1920 opublikowano zmiany w ustawie – Prawo zamówień publicznych. Zmienił się jej zakres podmiotowy, ponieważ skreśla się z katalogu zamawiających podmioty, z którymi zawarto koncesję na roboty budowlane. Spod stosowania tej ustawy wyłącza się umowy koncesji na takie roboty.

W samym tytule ustawy posłużono się pojęciem umów koncesji, a nie jak dotychczas – koncesji, co ma jednoznacznie odróżniać koncesje będące pozwoleniami administracyjnymi od umów cywilnoprawnych, które są przedmiotem nowej ustawy. Zmieniono system środków ochrony prawnej w obszarze koncesji.

Zamiast drogi sądowo-administracyjnej przewidziano odwołania od czynności zamawiającego do KIO oraz skargę do sądu okręgowego. Do wnoszenia i rozpoznawania odwołań mają mieć zastosowanie odpowiednio przepisy działu VI rozdziału 2 ustawy Pzp, z wyjątkiem art. 180 ust. 2, jeżeli przepisy ustawy koncesyjnej nie będą stanowić inaczej. Natomiast do postępowań toczących się wskutek wniesienia skargi ma się stosować przepisy działu VI rozdziału 3 ustawy Pzp.

Niezależnie od zakresu merytorycznego ustawy w jej art. 59 przewiduje się kilka kolejnych zmian w ustawie Pzp. Trzy z nich mają związek ściśle z nową ustawą koncesyjną.

  1. Po pierwsze, zmianie ulega zakres podmiotowy ustawy Pzp, ponieważ z jej art. 3 w ust. 1 uchyla się pkt 7 tj. skreśla się z katalogu zamawiających podmioty, z którymi zawarto koncesję na roboty budowlane.
  2. Po drugie, spod stosowania ustawy Pzp wyłącza się umowy koncesji na roboty budowlane oraz koncesji na usługi w rozumieniu nowej ustawy o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi, chyba że ustawa będzie stanowić inaczej.
  3. Po trzecie, uchyla się jedyny przepis dotyczący koncesji, który pozostał w dziale III w rozdziale 4 ustawy Pzp tj. art. 131.

Kolejne natomiast zmiany w ustawie Pzp mają – jak można przyjąć – charakter naprawczy. Otóż, zmiana w art. 11 ust. 7 ustawy Pzp polega na wskazaniu, że zamawiający przygotowuje ogłoszenia zgodnie z wzorami standardowych formularzy, określonymi w rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2015/1986 z 11 listopada 2015 r. ustanawiającym standardowe formularze do publikacji ogłoszeń w dziedzinie zamówień publicznych i uchylającym rozporządzenie wykonawcze (UE) nr 842/2011 (Dz.Urz. UE L 296 z 12.11.2015, s. 1), jeżeli wartość zamówienia jest równa progom unijnym lub większa.

Istotne są ponadto zmiany przewidziane w art. 25a ust. 3 (we wprowadzeniu do wyliczenia) oraz art. 36b ust. 2 ustawy Pzp, polegające na skreśleniu wyrazów „lub kryteriów selekcji”.

Umożliwią jednoznaczne ustalenie zakresu powoływania się przez wykonawcę na zasoby podmiotów trzecich i zgodność z generalną regułą przewidzianą w art. 22a ust. 1 ustawy Pzp, w której nie zamieszczono odwołania do kryteriów selekcji.

Ostatnia zmiana polega na uchyleniu w art. 48 ust. 2 pkt 8a ustawy Pzp. Oznacza to rezygnację z wymogu zamieszczania w ogłoszeniu o zamówieniu w przetargu ograniczonym opisu obiektywnego i niedyskryminacyjnego sposobu dokonywania wyboru wykonawców, którzy zostaną zaproszeni do składania ofert, gdy liczba wykonawców spełniających warunki udziału w postępowaniu będzie większa  niż określona w ogłoszeniu.

Autor:

Andrzela Gawrońska-Baran

radca prawny, doktor nauk prawnych, była wiceprezes Urzędu Zamówień Publicznych,

w latach 2010–2016 dyrektor departamentu zamówień publicznych w dużej instytucji zamawiającej

Andrzela Gawrońska-Baran

Andrzela Gawrońska-Baran

radca prawny, doktor nauk prawnych. W ramach praktyki zawodowej prowadzi AGB Kancelarię Radcy Prawnego. Absolwentka Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie oraz...

Powiązane treści