Kiedy wolno zmienić warunki umowy o zamówienie – upewnij się, jak rozwiązać problemy w trakcie realizacji prac

Stan prawny na dzień: 13.10.2016
c82da1146d80d814aef9c616641a31ab4f7653da-medium

Katalog sytuacji, w których możliwa jest zmiana umowy zawartej w sprawie zamówienia uległ znacznej modyfikacji. Utrzymano generalny zakaz zmian postanowień zawartego kontraktu w stosunku do treści oferty, na podstawie której dokonano wyboru wykonawcy. Wyjątkiem jest 6 opisanych w poniższym tekście sytuacji.

Kontrakt zamówieniowy można zmodyfikować wówczas gdy:

1)    zmiany zostały przewidziane w ogłoszeniu o zamówieniu lub siwz w postaci jednoznacznych postanowień umownych, które określają ich zakres, w szczególności możliwość zmiany wysokości wynagrodzenia wykonawcy, i charakter oraz warunki wprowadzenia zmian;

2)    zmiany dotyczą realizacji dodatkowych dostaw, usług lub robót budowlanych od dotychczasowego wykonawcy, nieobjętych zamówieniem podstawowym, o ile stały się niezbędne i zostały spełnione łącznie następujące warunki:

a) zmiana wykonawcy nie może zostać dokonana z powodów ekonomicznych lub technicznych, w szczególności dotyczących zamienności lub interoperacyjności sprzętu, usług lub instalacji, zamówionych w ramach podstawowego zamówienia,

b) zmiana wykonawcy spowodowałaby istotną niedogodność lub znaczne zwiększenie kosztów dla zamawiającego,

c)  wartość każdej kolejnej zmiany nie przekracza 50% pierwotnej wartości zamówienia;

3)    zostały spełnione łącznie następujące warunki:

a) konieczność zmiany umowy lub umowy ramowej jest spowodowana okolicznościami, których zamawiający, działając z należytą starannością, nie mógł przewidzieć,

b) wartość zmiany nie przekracza 50% wartości zamówienia określonej pierwotnie w umowie;

4)    wykonawcę, któremu zamawiający udzielił zamówienia, ma zastąpić nowy wykonawca:

a) na podstawie postanowień umownych, o których mowa w pkt 1,

b) w wyniku połączenia, podziału, przekształcenia, upadłości, restrukturyzacji lub nabycia dotychczasowego wykonawcy lub jego przedsiębiorstwa, o ile nowy wykonawca spełnia warunki udziału w postępowaniu, nie zachodzą wobec niego podstawy wykluczenia oraz nie pociąga to za sobą innych istotnych zmian umowy,

c)  w wyniku przejęcia przez zamawiającego zobowiązań wykonawcy względem jego podwykonawców;

5)    zmiany, niezależnie od ich wartości, nie są istotne;

6)    łączna wartość zmian jest mniejsza niż progi unijne i nie przekracza 10% pierwotnej wartości zamówienia określonej w umowie w przypadku zamówień na usługi lub dostawy albo, w przypadku zamówień na roboty budowlane – 15% pierwotnej wartości zamówienia.

Ustawa Pzp w aktualnym brzmieniu definiuje wprost, kiedy daną zmianę można traktować

jako nieistotną. Modyfikację postanowień zawartych w umowie uznaje się za istotną, jeżeli:

1)    zmienia ogólny charakter umowy, względem tej w pierwotnym brzmieniu,

2)    nie zmienia ogólnego charakteru umowy ale zachodzi co najmniej jedna z następujących okoliczności:

a) zmiana wprowadza warunki, które, gdyby były postawione w postępowaniu o udzielenie zamówienia, to w tym postępowaniu wzięliby lub mogliby wziąć udział inni wykonawcy lub przyjęto by oferty innej treści,

b) zmiana narusza równowagę ekonomiczną umowy lub umowy ramowej na korzyść wykonawcy w sposób pierwotnie nieprzewidziany,

c)  modyfikacja znacznie rozszerza lub zmniejsza zakres świadczeń i zobowiązań,

d) zmiana polega na zastąpieniu wykonawcy, któremu zamawiający udzielił zamówienia, nowym wykonawcą, w przypadkach innych niż wymienione wcześniej.

Pozostałe modyfikacje kontraktowe mają nieistotny charakter.

Jeżeli zamawiający zamierza zmodyfikować warunki realizacji zamówienia, które wykraczają

poza opisane dopuszczalne zmiany umowy musi przeprowadzić nowe postępowanie o

udzielenie zamówienia.

Autor:

Justyna Rek-Pawłowska

prawnik z wieloletnim doświadczeniem w stosowaniu prawa zamówień publicznych, aktualnie pracownik działu prawnego dużej spółki budowlanej, od wielu lat redaktor prowadząca publikacji o tematyce zamówień publicznych dla zamawiających i wykonawców

Justyna Rek-Pawłowska

Justyna Rek-Pawłowska

Prawnik z wieloletnim doświadczeniem w stosowaniu prawa zamówień publicznych, w tym jako pracownik działu prawnego dużej spółki budowlanej reprezentujący spółkę przed KIO, sporządzający opinie prawne...