Poleć znajomemu

Spory przetargowe rozstrzyga tylko sąd

Dodano:
młotek sędziowski

Prezes Urzędu Zamówień Publicznych nie ma kompetencji do wydawania ostatecznych decyzji w indywidualnych sprawach – tak orzekł Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie (sygn. akt V SA/Wa 563/13).

WSA odrzucił skargę na pismo Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych z 3 grudnia 2012 r. (znak: UZP/DP/O-AGA/34953/12249/12) i postanowił, że Prezes UZP nie ma uzasadnionych podstaw do wytoczenia powództwa o unieważnienie części umowy w sprawie zamówienia publicznego. Należy bowiem uznać, że orzeczenie administracyjne ma charakter władczy i określa prawa i obowiązki indywidualnego podmiotu w konkretnej sprawie. Takich kompetencji nie posiada Prezes UZP w przypadku dokonywania ogólnej interpretacji przepisów czy też informowania o braku uzasadnionych podstaw do wytoczenia przez niego powództwa o unieważnienie umowy w części wykraczającej poza określenie przedmiotu zamówienia zawarte w specyfikacji istotnych warunków zamówienia (art. 144a ust. 1 pkt 1 ustawy Pzp). Nie może on bowiem rozstrzygać sporów prawnych, powstałych w wyniku niewykonaniem lub nienależytego wykonania umowy z wykonawcą.

A zatem skarga do sądu administracyjnego nie może być rozpoznana przez skład orzekający, jeśli jej podstawę stanowi stanowisko Prezesa UZP odnośnie wniosków o zaskarżenie czynności zamawiających, skierowania wystąpień do zamawiających albo opinii.

Źródło:

Urząd Zamówień Publicznych

Nie ma jeszcze komentarzy do tego dokumentu.
Zaloguj się aby dodać komentarz

Poradnia

Odpowiedzi nawet na najtrudniejsze pytania

Zadaj pytanie ekspertowi Sprawdź wszystkich ekspertów portalu »

Bezpłatne webinarium!

Zamówienia in-house 

Praktyka i orzecznictwo

20 czerwca (środa), godz. 11

Transmisja online na żywo

Zapisz się już dziś >> 

Porady

Kiedy w procedurze odwróconej żądać wykazania rozwiązań równoważnych?

Pytanie: W procedurze odwróconej na roboty budowlane o wartości poniżej progu unijnego zamawiający żąda, aby wykonawca, który powołuje się na opisywane przez zamawiającego rozwiązanie równoważne, wykazał, że spełnia ono określone w...

Czytaj więcej »
Sprawdź, czy zamawiający w procedurze unijnej może oceniać wykonawców tylko na podstawie JEDZ

Pytanie: Z orzecznictwa KIO płyną wnioski, że ustawa Pzp w obecnym kształcie pozwala na nieżądanie  od wykonawców wszystkich dokumentów na potwierdzenie spełnienia warunków udziału w postępowaniu lub braku podstaw do wykluczenia...

Czytaj więcej »

Aktualności

RODO a zamówienia publiczne – 4 wybrane elementy szczególnie ważne dla uczestników postępowań
Po 25 maja 2018 r. rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia...
Wykonawca, wykazując swoje doświadczenie, może powołać się na kilka realizowanych przez siebie umów
Dopuszczalne jest, aby wykonawca wykazywał swoje doświadczenie, powołując się łącznie na dwie lub większą liczbę umów jako jedno zamówienie. Wyjątkiem jest sytuacja, w której instytucja zamawiająca wykluczyła taką możliwość na podstawie...
Zasady składania oświadczeń w zakresie wyłączenia się z procedury konkursowej
W przypadku konkursów ostateczna lista wykonawców jest znana wraz z upływem terminu na składanie wniosków o dopuszczenie do udziału w konkursie. Zatem terminem właściwym dla złożenia odpowiedniego oświadczenia o braku lub istnieniu...

Nasi partnerzy, osiągnięcia i opinie klientów

wiper-pixel