Załóż konto testowe

Dostęp na 48h za darmo!

Wypróbuj bez ograniczeń
Poleć znajomemu

PKP Intercity zgodnie z prawem odrzuciło ofertę Pesy

Wioleta Szczygielska

Autor: Wioleta Szczygielska

Dodano: 10 września 2013
młotek sędziowski i kodeks

Krajowa Izba Odwoławcza orzekła, że PKP Intercity słusznie odrzuciło ofertę firmy Pesa Bydgoszcz w przetargu na zakup 10 nowych lokomotyw spalinowych. Przewoźnik już planuje rozpisanie kolejnego postępowania, by jeszcze przed końcem 2015 roku na torach pojawiły się nowe lokomotywy.

W postępowaniu na zakup nowego taboru oferty złożyło 3 wykonawców: Newag, Pesa oraz Vossloh Espana. Jedyną ważną i podlegającą rozpatrzeniu ofertą była propozycja konsorcjum Newag. Spełniała ona wszystkie wymagania PKP Intercity. Jednak ze względu na zaproponowaną kwotę przewyższającą zaplanowane środki przetarg został unieważniony, a oferty pozostałych wykonawców odrzucone. Decyzję PKP Intercity zaskarżyła bydgoska Pesa. Firma składając ofertę zobowiązała się utrzymywać każdą z 10 lokomotyw spalinowych przez 12 lat za 1 grosz za przejechany kilometr. KIO potwierdziła stanowisko zamawiającego wskazując, że takie działania producenta są sprzeczne z dobrymi obyczajami i mają na celu utrudnianie innym wykonawcom dostępu do rynku w związku z czym stanowią czyn nieuczciwej konkurencji.

Realna cena utrzymania lokomotywy spalinowej to ok. 3 zł za kilometr jazdy” – poinformował Paweł Hordyński, członek zarządu do spraw finansowych PKP Intercity. „Naszym zdaniem zaproponowana stawka jest ceną nierealną, bowiem nie jest możliwe świadczenie usług utrzymania za cenę oferowaną przez bydgoskiego producenta” – dodał. Z tego powodu zamawiający zdecydował o odrzuceniu oferty Pesy, unieważnieniu przetargu oraz złożeniu do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów zawiadomienia o czynie nieuczciwej konkurencji.

Przewoźnik planuje rozpisanie kolejnego postępowania tak, by jeszcze przed końcem 2015 roku pierwsze pociągi kursujące na liniach niezelektryfikowanych mogły być prowadzone przez nowy tabor spalinowy. Zakup dziesięciu nowych lokomotyw spalinowych do prowadzenia pociągów pasażerskich ma być pierwszym tego typu zamówieniem w historii przewoźnika. Dotychczas PKP IC wynajmowało lokomotywy do prowadzenia swoich pociągów na niezelektryfikowanych liniach.

Autor:

Wioleta Szczygielska

Źródło:

PKP Intercity S.A.

Wioleta Szczygielska

Autor: Wioleta Szczygielska

Redaktor prowadząca miesięczników "Ochrona danych osobowych" i "Dokumentacja ODO", redaktor portalu PoradyODO.pl

Załóż konto testowe

Zyskaj dostęp do wszystkich treści na 48h za darmo!

48-godzinne testy portalu to:

48h

Dostępu za darmo
  • Brak opłat!
  • Dostęp do 5128 porad prawnych o Pzp i aktualnego słownika CPV!
  • Nawet 1500 ogłoszeń o nowych przetargach i zleceniach każdego dnia!
  • 25 szkoleń wideo nt. praktycznej strony zamówień publicznych!
> Wypróbuj bez ograniczeń przez 48h
Nie ma jeszcze komentarzy do tego dokumentu.
Zaloguj się aby dodać komentarz

Weź udział w szkoleniu!

Elektronizacja zamówień publicznych po zmianach przepisów

dr A. Gawrońska-Baran

Warszawa, 16 stycznia 2019 r.

Więcej >> 

Poradnia

Odpowiedzi nawet na najtrudniejsze pytania

Zadaj pytanie ekspertowi Sprawdź wszystkich ekspertów portalu »

Porady

Podział zamówienia na części a wymóg dotyczący sprzętu do realizacji umowy

Pytanie: Zamawiający ogłasza przetarg nieograniczony z podziałem na 3 części. W zakresie warunku potencjału technicznego określił, że wykonawca może wykazać ten sam sprzęt we wszystkich częściach. Zamawiający sformułował też...

Czytaj więcej »
Wykonawca może oferować własny produkt i nie załączyć karty katalogowej

Pytanie: Zamawiający w przetargu nieograniczonym w formularzu wykaz sprzętu, który należało złożyć wraz z formularzem oferty wymagał od wykonawcy podania nazwy producenta, nazwy, typu/modelu, kodu produktu/numeru katalogowego...

Czytaj więcej »

Aktualności

Ważne aspekty związane z zabezpieczeniem należytego wykonania długoletniej umowy
Zabezpieczenie należytego wykonania umowy zwiększa szanse powodzenia w realizacji przedsięwzięcia. Niestety zabezpieczenie projektów wieloletnich jest trudne i z reguły kosztowne. Warto natomiast wiedzieć, że inwestycje realizowane w okresie...
Zamawiający nie może sobie pozwolić na wielokrotne wyjaśnianie treści oferty celem jej „ratowania”
Zamawiający nie może w sposób nieuzasadniony prowadzić procedury z wykonawcą poprzez wielokrotne wzywanie do wyjaśnień, w szczególności, gdy wykonawca składa wyjaśnienia niepełne i niekompletne (wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 31 sierpnia 2018 r...
12.12.2018 Czytaj więcej »
Od 10 grudnia br. działa tylko produkcyjna wersja miniPortalu
Urząd Zamówień Publicznych poinformował, że dostęp do testowej wersji miniPortalu został wczoraj zamknięty. 
11.12.2018 Czytaj więcej »

Nasi partnerzy, osiągnięcia i opinie klientów

wiper-pixel