Poleć znajomemu

Spory przetargowe rozstrzyga tylko sąd

Dodano:
młotek sędziowski

Prezes Urzędu Zamówień Publicznych nie ma kompetencji do wydawania ostatecznych decyzji w indywidualnych sprawach – tak orzekł Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie (sygn. akt V SA/Wa 563/13).

WSA odrzucił skargę na pismo Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych z 3 grudnia 2012 r. (znak: UZP/DP/O-AGA/34953/12249/12) i postanowił, że Prezes UZP nie ma uzasadnionych podstaw do wytoczenia powództwa o unieważnienie części umowy w sprawie zamówienia publicznego. Należy bowiem uznać, że orzeczenie administracyjne ma charakter władczy i określa prawa i obowiązki indywidualnego podmiotu w konkretnej sprawie. Takich kompetencji nie posiada Prezes UZP w przypadku dokonywania ogólnej interpretacji przepisów czy też informowania o braku uzasadnionych podstaw do wytoczenia przez niego powództwa o unieważnienie umowy w części wykraczającej poza określenie przedmiotu zamówienia zawarte w specyfikacji istotnych warunków zamówienia (art. 144a ust. 1 pkt 1 ustawy Pzp). Nie może on bowiem rozstrzygać sporów prawnych, powstałych w wyniku niewykonaniem lub nienależytego wykonania umowy z wykonawcą.

A zatem skarga do sądu administracyjnego nie może być rozpoznana przez skład orzekający, jeśli jej podstawę stanowi stanowisko Prezesa UZP odnośnie wniosków o zaskarżenie czynności zamawiających, skierowania wystąpień do zamawiających albo opinii.

Źródło:

Urząd Zamówień Publicznych

Nie ma jeszcze komentarzy do tego dokumentu.
Zaloguj się aby dodać komentarz

Bezpłatne webinarium!

Podział zamówienia na części 

Zasady. Wartość szacunkowa. Warunki udziału

24 lipca (środa) 

Transmisja online, na żywo od godz. 10 

Zapisz się już dziś >> 

Poradnia

Odpowiedzi nawet na najtrudniejsze pytania

Zadaj pytanie ekspertowi Sprawdź wszystkich ekspertów portalu »

Porady

Rozbieżności w ofercie w zakresie powołania się na cudze zasoby – bądź pewien, jakie działania podjąć

Pytanie: W postępowaniu poniżej unijnych progów wykonawca złożył ofertę i dołączył do niej wstępne oświadczenia dotyczące warunków udziału w postępowaniu i podstaw wykluczenia. Wynika z nich, że samodzielnie spełnia on warunki...

monika-winsche
Monika Winsche
16.07.2018
Czytaj więcej »
Sprawdź, czym się kierować, uzasadniając brak podziału zamówienia na części w protokole postępowania

Pytanie: Jak uzasadnić w protokole z postępowania brak podziału zamówienia na części (art. 96 ust. 1 pkt 11 ustawy Pzp)? Procedura dotyczy świadczenia usług połączenia kilku lokalizacji zarządu budynków komunalnych w Krakowie...

monika-winsche
Monika Winsche
16.07.2018
Czytaj więcej »

Aktualności

Planowane zmiany Pzp w związku z RODO – sprawdź, czego się spodziewać
Od 25 maja br. obowiązują wprost przepisy unijnego rozporządzenia tzw. RODO oraz nowa polska ustawa o ochronie danych osobowych (Dz.U. z 2018 r. poz. 1000). Regulacje te są źródłem wielu niewiadomych – szczególnie dla zamawiających, którzy...
Zasady komunikacji w postępowaniu o udzielenie zamówienia
Sposób  porozumiewania się z wykonawcami w trakcie postępowania o udzielenie zamówienia określa podmiot zamawiający. To do niego należy decyzja w zakresie wyboru środków, za pomocą których będzie przekazywał wykonawcom informacje i je od nich...
11.07.2018 Czytaj więcej »
Automatyzm w wykluczeniu wykonawców z postępowania jest niedopuszczalny
Artykuł 22d ust. 2 ustawy Pzp ma zapewniać realną dostępność potencjału wykonawcy przy realizacji zamówienia. Aby wskazany cel został osiągnięty, stosowanie tej normy nie może opierać się na przesłankach formalnych i powodować jakiegokolwiek...
09.07.2018 Czytaj więcej »

Nasi partnerzy, osiągnięcia i opinie klientów

wiper-pixel