Nowa ustawa o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi – sprawdź, co zmienia w ustawie Pzp

Stan prawny na dzień: 15.12.2016
ca57a08bae5b912ff74955ab3e4a1e7eaac01db9-medium

Dnia 14 grudnia 2016 r. weszła w życie ustawa z 21 października 2016 r. o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi (Dz.U. poz. 1920). Artykuł 20 ust. 1 pkt 4–7 oraz ust. 3–5, art. 48 ust. 3 i art. 50 (dotyczące zamówień in-house oraz partnerstwa publiczno-publicznego), zaczynają natomiast obowiązywać 1 stycznia 2017 r.

Poniżej przedstawiamy zestawienie jej najważniejszych przepisów, które warto zwrócić uwagę:

  1. Nowa ustawa zmienia system środków ochrony prawnej w obszarze koncesji. Zamiast drogi sądowo-administracyjnej przewiduje odwołania od czynności zamawiającego do KIO oraz skargę do sądu okręgowego.

Do wnoszenia i rozpoznawania odwołań będą mieć zastosowanie odpowiednio przepisy działu VI rozdziału 2 ustawy Pzp, z wyjątkiem art. 180 ust. 2, jeżeli przepisy ustawy koncesyjnej nie będą stanowić inaczej. Natomiast do postępowań toczących się wskutek wniesienia skargi ma się stosować przepisy działu VI rozdziału 3 ustawy Pzp.

2. Zmianie ulega zakres podmiotowy ustawy Pzp, ponieważ z jej art. 3 w ust. 1 uchyla się pkt 7 tj. skreśla się z katalogu zamawiających podmioty, z którymi zawarto koncesję na roboty budowlane.

3. Spod stosowania ustawy Pzp wyłącza się umowy koncesji na roboty budowlane oraz koncesji na usługi w rozumieniu nowej ustawy o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi, chyba że ustawa będzie stanowić inaczej.

4. Uchyla się jedyny przepis ustawy Pzp dotyczący koncesji, który pozostał w dziale III w rozdziale 4 ustawy Pzp tj. art. 131.

5. Ustawa o koncesji zmienia art. 25a ust. 3 (we wprowadzeniu do wyliczenia) oraz art. 36b ust. 2 ustawy Pzp. Skreśla w nich wyrazy „lub kryteriów selekcji”. Umożliwia w ten sposób jednoznaczne ustalenie zakresu powoływania się przez wykonawcę na zasoby podmiotów trzecich i zgodność z generalną regułą przewidzianą w art. 22a ust. 1 ustawy Pzp, w której nie zamieszczono odwołania do kryteriów selekcji.

6. Uchyla art. 48 ust. 2 pkt 8a ustawy Pzp. Oznacza to rezygnację z wymogu zamieszczania w ogłoszeniu o zamówieniu w przetargu ograniczonym opisu obiektywnego i niedyskryminacyjnego sposobu dokonywania wyboru wykonawców, którzy zostaną zaproszeni do składania ofert, gdy liczba wykonawców spełniających warunki udziału w postępowaniu będzie większa  niż określona w ogłoszeniu.

Autor:

Andrzela Gawrońska-Baran

radca prawny, doktor nauk prawnych, była wiceprezes Urzędu Zamówień Publicznych,

w latach 2010–2016 dyrektor departamentu zamówień publicznych w dużej instytucji zamawiającej

Andrzela Gawrońska-Baran

Andrzela Gawrońska-Baran

radca prawny, doktor nauk prawnych. W ramach praktyki zawodowej prowadzi AGB Kancelarię Radcy Prawnego. Absolwentka Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie oraz...

Powiązane treści