Najważniejsze zmiany ustawy Pzp wynikające z unijnych dyrektyw

Stan prawny na dzień: 19.07.2016
Najważniejsze zmiany ustawy Pzp wynikające z unijnych dyrektyw

Od 28 lipca br. zacznie obowiązywać nowelizacja ustawy Pzp (Dz.U. z 2016 r. poz. 1020). Konieczność zmiany przepisów wynikała z obowiązku dostosowania Prawa zamówień publicznych od regulacji unijnych. Poniżej publikujemy zestawienie najważniejszych zmian w ustawie Pzp związanych z jej dostosowaniem do prawa unijnego.

Nowelizacja ustawy Pzp wdraża dwie dyrektywy:

1)      tzw. klasyczną tj. dyrektywę 2014/24/UE z 26 lutego 2014 r. w sprawie zamówień publicznych, uchylającej dyrektywę 2004/18/WE (Dz.Urz. UE L 94 z 28.03.2014, str. 65, ze zm.), oraz

2)      tzw. sektorową tj. dyrektywę 2014/25/UE z 26 lutego 2014 r. w sprawie udzielania zamówień przez podmioty działające w sektorach gospodarki wodnej, energetyki, transportu i usług pocztowych, uchylającej dyrektywę 2004/17/WE (Dz.Urz. UE L 94 z 28.03.2014, str. 243, ze zm.).

Oto najistotniejsze zmiany ustawy Pzp wynikające z powyższych aktów prawnych:

1)      uproszczenie procedur udzielania zamówień i ich uelastycznienie; w tym zakresie nowelizacja przewiduje lepsze wykorzystanie negocjacji jako sposobu doprecyzowania warunków umów z wykonawcami w celu uzyskania usługi, która najlepiej odpowiada potrzebom zamawiającego; nowe przepisy zmniejszają również obowiązki formalne na etapie ubiegania się o udzielenie zamówienia – wykonawcy złożą tylko oświadczenie dotyczące spełniania warunków udziału w postępowaniu i braku podstaw do ich wykluczenia, następnie jedynie wybrany podmiot przedstawi pozostałe dokumenty (obowiązkowo w trybach powyżej progów unijnych i fakultatywnie w innych procedurach),

2)      promowanie i realne wykorzystywanie pozaekonomicznych celów zamówień publicznych takich jak ochrona środowiska, integracja społeczna czy wspieranie innowacyjności; w tym zakresie nowelizacja kładzie nacisk na wybór oferty uwzględniającej nie tylko cenę lub koszt ale także inne aspekty oraz ogranicza możliwość stosowania kryterium najniższej ceny, promuje użycie przyjaznych dla środowiska sposobów produkcji itp.; nowelizacja wprowadza także nową procedurę – partnerstwo innowacyjne, przeznaczoną do nabywania produktów i usług, które nie są jeszcze dostępne na rynku; nowe regulacje promują zatrudnienie osób defaworyzowanych przez obniżenie warunku poziomu ich zatrudniania z 50% do 30% (chodzi np. o niepełnosprawnych, bezrobotnych czy bezdomnych),

3)      zapewnienie lepszego dostępu do rynku małym i średnim przedsiębiorcom dzięki ułatwieniu udzielania zamówień w częściach i wprowadzeniu pułapu górnych warunków udziału w postępowaniu w zakresie zdolności ekonomicznej (średni roczny obrót, jakiego zamawiający może wymagać, nie powinien przekroczyć dwukrotności szacunkowej wartości zamówienia),

4)      wprowadzenie bardziej elastycznych rozwiązań w zakresie modyfikacji umów o zamówienia publiczne – nowe przesłanki umożliwiające dokonanie modyfikacji postanowień umownych czy wypowiedzenia umów,

5)      uproszczenie procedur przy udzielaniu zamówień społecznych oraz niektórych innych usług, np. prawnych, hotelarskich, gastronomicznych, kulturalnych, zdrowotnych.

Źródło: Uzasadnienie do projektu ustawy Pzp

O zmianach ustawy Pzp niewynikających z dyrektyw unijnych przeczytasz już jutro w kolejnych Aktualnościach.

Autor:

Justyna Rek-Pawłowska
prawnik z wieloletnim doświadczeniem w stosowaniu prawa zamówień publicznych, aktualnie pracownik działu prawnego dużej spółki budowlanej, od wielu lat redaktor prowadząca publikacji o tematyce zamówień publicznych dla zamawiających i wykonawców

Justyna Rek-Pawłowska

Justyna Rek-Pawłowska

Prawnik z wieloletnim doświadczeniem w stosowaniu prawa zamówień publicznych, w tym jako pracownik działu prawnego dużej spółki budowlanej reprezentujący spółkę przed KIO, sporządzający opinie prawne...