Załóż konto testowe

Dostęp na 48h za darmo!

Wypróbuj bez ograniczeń
Poleć znajomemu

Połowa gmin nie ogłosiła jeszcze przetargów na odbiór odpadów

Wioleta Szczygielska

Autor: Wioleta Szczygielska

Dodano: 25 kwietnia 2013
worki ze śmieciami małe

Tylko 11% gmin zakończyło wybór wykonawców, którzy od 1 lipca zajmą się wywozem śmieci. W większości przetargi wygrywają małe firmy lokalne – wynika z ankiet przeprowadzonych przez Ministerstwo Środowiska wśród samorządów.

Resort zebrał dane od 86% gmin. Z przeprowadzonych badań wynika, że tylko 11% samorządów zakończyło wszystkie procedury przetargowe i wyłoniło wykonawcę, który od 1 lipca zajmie się odbiorem śmieci. 41% gmin jest w trakcie prowadzenia procedur przetargowych. Natomiast prawie połowa jednostek nie ogłosiła jeszcze przetargów. Z informacji resortu środowiska wynika także, że w dużej części gmin na wykonawców wybierane są firmy lokalne.

Zgodnie z ustawą z 1 lipca 2011 r. o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2011 r. nr 152, poz. 897), gminy są zobowiązane do przeprowadzania przetargów na odbieranie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości lub też na odbieranie i zagospodarowanie tych odpadów. Ustawa zacznie obowiązywać 1 lipca 2013 r. Do tego czasu samorządy muszą zapewnić mieszkańcom odbiór śmieci zgodnie z nowymi zasadami.

Jednostki, które nie dostosują się do przepisów, muszą liczyć się z dużymi kosztami.  Jeżeli gmina nie zapewni mieszkańcom odbioru odpadów, mają oni prawo zamówić usługę ich wywozu na jej koszt. Samorządy będą musiały w takiej sytuacji liczyć się również z karami finansowymi nałożonymi przez wojewódzkich inspektorów ochrony środowiska.

Uwaga!

Nawet 50 tysięcy złotych kary będą musiały zapłacić gminy jeśli nie wybiorą odbiorcy odpadów do 1 lipca 2013 r.

Część gmin nie ogłosiła przetargów, gdyż wciąż nie wiadomo czy ustawa, która nakazuje ich organizację, jest zgodna z konstytucją. Trybunał Konstytucyjny rozpatruje wniosek złożony przez prezydenta Inowrocławia. Zakwestionowano w nim przede wszystkim konieczność organizowania przetargów na odbiór śmieci w sytuacji, gdy gmina posiada własną spółkę zajmującą się odpadami.

Autor:

Wioleta Szczygielska

Źródło:

Ministerstwo Środowiska

Wioleta Szczygielska

Autor: Wioleta Szczygielska

Redaktor prowadząca miesięczników "Ochrona danych osobowych" i "Dokumentacja ODO", redaktor portalu PoradyODO.pl

Załóż konto testowe

Zyskaj dostęp do wszystkich treści na 48h za darmo!

48-godzinne testy portalu to:

48h

Dostępu za darmo
  • Brak opłat!
  • Dostęp do 5128 porad prawnych o Pzp i aktualnego słownika CPV!
  • Nawet 1500 ogłoszeń o nowych przetargach i zleceniach każdego dnia!
  • 25 szkoleń wideo nt. praktycznej strony zamówień publicznych!
> Wypróbuj bez ograniczeń przez 48h
Nie ma jeszcze komentarzy do tego dokumentu.
Zaloguj się aby dodać komentarz

Zapraszamy na szkolenie!

Udzielanie zamówień publicznych do 30 tys. euro

Posłuchaj porad dr A. Gawrońskiej-Baran

1 kwietnia, Warszawa

Zapisz się już dziś>> 

Poradnia

Odpowiedzi nawet na najtrudniejsze pytania

Zadaj pytanie ekspertowi Sprawdź wszystkich ekspertów portalu »

Porady

Jak poprawnie szacować roboty budowlane i usługi projektowe, jeśli zamawiający działa za pośrednictwem 10 oddziałów?

Pytanie: Jesteśmy spółką, która składa się z centrali oraz 10 oddziałów w różnych miejscach Polski. Oddziały nie posiadają osobnego numeru NIP, czyli co do zasady agregujemy zamówienia. Jeżeli chodzi o roboty budowlane to każdy...

Czytaj więcej »
Kto w powiecie pełni funkcję kierownika zamawiającego?

Pytanie: Kto jest kierownikiem zamawiającego w powiecie? Czy jest nim zarząd jako organ kolegialny, czy starosta? Zgodnie z art. 2 ust. 3 ustawy Pzp kierownikiem jest osoba lub organ, który jest uprawniony do zarządzania...

Czytaj więcej »

Aktualności

Jak sprawne realizować zielone zamówienia publiczne, cz. I
Zielone zamówienia publiczne do wymierne korzyści dla wszystkich. I nie ma w tym stwierdzeniu przesady, bo zamawiający, którzy starają się nabywać „ekologiczne” towary, usługi czy roboty, realizują politykę ograniczenia emisji CO2 i dbają o nasze...
Uzupełniany dokument może być opatrzony datą późniejszą niż termin składania ofert
W orzecznictwie Izby, w zakresie oświadczenia składanego na podstawie art. 25a ust. 1 ustawy Pzp, jest prezentowany pogląd, zgodnie z którym oświadczenie to powinno być aktualne na dzień składania ofert. Jednak kwestii tej nie należy mylić z datą...
Zmiany w Prawie zamówień publicznych szczególnie ważne dla wykonawców
Propozycje zapisów umów równoważące pozycje stron kontraktu w sprawie zamówienia publicznego, nowa procedura koncyliacyjna oraz uproszczenia proceduralne – m.in. o tych zmianach przewidywanych w nowym Prawie zamówień publicznych mówił 27 lutego br...
18.03.2019 Czytaj więcej »

Nasi partnerzy, osiągnięcia i opinie klientów

wiper-pixel