Poleć znajomemu

Spory przetargowe rozstrzyga tylko sąd

Dodano: 22 maja 2013
młotek sędziowski

Prezes Urzędu Zamówień Publicznych nie ma kompetencji do wydawania ostatecznych decyzji w indywidualnych sprawach – tak orzekł Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie (sygn. akt V SA/Wa 563/13).

WSA odrzucił skargę na pismo Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych z 3 grudnia 2012 r. (znak: UZP/DP/O-AGA/34953/12249/12) i postanowił, że Prezes UZP nie ma uzasadnionych podstaw do wytoczenia powództwa o unieważnienie części umowy w sprawie zamówienia publicznego. Należy bowiem uznać, że orzeczenie administracyjne ma charakter władczy i określa prawa i obowiązki indywidualnego podmiotu w konkretnej sprawie. Takich kompetencji nie posiada Prezes UZP w przypadku dokonywania ogólnej interpretacji przepisów czy też informowania o braku uzasadnionych podstaw do wytoczenia przez niego powództwa o unieważnienie umowy w części wykraczającej poza określenie przedmiotu zamówienia zawarte w specyfikacji istotnych warunków zamówienia (art. 144a ust. 1 pkt 1 ustawy Pzp). Nie może on bowiem rozstrzygać sporów prawnych, powstałych w wyniku niewykonaniem lub nienależytego wykonania umowy z wykonawcą.

A zatem skarga do sądu administracyjnego nie może być rozpoznana przez skład orzekający, jeśli jej podstawę stanowi stanowisko Prezesa UZP odnośnie wniosków o zaskarżenie czynności zamawiających, skierowania wystąpień do zamawiających albo opinii.

Źródło:

Urząd Zamówień Publicznych

Nie ma jeszcze komentarzy do tego dokumentu.
Zaloguj się aby dodać komentarz

Bezpłatne webinarium!

Zobacz, jak zmieni sie Prawo zamówień publicznych!

Polityka Zakupowa Państwa

24 października (środa), godz. 11-12

transmisja live

Zapisz się już teraz >> 

Poradnia

Odpowiedzi nawet na najtrudniejsze pytania

Zadaj pytanie ekspertowi Sprawdź wszystkich ekspertów portalu »

Porady

Upewnij się, jak poprawnie publikować informacje o zmianach ogłoszenia w Dz.Urz. UE

Pytanie: Kiedy należy zamieścić ogłoszenie o zmianie ogłoszenia na stronie zamawiającego w przetargach powyżej progów unijnych? Czy należy zrobić to niezwłocznie po przekazaniu ogłoszenia do Dz.Urz. UE (art. 12a ust. 3 ustawy...

Czytaj więcej »
Zobacz, czy trzeba sprawdzić, czy oddział wykonawcy zalega z podatkami

Pytanie: Jak powinien postąpić zamawiający, gdy ofertę złożył wykonawca będący przedsiębiorstwem wielooddziałowym (np. spółką, która dodatkowo ma kilka oddziałów, z których każdy może samodzielnie zatrudniać pracowników)...

Czytaj więcej »

Aktualności

Jakie skutki ma skrótowe podanie nazwy wykonawcy w zawiadomieniu o wyborze jego oferty?
Czynność wyboru najkorzystniejszej oferty jest działaniem pierwotnym w stosunku do zawiadomienia o jej dokonaniu. Zawiadomienie to ma charakter jedyne informacyjny (wyrok KIO z 9 sierpnia 2018 r., sygn. akt  KIO 1459/18).
Nowy Prezes Urzędu Zamówień Publicznych
Dnia 13 września br. odwołano dotychczasową prezes Urzędu Zamówień Publicznych Małgorzatę Stręciwilk. Zastąpił ją dotychczasowy wiceprezes Urzędu Hubert Nowak.
25.09.2018 Czytaj więcej »
Zamówienia sektorowe – katalog ułatwień proceduralnych i ważnych uprawnień zamawiającego
Zamówienie sektorowe realizowane jest w celu wykonania jednego z rodzajów działalności, prowadzonej w sektorach wydobywczych, gospodarki wodnej, energetyki, transportu i usług pocztowych. Zamówienia sektorowe są obłożone mniejszym rygorem...

Nasi partnerzy, osiągnięcia i opinie klientów

wiper-pixel